Nechat si napálit jednu od Vémoly, to nezní zrovna jako nejlepší nápad pod sluncem – pokud člověk nemá permanentku do ordinace plastické chirurgie. Palírně Radlík a webu Lihovárek.cz se to ale zatraceně vyplatilo; nešlo totiž o ránu mezi oči, ale o vypálení 45procentní pálenky Vémolice.

Vémolice, která na etiketě nese tvář českého MMA zápasníka Karlose „Terminátora“ Vémoly, totiž krátce po svém uvedení na trh zlámala rekordy toho, jak rychle se dá kvalitní ovocná pálenka prodat. Zatímco běžně prodá malá řemeslná palírna typu Radlíku nějakých 300–500 lahví měsíčně, višňovice Vémolice se za necelý týden prodalo v podstatě všech 2000 lahví.

„Ovocné destiláty se běžně prodávají velice pomalu,“ říká vrchní destilatér palírny Radlík Kamil Kutina. „Karlosovo jméno tady udělalo divy – stejně jako to, jak se do propagace produktu sám opřel.“

Vémola k propagaci Vémolice využil nejen svého Instagramu, ale také zápasu se slovákem Milanem Ďatelinkou. Ten proběhl právě v době, kdy šla Vémolice na trh. „S kluky z Lihovárku jsme ten zápas sledovali s velkým napětím,“ říká Kutina. „Bylo nám jasné, že kdyby Vémola prohrál, neprodá se jeho pálenky tolik.“

Jenže Vémola Ďatelinku umlátil. A jako pozornost mu po zápase – za přítomnosti kamer – nepředal na zapití porážky nic jiného než svou pálenku.

Ačkoli od zápasu uplynulo několik měsíců a po Vémolici se na e-shopu Lihovárku zaprášilo, Vémolova pálenka, z jejíhož prodeje zápasník získal nedefinovaný podíl, trenduje i teď: při její premiéře činila cena 890 korun (višňovice se jinak prodává přibližně za 500) a dnes se na největším českém onlinovém tržišti s alkoholem Alkobazar.cz nabízí za 1499 korun.

„Je možné, že tudy vede cesta,“ říká Kutina a zmiňuje světově proslulá celebritní pití, tzv. celebrity bottles, jako je Proper 12 zápasníka Conora McGregora, Haig Club fotbalisty Davida Beckhama, Crystal Head Vodka herce Dana Aykroyda nebo Casamigos George Clooneyho. „Něco podobného nepochybně zase brzy uvidíme.“

K samotnému nápadu na višňovici Vémolici přitom vedla vcelku komplikovaná a zábavná cesta.„Višně jsou hodně nedostatkové zboží, jenže mně se jich podařilo zázrakem sehnat celou cisternu,“ vysvětluje Kutina.

Zázrak spočíval v tom, že nejmenovaný podnikatel vezl cisternu višní do Německa, kde je hodlal prodat na džus – jednalo se tedy o višně nejvyšší kvality. „Jenže bylo moc teplo, a když do Německa přijel, zjistilo se, že višně už v cisterně začaly kvasit,“ vzpomíná destilatér z Radlíku, jemuž tak spadla do náruče cisterna superkvalitních višní. Višňovice byla na světě.

Byl to ale Radim Tauchen z firmy Championtour.eu a Jakub Gottwald, který provozuje Lihovarek.cz, kdo k příběhu přidal pointu – Gottwald chtěl zrovna prodávat něco jako McGregorovu whisku, ale s českým zápasníkem. Slovo dalo slovo a nyní měl Lihovarek díky Kutinovi konečně produkt, a tak mohl vyrazit za Karlosem Vémolou, který na nabídku kývl.

„Je to skvělá višňovice,“ konstatuje Kutina, „ale bez Karlosovy tváře by se prodávala několik měsíců.“

Zápasnická višňovice, která se vyprodala za necelý týden, přitom není jediný zajímavý zářez, který se v poslední době palírně s obratem kolem deseti milionů korun povedl.

Radlík funguje od roku 1998, ale během posledních tří let prošla palírna radikální rekonstrukcí: přibyl supermoderní provoz s novými patentovanými technologiemi a chystají se exkurze pro veřejnost, do budoucna s možností přespání přímo v palírně.

Vedle pokračování v nabídce dubových destilátů, které zrají v sudech a které vyrábí Radlík v mnoha šaržích už dvacet let, v současnosti slaví úspěch s unikátní dárkovou kolekcí miniatur čtrnácti zdejších pálenek.

Největší bomba sezony má ale teprve přijít: sedmiletý „koňak“ Opus Magnum, který vzniká z oceňované radlické vínovice (mimo jiné získala stříbrnou medaili i v San Franciscu 2018 a pak ještě dál zrála). „Brzy vypustíme do světa pro sběratele padesátilitrový sud,“ láká Kamil Kutina.