V regálech se po nich vždy zapráší a teenageři je pro velký zájem dokonce přeprodávají. V lékařských kruzích byste však u energetických drinků Prime podobné nadšení hledali marně.
Za značkou, která se na trhu objevila loni, stojí světoznámí influenceři Logan Paul a KSI. Nejprve nabídli sportovní hydratační nápoje ještě bez kofeinu. Později ale rozšířili sortiment o energetické drinky – a jejich složení sklízí kritiku lékařské komunity.
Za loňský rok nápoje vyrábějící se v několika příchutích dosáhly tržeb okolo 250 milionů dolarů (5,4 miliardy korun). Na sociálních sítích a v médiích se také objevily snímky front před supermarkety, kde lidé Prime vyhlíželi. Značka se navíc stala partnerem FC Barcelona.
Výrobek je dostupný i na několika českých e-shopech, kde se cena za půllitrové balení pohybuje kolem 260 korun.
„Influencer stojící za produktem a jeho výrobou má velký vliv. Jde o člověka důvěryhodného pro velkou cílovou skupinu. Zejména Logan je známý tím, že inspiruje i jiné influencery včetně českých,“ říká odbornice na influencerský marketing Andrea Hurychová.
Jejím slovům přikyvuje i další expert v oboru Ivo Veselý. „Lidé je sledují mnohdy roky, budují si k nim vztah a začínají jim postupně věřit. Když následně influencer něco doporučí, část lidí si produkt koupí, protože chce danou věc vyzkoušet nebo influencera podpořit,“ souhlasí Veselý.
Podle něj se však jednoznačně nedá říct, že zapojení influencerů do propagace výrobků automaticky vede k navýšení prodejů. Veselý upozorňuje, že je nutná ucelená strategie vybrání vhodných tváří, které jsou autentické a mají reálný vliv.
Logan Paul a KSI zaujímají ve světě influencerů významné místo. Oba disponují desítky miliony sledujících napříč sociálními sítěmi jako YouTube, Instagram nebo TikTok.
„Jen pro představu, Logan Paul má na YouTube přes třiadvacet milionů odběratelů a na TikToku více než sedmnáct milionů sledujících. Když jsem se díval na videa, kde svůj nápoj propaguje, tak průměrně má takové video na TikToku čtrnáct a půl milionu zhlédnutí,“ shrnuje Veselý.
S odkazem na data programu Hypeauditor pak dodává, že jakkoli je drink propagován osobám starším osmnácti let, Paul má na svém TikToku pětatřicet procent sledujících ve věku třináct až sedmnáct. Velkou část poptávky po nápojích tak zjevně tvoří náctiletá generace.
Jenže právě pro ni nejsou nápoje svým složením vhodné. Některé školy v Británii a Austrálii dokonce již kvůli vyššímu obsahu kofeinu produkt zakázaly. Bezkofeinová verze má navíc velmi podobnou etiketu, a tak je podle kritiků snadné oba druhy nápojů zaměnit.
V USA se pití dostalo i do hledáčku Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv (FDA). Žádost o prošetření vzešla od amerického senátora Chucka Schumera.
„Naléhám na váš úřad, aby prošetřil nápoje Prime a styl jejich marketingu,“ napsal Schumer v dopise adresovaném šéfovi FDA Robertu Califfovi. Podle senátora je v nápojích takové množství kofeinu, že by se i Red Bull „cítil zahanben“.
Jedno balení obsahuje 200 miligramů kofeinu, což se rovná šesti plechovkám Coca-Coly. Stejně velká plechovka Red Bullu má 114 miligramů. Pro ještě lepší představu: po vypití hrnku filtrované kávy do sebe dostáváte přibližně sto miligramů kofeinu.
„Množství kofeinu v Prime je skutečně vyšší než u běžných energetických nápojů. Je srovnatelné s obsahem kofeinu v různých ‚nakopávačích‘ před sportem,“ komentuje složení nutriční terapeutka a spoluzakladatelka projektu Ne hladu Andrea Jakešová.
Nutriční terapeut Martin Krobot zdůrazňuje, že energetické nápoje by obecně neměly konzumovat děti – hlavně kvůli kofeinu.
„Evropský úřad pro bezpečnost potravin doporučuje dětem maximálně tři miligramy na kilogram váhy, což u dávky 200 miligramů znamená minimálně 66 kilo. Když takový nápoj vypije třináctiletý chlapec, překročí limit téměř o polovinu,“ vypočítává Krobot.
Upozorňuje také, že vyšší dávky kofeinu mohou mít negativní vliv na chování, úzkosti i spánek. Ve výsledku podle něj ale na konkrétním množství kofeinu tolik nesejde – energetické drinky prostě nejsou nic dobrého.
„Složením se jedná o vysoce průmyslově zpracovanou potravinu. Jejich konzumace je obecně spojena se zhoršenými stravovacími návyky a vyšším rizikem rozvoje obezity či dalších neinfekčních onemocnění,“ varuje nutriční terapeut.
„Prime sice neobsahuje cukr, ale to z něj nečiní nijak lepší nápoj než ostatní,“ uzavírá.