V České republice má prezident spíše reprezentativní úlohu, avšak jeho rolí není jen kladení věnců, jmenování do akademických funkcí nebo reprezentativní cesty do zahraničí. Prezident může například výrazně ovlivnit měnovou politiku. Jeho výsostnou pravomocí je jmenování členů bankovní rady a guvernéra ČNB a právě ta určuje výši úrokových sazeb, které se promítají do inflace.

Na návrh vlády jmenuje prezident také šéfa či šéfku Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže nebo velvyslance a velvyslankyně, ovlivňující byznysové zájmy Česka v zahraničí. Aktivní prezident může ovlivnit i nazírání lidí na euro, po jehož přijetí spousta podnikatelů a podnikatelek volá. Není proto divu, že se do prezidentských kampaní – především finanční podporou kandidátů – zapojují velcí hráči české byznysové scény. 

Výše jejich aktuálních příspěvků ukazuje, že české byznysové prostředí by si v prezidentské funkci nejvíce přálo generála Petra Pavla. Na jeho prezidentskou kampaň už od českých byznysmenů a byznysmenek přistálo dohromady víc jak osmnáct milionů korun.

Šťastná
Předplatné Forbesu Šťastná

Největším přispěvatelem je podle Pavlova transparentního účtu investiční skupina Pale Fire Capital. Investoři Jan Barta, Dušan Šenkypl a David Holý už kandidátovi poslali dohromady šest milionů, z čehož první dva jmenovaní dali každý po 2,5 milionu. Sám Petr Pavel nedávno pro Seznam Zprávy uvedl, že od jednoho podnikatele přijme maximálně tři miliony, aby zůstal nezávislý.

Dvoumilionovou částkou podpořil Pavlovu kampaň například Michal Šlemr, syn Oldřicha Šlemra, který má na starosti portfolio investiční společnosti R2G, nebo Libor Winkler, spolumajitel a šéf finanční skupiny RSJ, spoluzaložené Pavlovým prezidentským soupeřem Karlem Janečkem.

Dlouhodobým podporovatelem Petra Pavla je také hlavní majitel Eurowagu a 48. nejbohatší Čech Martin Vohánka. Na transparentní účet poslal 1,5 milionu, ale generála ve výslužbě podporuje už delší dobu. Ještě před oficiálním oznámením kandidatury přispíval Vohánka na Pavlovy aktivity v rámci spolku Pro bezpečnou budoucnost.

Žádný jiný prezidentský kandidát nemá tak výraznou finanční podporu.

Milionovými částkami podpořil kandidaturu bývalého předsedy vojenského výboru NATO také zakladatel Mall.cz Ondřej Fryc, Martin Hájek ze společnosti Livesport, spolumajitel Tipsportu Jaroslav Beran nebo zakladatel softwarové společnosti Y Soft Václav Muchna. Po půlmilionových částkách zatím Pavel získal od majitele Linetu Zbyňka Frolíka, Vítězslava Skopala ze Solar Global nebo investora a filantropa Martin Ducháčka, který mimochodem také působil v RSJ založené Janečkem.

Žádný jiný prezidentský kandidát nemá od českých byznysmenů a byznysmenek tak výraznou finanční podporu. Koho by ale ještě chtěli na Hradě vidět, je ekonomka a bývalá rektorka Mendelovy univerzity Danuše Nerudová. Ta je po generálovi druhá, kterou se české byznysové prostředí snaží podpořit – jejich pomoc je o zhruba deset milionů nižší než u Petra Pavla.

Na kampaň jí přispěli třeba podnikatel Jan Řežáb, zakladatel společnosti Socialbakers, Zdeněk Rýzner z humpolecké rodinné firmy Hranipex nebo zakladatelka sítě prodejen koupelen a kuchyní Siko Jaroslava Valová. Od těchto jmen získala Nerudová dohromady dva miliony korun.

Kandidátku podporují i další významné ženy podnikatelského prostředí: například investorka a bývalá ministryně informatiky Dana Bérová, Alexandra Kala z Profimedu nebo bývalá řídící partnerka českého Deloittu Diana Rádl Rogerová. Jejich dary obnášejí v součtu půldruhého milionu korun.

Za dalším milionem pak stojí dohromady Petr Borkovec ze skupiny Partners a brněnský podnikatel a investor Jiří Hlavenka. Částku nejvyšší – dva miliony korun – obdržela Danuše Nerudová od společnosti Inexad, která v Česku provozuje obchody s módou a pobočku hračkářství Hamleys. Jednatelem je Pavel Čmelík.

Dalšími zapojenými miliardáři a velkými hráči českého byznysu jsou pak samotní kandidáti: Karel Janeček a Andrej Babiš. První jmenovaný vynaložil do konce srpna na svou podporu více než 6,5 milionu korun, kompletně z vlastních zdrojů. U Andreje Babiše je situace nepřehlednější: do čtyřicetimilionového limitu na kampaň pro první kolo voleb by se měla započítat také část propagace, kterou hnutí ANO platilo před letošními volbami do obecních zastupitelstev a Senátu. 

K datu 27. září totiž z transparentního účtu hnutí ANO pro komunální volby odešlo už víc jak 68 milionů korun a podle Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí by měl Babiš do nákladů na prezidentskou kampaň zahrnout například billboardy, na kterých se objevil jen jeho portrét. 

Expremiér a pátý nejbohatší Čech navíc ještě nemá založený transparentní účet – to musí stihnout do 8. listopadu, kdy se uzavírají přihlášky do prezidentských voleb. Na kampaň smějí účastníci vložit celkem čtyřicet milionů korun, v případě postupu do druhého kola pak dalších deset milionů. Tyto výdaje se započítávají od vyhlášení termínu voleb, které proběhlo počátkem července.

Méně výrazným podnikatelem v prezidentském klání je zakladatel betonářské společnosti Best Tomáš Březina, který svou firmu vloni prodal stavebninám DEK rodiny Kutnarových. Březinův transparentní účet zatím vykazuje jen omezenou aktivitu, lehce přes devět milionů korun si na něj poslal podnikatel sám.