Psal se rok 2002, když rodina Samarasových hledala vlajkovou loď do svého byznysu. „Byl to asi nejrychlejší obchod, který jsem kdy zažil. Kofolu jsme získali během několika málo minut za 215 milionů korun. Nejtěžší na tom celém bylo sehnat banku, která by nám pomohla s financováním. Nicméně intuice mi říkala, že Kofola má potenciál,“ vzpomíná dnešní generální ředitel a většinový majitel skupiny Kofola Jannis Samaras.
Za až nesmyslně krátkou dobu se tak uskutečnila jedna z největších transakcí v oblasti duševního vlastnictví v České republice v té době. Samaras ji pyšně označuje za nejlepší obchod v životě.
Letos uplynulo dvacet let od chvíle, kdy rodina recepturu na Kofolu získala. Historie tradičního československého nápoje se ale začala psát ještě mnohem dříve – před šedesáti lety. Období slávy však skončilo v letech porevolučních a popularita černé limonády na několik let vybublala.
Znovuzrození Kofoly proto datujeme právě do roku 2002, kdy registrovanou ochrannou známku koupila rodinná společnost Samarasových Santa Nápoje od opavské farmaceutické firmy Galena. Na původní recepturu si přitom tehdy trochu myslela i Coca-Cola.
Rovnou v roce 2002 se v souvislosti s touto významnou akvizicí společnost Santa Nápoje přejmenovala na Kofolu a během následujících dvaceti let se vypracovala na jednu z největších rodinných firem. Tržby společnosti loni meziročně stouply o 7,5 procenta na 6,636 miliardy korun a zisk EBITDA dosáhl rekordních 1,128 miliardy korun.
Jako jeden z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě má dnes skupina jedenáct výrobních závodů na pěti evropských trzích. K výrobkům firmy vedle stejnojmenné limonády patří nápoje značek Rajec, Korunní, Ondrášovka, Kláštorná Kalcia, Jupí, Vinea nebo Semtex. Do skupiny spadá také i síť Freshbarů a Salaterií UGO nebo český výrobce směsí z léčivých rostlin Leros.
Jako součást své udržitelné strategie také Kofola ČeskoSlovensko v dubnu letošního roku po několikaměsíčních přípravách spustila projekt Cirkulka. Nápoje Kofola, Rajec a Vinea jsou nyní ve vybraných prodejnách Tesco a na Rohlik.cz nově dostupné ve vratných zálohovaných litrových lahvích. Do retailu napříč Českem i Slovenskem budou dál postupně zaváděny.
Jannis Samaras byl vůbec první titulní tváří českého Forbesu a dlouhodobě se řadí do skupiny nejbohatších Čechů, přestože se do žebříčku první stovky letos neprobojoval. V současnosti se také věnuje bylinkám. O své neobvyklé vášni mluvil v lednovém obsáhlém rozhovoru na webu Forbes.
Značku si Češi od úvodu jejího znovuzrození spojují s ikonickou vánoční reklamou. „Já nemusím, já už ho vidím.“ Spolu s divokým prasátkem se hláška na českých televizních obrazovkách poprvé objevila už v roce 2003 a dočkáme se jí i letos, kdy nám představí novou limitovanou edici s příchutí lineckého cukroví a vanilkových rohlíčků. Její tvůrce, reklamní mág, zakladatel agentury Kaspen a majitel studia Yinachi Robert Peňažka však v úterý prohrál boj s dlouhou nemocí a na svoji reklamu symbolizující příchod Vánoc se tak již letos nepodívá.
Proslulý nápoj však není spojován pouze s tématem Vánoc. Vlastním se Kofole stal hlavně motiv lásky, což ostatně naznačuje i slogan z již první kampaně. „Když ji miluješ, není co řešit.“
Kofolu má sice většina zákazníků spojenou právě s charismatickou tváří jejího většinového majitele Jannise Samarase, ale společnosti Kofola ČeskoSlovensko už čtyři roky šéfuje Daniel Buryš, který je členem letošního výběru TOP CEO 2022. Jako generální ředitel provedl firmu i náročnými dvěma lety pandemie, ze které celá skupina vyšla ještě silnější. V Kofole je dohromady už dvanáct let.