skip to main content
Český byznys

Koberce letí vzhůru. Češi je letos ve velkém skupují, pochvaluje si český e-shop

4 minuty čtení

Koronavirová krize mění nákupní chování spotřebitelů. Webkamery, dezinfekční prostředky, šicí stroje nebo kempingová výbava. Tohle zboží jde letos na dračku jako nikdy jindy. A možná trochu překvapivou prodejní hvězdou jsou letos i koberce.

Své o tom ví manželé Lucie a Marek Černí s jejich kamarádem a už šest let také byznysovým parťákem Tomášem Linhartem. Společně provozují největší český e-shop svého segmentu MujKoberec.cz.

„Na začátku roku jsme si řekli, že bychom letos chtěli na obratu překonat metu 100 milionů korun, což byl dost ambiciózní plán. Už dnes ale můžu říci, že ho určitě naplníme,“ říká Marek Černý s tím, že loni měl e-shop obrat na úrovni 40 milionů korun. Jeho žena Lucie s kolegou Tomášem Linhartem jej doplňuje, že za nečekanými prodeji koberců stála také koronakrize.

„Březen je poslední měsíc, kdy je vysoká poptávka, pak to jde postupně dolů. Letos šel ale duben, květen i červen nahoru,“ vysvětluje Tomáš, jak pandemie zamávala i se sezonností.

Nejsilnější období pro tento druh zboží je totiž tradičně od podzimu do jara, kdy, jak podotýká sám Marek, začne jít chlad od podlahy. V létě pak prodeje bývají minimální, až na letošní pandemický rok, kdy prodeje z rekordního jara klesly jen zhruba o 20 procent.

Reklama
Hlavní trojice MujKoberec.cz: Lucie Černá, Tomáš Linhart a Marek Černý

„Přes léto se prodávají hlavně umělé trávy. A letos hodně lidí přes prázdniny zůstalo doma, tak si chtěli udělat hezký třeba i jenom balkon,“ vysvětluje sympatická blondýnka Lucie.

Dnes největší český e-shop s koberci vznikl v roce 2014 transformací internetového obchodu Kusovky.com. Tento e-shop koupil Marek Černý před 12 lety za 50 tisíc korun s vidinou, že mu bude přinášet nenáročný pasivní příjem. Pekelně se ale zmýlil.

„Měli jsme naivní vizi, že budeme mít e-shop, kam automaticky samy od sebe budou přicházet objednávky a prostě se o nás všichni poperou,“ vrací se Marek do doby před více než 10 lety a přiznává, že e-shop mu přinášel jen zhruba pět tisíc korun měsíčně.

„Když jsme měli tři objednávky v jednom týdnu, bylo to moc,“ hned k tomu dodává jeho žena. V té době partnerská dvojice přijala objednávku, obratem koupila daný koberec od dodavatele, který měl sídlo jen tři minuty cesty autem od jejich bydliště, převzali jej a odeslali zákazníkovi.

Růst ilustruje i šíře sortimentu.

Takto fungovali několik let, až si Marek jednoho dne řekl, že byznys zkusí pořádně nakopnout. Bývalý obchodní zástupce mobilního operátora tak přizval svého dlouholetého kamaráda Tomáše Linharta, který je dnes jedním z jednatelů firmy, dali na stůl každý pět tisíc korun a hlavně svůj čas. Po volných večerech a víkendech tak začali kompletně předělávat celý systém. A nakonec změnili i značku.

„Ze starého e-shopu vlastně nic nezbylo. Připomíná nám ho jen tehdejší jediný dodavatel, který je s námi už s dalšími dodavateli až dodnes,“ říká k tomu Marek. Věnovaná energie se ale vyplatila. MujKoberec.cz začal od té doby růst každým rokem dvojnásobně a letos si díky covidu sáhne na obrat 100 milionů korun.

Růst ilustruje kromě toho i šíře sortimentu – na starém e-shopu bylo v nabídce zhruba 200 koberců, dnes jich je až pět tisíc. Firma dnes prodává nejen strojově vyráběné koberečky a koberce, ale také PVC koberce, metrážové koberce, běhouny, umělé trávy nebo nově zajišťuje i samotné pokládky.

Reklama

Nechybí ani dražší a kvalitnější ručně tkané koberce. Tyto originály trojice dováží jako jedna z mála firem v Česku napřímo z indických manufaktur. Do Indie se trojice dostala náhodou, když jim nejdříve do mailu přišel spam, kterému nevěnovali pozornost, druhý den ale už přijali telefonní hovor od jednoho Inda.

„Říkal, že si nás našel na internetu a rád by s námi navázal spolupráci. Vysvětloval nám, že u nich existuje obchodní komise, která, když nás schválí, tak nám zaplatí letenku a vstup na tamní veletrh, kde jsou největší dodavatelé, a celkově se o nás postará. Přišlo mi to úplně nereálné,“ popisuje Tomáš záhadný telefonát, který se uskutečnil v době vývoje nového e-shopu, kdy firma neměla žádný kapitál nazbyt.

Možná proto sedli k počítači, napsali žádost a odeslali ji. A nakonec ji v Indii schválili. „Později jsme se dozvěděli, že to bylo kvůli tomu, že jsme byli jediní, kteří se přihlásili,“ vzpomíná Tomáš Linhart, jak snadno se dostali napřímo k indickým manufakturám.

Růst ale nebyl vždycky tak bezproblémový. Zádrhel přišel před třemi lety, kdy se trojice rozhodla zkusit štěstí v hobbymarketech a dostala se do jednoho velkého řetězce, kterému začala dodávat koberce do jeho provozoven v Česku i na Slovensku.

„Byly nám naslibovány hory doly,“ vzpomíná rodák z Karlových Varů Marek a dodává, že rozčarování přišlo brzy. Všichni okusili tvrdou realitu ostře nastavených obchodních podmínek velkých marketů plných penále a nízkých marží.

„Nakonec to skončilo tak, že nám vrátili stovky koberců a my na této zkušenosti tratili jeden až dva miliony korun, což naši firmu tehdy málem položilo,“ dodává Marek.

Celý tým firmy ale i tak za šest let vyrostl do současných 16 lidí, a přestože má jednu kamennou prodejnu v pražských Vysočanech, ji Marek chce držet hlavně v onlinu.

„V tom je naše síla, a navíc v našem segmentu je málokdo čistě e-commerce firma. Spíše jde o kamenné obchody, které si otevřou e-shop, ale není to jejich gros, a tak tomu nedávají potřebnou péči,“ vysvětluje Marek.

Na péči o zákazníka si v MujKoberec.cz potrpí. „Máme dopravu zadarmo tam i zpět, když zboží nevyhovuje, může se do roka nepoškozené vrátit, posíláme zdarma vzorky, děláme vizualizace zdarma, teď chystáme aplikaci, která bude mít AR funkci, která doplní koberec do vaší místnosti, a máme i poradenství bytových designérů.

Aktuální vydání magazínu

Zajímavou službou je, že u nás můžete vrátit i koberec, který koupíte u konkurence. My si ho vezmeme a dáme vám náš,“ vypočítává přednosti zákaznického servisu Marek, který má dalších plánů plnou hlavu. Jen mít na jejich realizaci čas.

A toho letos vzhledem ke zvýšené poptávce mnoho není. Zase jsme se ocitli v lockdownu, který zvedá zájem o internetové prodeje, a který se navíc prolíná s nástupem sezony.

„Už jsme trochu nervózní, protože se blížíme na hranice našich kapacit. Jestli tento stav potrvá nebo bude nadále růst, budeme to muset urgentně řešit,“ uzavírá jeho kolega Tomáš Linhart.

Reklama
Reklama