Až se v sobotu odpoledne otevřou turnikety pražské O2 areny, bude to poprvé od propuknutí pandemie, kdy do ní na sportovní akci zavítá kolem deseti tisíc lidí. Nepřijdou ovšem na hokejové či fotbalové klání, nýbrž na galavečer bojového umění MMA.
Nebýt přitom aktuálních covidových opatření, návštěvnost by patrně ještě vzrostla. Největší česko-slovenská organizace Oktagon, která sobotní turnaj pořádá, už několikrát dokázala libeňskou halu vyprodat. Vyšší přítomnost fanoušků než při Oktagonu 15 dva roky nazpět, na který dorazilo 19 344 lidí, dokonce aréna nepamatuje.
To jen ukazuje, že smíšené bojové umění, jak se Mixed Martial Arts neboli MMA překládá, dávno není zábavou pro partu nadšenců s vyšší hladinou testosteronu. Stala se z něj společenská událost, továrna na příběhy a emoce, jejíž produkce láká sportovní i byznysové tváře.
Když se v létě na ikonické pražské Štvanici konal turnaj Oktagon 26, nenechal si ho ujít ani hollywoodský herec Orlando Bloom. Čtvrtinu pětitisícového publika navíc tvořily ženy.
Tenhle fenomén pochopitelně neuniká ani českým firmám, které do MMA posílají čím dál více peněz. Řádově jde už o jednotky milionů korun. A co jim to přináší? Především viditelnost – možnost být součástí jednoho z nejpopulárnějších sportů současnosti a nejrychleji rostoucího byznysu ve světě branek, bodů a sekund.
Za patrně největšího tuzemského podporovatele sportu, v němž spíše než agrese vítězí taktická vyspělost, lze označit společnost Tipsport. Tuzemská sázková jednička, za níž stojí několik miliardářů z našeho žebříčku nejbohatších Čechů, je léta klíčovým sponzorem Oktagonu a nedávno se stala rovněž titulárním partnerem nově vzniklé organizace Real Fight Arena (RFA).
„Uvědomujeme si obrovskou popularitu MMA. Jedná se o fenomén současné doby, což můžeme jasně pozorovat i na sázkách. Za uplynulý rok to byl v naší komunitě pátý nejsázenější sport a v předzápasových sázkách dokonce nejvíce rostoucí,“ pochvaluje si dosavadní spolupráci Martin Ptáčník, vedoucí oddělení sponzoringu a eventů berounské sázkovky.
Jinými slovy: Tipsport v kleci a jejím okolí našel početné zástupy nových klientů. Ať už těch, kteří sázejí z fanouškovského přesvědčení, nebo jen pro to, aby mohli na internetu sledovat bojové galavečery, k nimž společnost jako partner získala práva.
Stále se sice MMA nemůže srovnávat s hokejovými nebo fotbalovými šampionáty, které pro firmu s ročním obratem přes deset miliard představují finanční žně. Přínos je to nicméně zajímavý. Na loňský duel Karlos Vémola – Milan Ďatelinka, dosud největší tahák, se prosázelo dvacet milionů korun.
„Naším cílem je budovat a posouvat MMA scénu, proto jsme otevřeni partnerstvím a neskromně si myslíme, že zejména díky investicím do propagace jsme do jisté míry pomohli tomu, kde MMA už dnes je,“ tvrdí Ptáčník.
Kromě toho Tipsport uzavřel individuální kontrakty s českým MMA bijcem Davidem Dvořákem, Slovákem Ronym Paradaiserem a Machmudem Muradovem, Uzbekem s českým srdcem, jak se sám tituluje rodák z tádžického Dušanbe, žijící roky v Česku.
Podobnou cestou, ač v globálním měřítku, se už dříve vydal výrobce energetických nápojů Monster Energy. Dlouhodobě podporuje nejprestižnější světové organizace UFC a Bellator včetně aktuálního šampiona, Nigerijce Kamarua Usmana, nebo Američana Justina Gaethjeho, současného titulového vyzyvatele.
Když na československou scénu před šesti lety vstoupil Oktagon, dávalo Monsteru smysl spojit se i s ním. „Od začátku spolupráce sledujeme obrovský růst sportu, který se stal mainstreamem. Návštěvnost největších turnajů se rovná návštěvnostem nejpopulárnějších lokálních sportů jako fotbal nebo hokej,“ vysvětluje Jan Bárta, marketingový manažer společnosti Monster pro Česko a Slovensko.
„Baví nás sledovat a pomáhat tvořit příběhy jednotlivých bojovníků, jejich cestu od neznámých nováčků až po mediálně známé celebrity, a podporovat lokální gymy při výchově nových mladých talentů,“ dodává.
Mezi dalšími ve svých oborech významnými firmami, které u nás spojily své jméno s MMA, se řadí například Česká podnikatelská pojišťovna, slovenská minerálka Budiš nebo síť očních klinik NeoVize, která se stala partnerem organizace Oktagon v péči o zrak.
Oktagon, založený dvojicí Ondřej Novotný a Pavol Neruda, nabízí sponzorům vedle viditelnosti na akcích a během přenosů také soutěž partnerských firem Neruda Cup, fungující na obdobném principu jako populární fantasy football.
Zjednodušeně řečeno: sponzoři mají před každým turnajem možnost „nakoupit“ do své stáje jednotlivé bojovníky, kteří jsou rozděleni do pěti kategorií s cenovkami od pěti set do čtyř tisíc eur.
Na základě toho, jak si zápasník v souboji povede, obdrží firma body, které se sčítají po celý kalendářní rok. Vítězi připadne reklamní plnění zdarma pro následující sezonu a také peněžní cena v hodnotě deseti tisíc eur.