skip to main content

Kecky pro vévodkyni budou počmárané. Populární tenisky Veja se spojily se značkou Marni

Před deseti lety dostala herečka Marion Cotillard dotaz na své oblíbené módní značky. „Chanel, Dior a Veja,“ odpověděla představitelka šansoniérky Edith Piaf a většina přítomných ani netušila, co má umělkyně svým třetím oblíbencem na mysli. Dnes by se naopak našlo jen málo těch, kteří o teniskách s velkým V po stranách nikdy neslyšeli.

K džínám nebo sukni je totiž nosí i jiné známé tváře – Katie Holmes, Reese Witherspoon, Emma Watson či Kate Middleton.

Francouzskou značku minimalistických bot inspirovaných pracovní obuví založili dva kamarádi z dětství, Sébastien Kopp a François-Ghislain Morillion. Jejich původním oborem bylo bankovnictví a sbírali zkušenosti v New Yorku i Washingtonu.

Následně spolupracovali s firmou Alter Eco, která do Francie dováží fair trade potraviny. A právě svět udržitelného přístupu k potravinám přivedl Sébastiena a Françoise k přemýšlení o výrobě oblečení a obuvi. Když pak na vlastní oči viděli pracovní podmínky dělníků vyrábějící oblečení v Číně, Indii a Bolívii, rozhodli se založit značku, která nic takového nedovolí.

Psal se rok 2004, oběma Francouzům bylo 25 let a pustili se do výroby tenisek. Ovšem ne ledajakých. Značka Veja (čti veža nebo vejža) znamená v portugalštině „dívej se“. Název přitom odkazuje na transparentní výrobní podmínky a zdroje použitých materiálů.

Známé boty s gumovou podešví se tak vyrábějí z organické bavlny a kůže, která je získávána jako vedlejší produkt z masné produkce. Na podrážky se používá šetrně sbíraný amazonský kaučuk a k dalším materiálům patří třeba recyklát z PET lahví. Jednotlivé komponenty pak dávají dohromady pracovníci v Brazílii, kterým je zaručena spravedlivá odměna a dobré pracovní podmínky.

Reklama

Když si tenisky Veja obula ještě před Megxitem vévodkyně ze Sussexu, byla to senzace. Zakladatelé značky sice v roce 2018 netušili, kým bývalá americká herečka vlastně je, ale že se v jejich bílých botách s černými véčky projela kolem opery v Sydney, pro ně znamenal velký průlom. Kopp a Morillion totiž odmítají vydávat velké finanční obnosy na reklamu, a tak jsou odkázáni na šuškandu mezi zákazníky. Efekt Meghan zafungoval skvěle. 

Francouzské tenisky se dnes prodávají ve více než čtyřicítce zemí světa. V Česku je zastupují obchody Freshlabels, Nila či Footshop. Dvě stovky jejich zaměstnanců vytvořili již 3,5 milionu párů této populární obuvi, která se dnes vyrábí na chodidla celé rodiny i v běžecké variantě. Roční obrat společnosti přitom v roce 2019 činil šedesát milionů eur. 

Za dobu své existence si značka Veja přizvala do ateliéru mnohé designéry. Vznikly tak plátěnky ve spolupráci s Comptoire des cotonniers, pro dětské nožky navrhli botu s Bonpoint a černým modelem pro modemany zase přispěl Rick Owens. Letos se ke zvučným jménům spolupracovníků přidala italská značka Marni. Její kreativní ředitel Francesco Risso tak v březnu odhalil tenisky Veja vyšperkované naivními tahy lihovým fixem. 

„Modely V-10 a V-15 mají nádech osmdesátých let a připomínají mi tenisky, které jsme všichni nosili jako teenageři. Nápad se čmáranicí tak přišel okamžitě. Takové motivy dávají pocit naivní vzpoury a pocit bezstarostnosti – připomínají dítě, které si hraje,“ je přesvědčen Risso o kolekci nízké a kotníkové obuvi, která vznikla během dvouletého vývoje. Tenisky pomalované fixem jako symbol dětství a svobody jsou nyní k dostání jen v limitovaném počtu kusů. 

Autorka je redaktorkou magazínu Esprit LN.