Jestli jste stále nepřišli na chuť moderním chytrým telefonům s obrovskou dotykovou obrazovkou, které jsou neustále připojené k internetu, a pořád uctíváte tlačítkové mobily, pak možná nebudete tak retro jako vaše babička, ale naopak vy i ona budete znovu in.

Podle průzkumu softwarové společnosti SEMrush totiž ve vyhledávači Google vzrostl za poslední dva roky počet dotazů na koupi „hloupých“ telefonů o 89 procent.

¨Na své si díky tomu přijdou i majitelé všemožných bazarů a vetešnictví, jelikož další čísla ukazují, že uživatelé loni koupili přes miliardu telefonů vyrobených ještě před nástupem iPhonů v roce 2007. To je více než dvojnásobek oproti roku 2019, kdy lidé po celém světě těchto mobilů koupili 400 milionů.

„Dokud jsem si nepořídila hloupý telefon, nevšimla jsem si, jak smartphone ovládal můj život,“ řekla pro televizi BBC sedmnáctiletá Britka Robin Westová, která si tlačítkový telefon koupila před dvěma lety, protože byl levný. Vyšel ji na necelých deset liber, tedy ani ne tři stovky korun. A vzápětí k tomu dodala, že díky němu vede mnohem proaktivnější život.

Jedním z hlavních důvodů vzrůstající obliby „retrotelefonů“ je absence mnoha aplikací včetně sociálních sítí a mailů, které uživatele vyrušují od jejich aktivit a nutí je stále sledovat digitální obrazovky. Dalším důvodem je pak nedůvěra k moderním technologiím a ke světovým firmám, které vzhledem k marketingovým účelům často šmírují chování uživatelů.

Na nový trend slyší i byznys. Například newyorský startup začal vyrábět telefony pojmenované Light Phone, které sice mají moderní vzhled a postrádají tlačítka, nabízejí ale jen omezené funkce. Kromě volání a esemesek si můžete dopřát už jen poslech hudby nebo technologii Bluetooth.

Foto: TheLightPhone.com

Tvůrci Light Phonu se přitom zavázali, že jejich zařízení nikdy nebude mít aplikace typu sociálních médií, e-mailů, prohlížečů, notifikací. Zkrátka nic z toho, co dokáže v některých uživatelích chytrých telefonů vyvolávat až pocity úzkosti. I přesto nebo právě proto prodeje tohoto telefonu v loňském roce vzrostly meziročně o 150 procent. Zákazníci za tuhle „nešikovnou“ krabičku platí 99 dolarů, v přepočtu asi 2230 korun.