Brno Talks je seriál odlehčených rozhovorů s osobnostmi brněnského podnikání. Moravská metropole je plná inspirativních lidí, pod jejichž taktovkou vyrostl nejeden úspěšný byznys. A taky těch, kteří zvedají celý region svými činy v tichosti a zpovzdálí.

Miloš Vránek mladší stojí spolu s bratrem Pavlem v čele nejstaršího dealera BMW v Česku – brněnský Renocar má za sebou úspěšných třicet let fungování.

Jak se změnila atmosféra na trhu s novými auty, v čem sám Vránek jezdí a co říká na nové maxi ledvinky, které jsou leckde terčem posměchu?

Jaká je teď situace na trhu s novými auty?

Podle čísel z loňského roku je situace s prémiovými vozy překvapivě velmi příznivá. Dokonce máme obrat oproti plánu na 108 procentech a teď únorové objednávky přesáhly 120 procent. Úplně jiná je ale situace u značek ve středním segmentu, kde je pokles dvacet až třicet procent.

Co nás brzdí, je samotné BMW jako dodavatel, protože jeho subdodavatelé dílů mají výpadky. Dodací termín, který byl vždy kolem dvou až tří měsíců, se může protáhnout na současného skoro půl roku.

Které věci se za posledních třicet let nejvíc změnily?

Asi to, že před třiceti lety si BMW kupovali jen fanoušci a srdcaři, kdežto dnes ho kupují lidé i jako spolehlivý rodinný vůz od firmy s historií. Ta generace uživatelů se změnila a zákazník je už dost různorodý. Samozřejmě je to také rozšířením nabídky modelů, kdy už se dávno nejedná jen o trojku, pětku a sedmičku.

Vsunul se do toho také SUV segment, který je celosvětově neuvěřitelně poptávaný, takže klidně šedesát procent našich prodejů tvoří Xka. No a potom ty přední náhony… To není moje kafe, i když se tím rozšířilo portfolio zákazníků.

Právě vyšla nová řada modelů M, co na ně říkáte a jaký úspěch jim předpovídáte?

Všechny se ihned rozebraly a výrobní kvóty emkových modelů jsou na tento rok už zcela vyčerpány. Takže dobrý!

Co si myslíte o novém maxi designu ledvinek na čumáku?

To jak BMW prezentovalo nový design bylo kontroverzní a nepodepsal bych se pod to. Byl jsem z toho rozpačitý a hodně špatný a sdílel názor s ostatními, že to není bavorák. Nicméně my jsme fanoušci značky, máme desítky historických exponátů.

Naživo ta auta vypadají o tisíc procent líp.

Když se koukneme do naší sbírky na předválečný design, tak to bylo podobné, tedy ledvinky přes celou masku. Naučil jsme se tedy s tímhle novým designem žít a asi i proto, že naživo ta auta vypadají o tisíc procent líp než na skicách a fotkách.

Který model je u zákazníků nejoblíbenější?

Za posledních patnáct let je královnou X5. Pro mne je nejhezčím BMW předválečná 328 z roku 1938.

Touží dneska ještě někdo po manuální převodovce a bude mít třeba svůj comeback?

Jsou to jednotky lidí. Řada modelů se už ani v manuálu nedělá. A myslím, že se to už nevrátí, fajnšmekři si svoje manuály hýčkají a pro tyto účely si budou dál kupovat jako druhé auto nějaký old nebo youngtimer. Já se hlavně ale modlím, aby nepřišla elektro revoluce a nezakázali nám úplně jezdit klasickýma spalovacíma motorama…

Jaké máte auto?

Jezdím v X5 a v létě sporťákem na výlety. Se zmíněnou 328 jezdíme na závod 1000 mil Československa, pak dvě Z8, což je ten bondovský osmiválec z roku 2000. Ale rád si sednu i do červené M 850i, která byla uvedena předloni.

Vaše rodina vlastní proslulou sbírku veteránů, je náročné ji udržovat?

To je pravda, máme přes padesát vozů. Táta má z nás největší sběratelský apetit, ale příspíváme i my s bráchou. Nicméně už nemáme kam rozšiřovat. Tátovi bude letos 77 let, a i když se nepodílí na vedení Renocaru, stará se o veterány, na které má sedmičlenný tým včetně mého syna Marka. Věnují se čistě jenom sbírce, kterou postupně renovujeme. Máme totiž dílnu, která se renovací veteránů zabývá. S deseti z nich jezdíme na výlety a srazy.

Které auto byste si nikdy nekoupil?

Nikdy bych si nekoupil jiné auto než BMW, protože by mě táta přerazil. 

Jezdíte rychle?

Mám pocit, že rychle nejezdím, ale pokuty z Rakouska mně pak vždycky přesvědčí o opaku, takže asi dokážu řezat zatáčky…

Povídá se, že máte rád víno…

Motám se kolem něho deset let, chtěl jsem na jižní Moravě vinařství, ale nakonec jsem se předloni rozhodl věnovat italskému vínu, to abych zdůvodnil své cesty do Itálie (smích). Je to nakonec koníček i práce, založili jsme firmu Wine Passion na dovoz italských vín a teď jsme dokonce se dvěma Chianti získali zlatou a stříbrnou cenu na soutěži časopisu Wine & Degustation.

Co vás teď nejvíc štve?

Že nemůžeme svobodně žít, že s kamarády nemůžeme osmi emkovými BMW tradičně do Toskánska na výlet, a že nejsme schopni dohlédnout na konec této patálie. 

Benzín, diesel, nebo hybrid?

Do cabria benzín, do X5 diesel, ale určitě ne hybrid.

Brambora, bavorák nebo vrtule?

Bavec!