Na Účastníky zájezdu zapomeňte. Češi v posledních letech vyhledávají luxusnější hotely, exotičtější destinace a all inclusive služby. Opadá zájem o tradičně oblíbené Chorvatsko a na popularitě rostou dosud méně vyhledávané cíle zájezdové turistiky jako Šrí Lanka nebo Keňa.

I přes vysokou inflaci a recesi si Češi dovolené zatím neodpírají. A nijak zvlášť na nich nešetří. „Raději než aby slevili ze svých nároků, si dovolenou zkrátí,“ popisuje nový ředitel největší cestovní agentury v Česku Jan Foret. Do čela Invie přesedlal z Woltu, který v Česku rozjížděl. Firmu na rozvoz jídla vedl pět let.

Jedničce na českém cestovním trhu šéfuje poslední čtyři měsíce. Invia.cz spadá pod Invia Group, která má pobočky na Slovensku a v Maďarsku, působí i v Polsku, Německu, Rakousku a Švýcarsku. Skupina patří do investičního impéria Rockaway Capital Jakuba Havrlanta a má roční obrat v řádech desítek miliard korun.

Jak se liší šéfování Woltu a Invie?

Obě společnosti jsou možná podobnější, než by se mohlo zdát. Fungují jako marketplace – platformy, které sdružují produkty od svých partnerů a na jednom místě je nabízejí koncovým zákazníkům. Wolt spolupracuje s restauracemi a Invia zase s cestovními kancelářemi. Cestování je navíc stejně jako jídlo něco, k čemu mají lidé osobní vztah.

S Woltem to byla jízda a celých pět let se optimalizovalo hlavně na rychlost, extrémní růst a budování něčeho nového. Bylo to velmi dravé, konkurenční prostředí, kde musíte na denní bázi hledat nové příležitosti a cesty, jak se posunout dál.

Když jsem tam nastupoval, tak jsem začínal s týmem deseti lidí, který se rozrostl na dvě stě lidí a k tomu ještě nespočet kurýrských partnerů. Invia je naproti tomu zavedená značka, která je na trhu přes dvacet let a pro kterou pracuje čtyři sta lidí. Má zkušené týmy a ustálené procesy.

Chcete tedy něco z té dravosti Woltu přenést i do Invie?

Celý tým Invie tu vybudoval skvěle fungující společnost, kterou bych chtěl dál posouvat a zlepšovat, přinést do ní novou energii. Zároveň ale platí, že k řízení zaběhnuté firmy musí člověk přistupovat s trošku větší opatrností i s ohledem na to, jak rychle může dělat změny. Chci dál upevňovat pozici jedničky na trhu, ale zároveň přinášet nové projekty, jako například využití chatbotů nebo automatizaci procesů.

Plánuji se soustředit na zákaznickou zkušenost – na to, jak vytvořit co nejlepší mix od šíře nabídky přes kvalitu servisu až po uživatelskou přátelskost. Přál bych si, abychom časem sloužili jako benchmark na trhu.

Zároveň chci pracovat na tom, aby Invia byla atraktivním zaměstnavatelem. Těší mě, že máme hodně stabilních týmů, ale i v tom máme určité rezervy. Například v call centru potřebujeme vybudovat stabilnější, a tím pádem zkušenější tým.

Trhem hýbe inflace a recese. Odráží se to i na zájmu vašich zákazníků?

Letošního roku jsme se trochu obávali právě kvůli růstu cen a hrozbě finanční krize. V cestovním ruchu se ale černé scénáře nenaplnily. Ukázalo se, že Češi už nevnímají cestování jako zbytný produkt nebo luxusní zážitek, ale stalo se běžnou součástí jejich života, kterou si nechtějí odepřít.

Rok 2023 tak nakonec bude pro Invii jedním z těch rekordních. Přibližujeme se roku 2019, který byl etalonem cestovního ruchu, a možná ho překonáme. Pozitivní trend přitom neplatí jen pro nás, ale pro celý obor.

Dopady krize se ale občas projevují se zpožděním. Nemůže to být i tento případ?

Nejsem analytik ani prognostik, ale co se děje na trhu, zatím ukazuje jiný vývoj. Do Česka v současnosti vstupují noví zahraniční hráči jako třeba největší německá cestovní kancelář TUI, která si letos český trh testovala v rámci omezenější nabídky a příští rok ji chce dál rozšiřovat.

O Česko má zájem i ukrajinská cestovní kancelář JoinUp!, která chce rozšiřovat svoji působnost v celé střední Evropě. A chystá se sem také polská kancelář Rainbow Tours. Zahraniční subjekty tu chtějí být přítomny nejen online, ale mít tu i kamenné pobočky. To jsou dobré zprávy pro nás i pro zákazníky, kteří zase budou mít na výběr z o něco širší nabídky.

S kolika cestovními kancelářemi spolupracujete? A jak velký podíl tvoří právě ty zahraniční?

Máme asi 150 kanceláří, jejichž zájezdy prodáváme a se kterými chceme do budoucna ještě intenzivněji spolupracovat. Zahraniční kanceláře z toho tvoří nižší desítky procent. Výhoda je, že nabízejí zase nové destinace, odlety z jiných letišť a často i větší flexibilitu pro zákazníka, který si může vybrat nejen dopředu dané konkrétní termíny, ale umějí se mu s časy odletů a příletů přizpůsobit. Zároveň jsou to další hráči na trhu, kteří vytvářejí zdravé konkurenční prostředí.

Kam Češi nejraději cestují?

Češi jsou pořád trochu konzervativní, takže stále vévodí tradiční destinace jako například Egypt, Turecko nebo Řecko. Ale třeba Chorvatsko stagnuje nebo dokonce meziročně klesá. Jestli je to tím, že výrazně zdražilo, zatím nemůžeme s jistotou posoudit. Ale zákazníci určitě preferují jiné oblasti.

Čím dál častěji vyjíždějí například do Tuniska nebo do Albánie. Letos také některé kanceláře přidaly přímé lety do exotických destinací, kam dřív jezdili spíše individuální cestovatelé. Dnes se tam dá dostat díky přímým letům rychleji a levněji.

Nově jsou tato místa mnohem dostupnější i pro ty, kdo se dřív obávali třeba jazykové bariéry kvůli přestupům nebo si netroufli vzít na dlouhou cestu děti. Na popularitě tak nabývají země jako Keňa, Šrí Lanka, Thajsko, Omán nebo Madagaskar.

Mění se požadavky Čechů s ohledem na kvalitu ubytování nebo program dovolené?

Zatímco před deseti lety vévodily tříhvězdičkové hotely, v současnosti lidé častěji volí čtyř- nebo pětihvězdičkové hotely. A z kvality nechtějí příliš slevovat ani přes rostoucí ceny. Takže když už hodlají na dovolené ušetřit, tak si ji radši zkrátí, než aby se uskromnili. V minulosti bylo běžné mít dovolenou na dvanáct až čtrnáct dní. V současnosti je častější rozmezí osmi až deseti dnů.

Češi také více poptávají plné penze, all inclusive nebo další služby. Nabízíme jim například parkování na letišti, transfery do hotelu jiné než skupinovým autobusem, půjčení auta, pojištění k zájezdu nebo různé fakultativní výlety. A právě na vytváření dovolené každému na míru se chceme do budoucna ještě více zaměřit.

Zákazníci navíc stále častěji vyhledávají dovolené podle aktivit, které tam mohou dělat, ať už jde o potápění, golf, nebo turistiku. Dokládá to i vzrůstající obliba Madeiry nebo Albánie, které jsou hornaté a ideální na hiking.

Jaké další trendy v cestování pozorujete?

Zájem se zvyšuje o hotely jen pro dospělé, protože spousta lidí si chce na dovolené skutečně odpočinout a mít jistotu, že v hotelu bude klid. A čím dál populárnější je také takzvané singles cestování, kdy lidé vyjíždějí do zahraničí sami bez partnera nebo rodiny. Přibývá i seniorů nad 65 let, kteří jezdí na dovolené a v poslední době si s sebou často berou vnoučata.

Jsou oblíbenější first minute, nebo last minute zájezdy?

Už dávno neplatí, že last minute nabídky musí být levnější. Navíc na poslední chvíli je výběr většinou omezený. Proto víc než kdy dřív vidíme, že Češi řeší dovolenou s předstihem. A třetina zákazníků dokonce více než půl roku předem. First minute přitom může být cenově atraktivnější a navíc platí, že čím dřív si zájezd vyberete, tím větší pravděpodobnost máte, že dostanete přesně takový hotel a pokoj, který jste chtěli.

Chystáte pro další sezonu nějaké novinky?

Rozšiřujeme nabídku exotických destinací a u tradičních destinací přidáváme zimní pobyty. V Turecku nebo Egyptě není tak extrémní vedro, hotely jsou cenově dostupnější, mají volnější kapacitu a lidé tam mohou vyrazit třeba na poznávací zájezdy. Nově máme v nabídce také lyžování v Turecku, kdy mají zákazníci v ceně i přepravu lyží a veškerého vybavení.

Nebojí se Češi jezdit do arabských zemí v souvislosti s válkou na Blízkém východě?

Zatím nevnímáme, že by se toho plošně obávali. Obliba těchto destinací stále trvá. Třeba Spojené arabské emiráty jsou dlouhodobě populární i proto, že se tam už dlouho létá přímým letem, což jen dokládá, jak důležité je mít dostupný spoj do jednotlivých destinací.

Jak rostou prodeje zájezdů online?

Dnes už na internetu prodáváme asi čtyřicet procent zájezdů. A chceme se dál soustředit na rozvoj onlinu tak, aby měl zákazník dostatečné informace a dokázal si na jejich základě vybrat zájezd bez nutnosti někoho kontaktovat.

Většinu prodejů ale stále realizujeme v kamenných pobočkách, kterých máme něco přes sto. Jen letos jsme otevřeli třicet nových poboček a další plánujeme přidávat tak, abychom měli co nejhustější pokrytí po celém Česku.