V ekvádorském Quitu stojí vila, kterou si zde postavil československý architekt Karl Kohn. Nebýt Hitlera, zřejmě by stála v Praze. Kohn, jak příjmení napovídá, byl židovského původu a jeho rodina patřila k těm velmi zámožným. Společně s bratrem Ottem vystudovali na pražské německé technice, Karl pak pokračoval k Josefu Gočárovi na AVU.

Chcete si prohlédnout pražská díla architektů Kohnů? Pak vyrazte na Letnou, kde můžete obdivovat například činžovní domy na adrese Milady Horákové 88/849, Milady Horákové 90/848 či Milady Horákové 96/845. Každý Pražan také důvěrně zná Molochov, funkcionalistický blok kdysi třinácti luxusních nájemních domů, kde v přízemí býval americký mléčný bar. Mezi díla bratrů Kohnů patří také dům v Revoluční ulici, bývalý hotel Meteor, či vila zvaná „Kolotoč“, kterou postavili pro zakladatele firmy Jawa.

Vydejte se na do Starých splavů a spatříte tam funkcionalistickou vilu Kohn, kterou si zde postavil Otto, pravděpodobně biologický otec režiséra Miloše Formana. Bohužel dovnitř se dnes nedostanete, protože vila patří už od konce druhé světové války soukromé osobě.

Když náhodou zavítáte do hlavního města Ekvádoru Quito, můžete mít větší štěstí. Ve vile Kohn bude přítomná dcera Karla Kohna, výtvarnice Katya Kohn Bernasconi. A třeba vás jako českého kurátora a teoretika umění Adama Štěcha pustí dovnitř.

„O vile jsem věděl už dlouho. Již před několika lety jsem o ní googloval, co se dalo, ale najít toho moc nešlo. I proto mě lákalo ji osobně navštívit. Momentálně se v mém výzkumu hodně zabývám designem a architekturou čtyřicátých let a právě Casa Kohn je příkladem určité proměny v architektonickém diskurzu té doby, který se vyvíjel směrem od racionality a přísnosti k organickým a biologickým formám. Právě taková Casa Kohn je,“ vysvětluje kurátor.

S dcerou architekta Karla Kohna ho propojila profesorka UMPRUM Eva Eisler. Následovalo osobní pozvání do vily, kam Štěch loni v listopadu odjel.

„Už jen samotný příjezd do Quita byl zajímavý. Přiletěli jsme docela pozdě večer a taxi nás zavezlo na adresu vily. Tehdy jsem její exteriér znal jen z jedné archivní fotky, kde byla vila nová a čistá. Teď jsme stáli před obrovskou zdí a dům nebyl skoro ani vidět. Nakonec zvenku nebyl vidět ani ráno, celý je obklopený vegetací a jeho celkový exteriér lze jen těžko vyfotografovat. Je pro mě ale vždycky velmi vzrušující vidět, jakým způsobem se domy proměňují v čase,“ vzpomíná Adam Štěch.

Do Ekvádoru rodina Kohnů prozíravě emigrovala v roce 1938 a bylo jich více než dvacet. Příbuzní z matčiny strany nechtěli z Československa odjíždět, cesta přes Francii do Latinské Ameriky jim připadala příliš komplikovaná. Bohužel ale byli později všichni zavražděni v koncentračních táborech.

Emigraci zvládali bratři Kohnové dobře, manželka Karla Věra se věnovala psychologii, Karl a Otto vyučovali architekturu. Dům, který v Quitu Karl Kohn v roce 1951 postavil, a který byl považován za nejmodernější sídlo Ekvádoru své doby, je dodneška perfektně zachovaný.

Je to podle Adama Štěcha proto, že dcera Karla Kohna si jeho díla velmi považuje a chová se k interiéru citlivě.

„Katya má velmi mnoho vzpomínek na své rodiče a moc si jich váží. Vyprávěla nám, jak se Karl a Věra zasnoubili na schodech v hotelu Alcron a jak měl její tatínek ateliér v podkroví jednoho z paláců v dolní části Václavského náměstí. V domě má také jeho monografickou publikaci, která vyšla o jeho práci v Praze. O jeho talentu i důležitém postavení věděla a stále ví,“ reflektuje Adam Štěch své rozhovory s dcerou známého předválečného architekta.

Pokud se chcete s příběhem Casa Kohn seznámit osobně, nemusíte letět až do Ekvádoru. Stačí do 20. června přijít do pražské Winternitzovy vily, kde se výstava věnovaná unikátnímu domu a reflexi Adama Štěcha na něj koná.