skip to main content
Český byznys

Vasky už nebudou jen z pravé kůže. Na paty jim šlapou veganské tenisky

Vypadají jako kožené, ale nejsou. Šetří životní prostředí a mají menší uhlíkovou stopu. Firma Vasky se poprvé pustila do výroby tenisek z veganské kůže, kterými chce odstartovat jarní sezonu.

Na trh boty přicházejí právě dnes a podle ševců má nový materiál hned několik výhod. Je z recyklovatelného prodyšného vlákna, které má nízkou hmotnost, takže boty jsou lehké. A oproti živočišné kůži, která má různé kazy, a nedá se proto spotřebovat celá, má ta veganská stoprocentní využitelnost.

„Přišli jsme s řešením, které se vzhledem velmi podobá živočišné kůži, vyrábí se při nízké teplotě s ohledem na sníženou produkci CO2 a bez škodlivých látek. Materiál se navíc dá do nekonečna recyklovat a je prodyšný,“ vysvětluje designér značky Martin Brna.

Vasky, které se na trhu pohybují už šest let, tak nabízejí zákazníkům poprvé možnost volit mezi živočišnou kůží a její veganskou alternativou. Ostatně právě z jejich řad nápad vyrábět veganské modely vyšel. Tenisky Teny budou zatím v černé a růžové barvě a jejich cena přesáhne dva a půl tisíce korun.

Reklama

„Veganské jsou i další materiály, nejen ten vrchní. Ze stoprocentně prodyšného antibakteriálního mikrovlákna je podšívka, stélka z korku a latexové pěny a podešev z pryže bez obsahu olejů živočišného původu,“ popisuje designér.

U jednoho modelu tenisek podle zakladatele značky Vasky Václava Staňka veganská výroba zřejmě neskončí. Do budoucna chce přidávat veganskou alternativu i k dalším modelům. Stejně tak si budou moci zákazníci brzy zvolit i třetí barvu veganských tenisek.

Firmě Vasky se v loňském roce dařilo. Její celkový obrat je 230 milionů korun, v rámci retailu padesát milionů. Právě v maloobchodě vzrostly tržby o tři sta procent navzdory měsícům, kdy byly prodejny uzavřené. Kamenné prodejny tak tvoří zhruba čtvrtinu celkového obratu firmy, zatímco ještě v roce 2020 to bylo jen patnáct procent.

„Mezi nejoblíbenější produkty patří stále flexiblová kotníková obuv a nejprodávanější jsou farmářky. V letních měsících pak vystřelily prodeje sandálů,“ doplňuje Lenka Šabatková z agentury Saurusmedia.

Celkový zisk mají Vasky podobný jako v loňském roce, tedy kolem pěti a půl milionu korun.