skip to main content
Jak být lepší

Řekněte Ne hladu a zhubněte. Nutriční terapeutky poradí, jak na to

Poradnu s všeříkajícím názvem Ne hladu založily Andrea Jakešová a Veronika Pourová. Celé to začalo blogem, který spustily v roce 2012, ještě při studiu vysoké školy. Chtěly vyvracet nejrozšířenější výživové mýty.

„V té době ještě neexistoval žádný ucelený web, který by tvořili nutriční terapeuti, ale bylo o to víc pochybných výživářů, kteří nevycházeli z vědecky podložených informací a sdíleli články, které byly často daleko od pravdy,“ vzpomínají na své začátky mladé podnikatelky. 

Postupně se jejich tým rozrůstal a dnes Ne hladu tvoří pět nutričních terapeutek. I když se osvětě ve zdravém životním stylu a především stravování věnují už deset let, zatím nedokážou říct, že bychom se v tomto směru jako národ výrazně posunuli.

„I když se podle průzkumů o zdravé jídlo v Česku zajímá asi sedmdesát procent lidí, nejsme na tom se znalostmi o výživě výrazně dobře. Incidence nadváhy a obezity stále roste,“ konstatují Andrea s Veronikou. 

Jakých zásadních prohřešků se podle nich dopouštíme? „Velký problém vidíme v každodenním popíjení alkoholu. Někteří lidé jsou zvyklí každý večer vypít lahev vína a považují to za normální. Nemají pocit, že by je to nějak omezovalo. S tím se obtížně bojuje, protože už jde o závislost v pravém slova smyslu a její terapie jde i za rámec nutričního poradenství.“

Předplatné Forbesu

Často se setkávají i s tím, že lidé jídlo odkládají nebo cíleně omezují, protože nestíhají nebo mají pocit, že to je tak zdravější. Když pak dorazí večer unavení domů, dostanou hlad.

„Nezvládnou odolat většímu množství jídla, většinou tučnému nebo sladkému. Problém je také to, když někdo vyzkouší deset přísných diet namísto toho, aby postupně začal pracovat na udržitelné změně životního stylu. Ale pokud se takový člověk objedná na konzultaci, uděláme vše pro to, abychom mu pomohly,“ doplňují. 

Mezi jejich nejčastější klienty patří lidé, kteří potřebují zhubnout, ale také mnoho sportovců – dva z nich se letos zúčastnili zimních olympijských her. Další skupinou jsou lidé, kteří řeší vztah k jídlu nebo trpí potravinovými alergiemi a intolerancemi. Nově Ne hladu nabízejí také poradenství s výživou dětí. 

S podnikáním začínaly ještě při škole, kdy studovaly magisterský obor nutriční specialista. „Zpětně to hodnotíme jako velké plus, protože status studenta vám dal mnoho výhod a finančních úlev,“ shodují se. 

Jejich první investice putovala do pronájmu sdílené kanceláře, aby se mohly s klienty potkávat na konzultace. Díky blogu o nich pár lidí vědělo. „Díky tomu nás nestresoval vysoký nájem a mohly jsme nechat naši klientelu růst organicky. Vlastně jsme si za celou dobu podnikání nezaplatily jedinou reklamu na naši poradnu, protože to nebylo potřeba.“ 

Za celou dobu podnikání jsme si nemusely zaplatit jednou reklamu. Nebylo to zkrátka potřeba.

Jejich největší investicí bylo pořízení přístroje InBody na měření složení těla. Nový přístroj stojí kolem 200 tisíc, použitý se dá sehnat za polovinu. „Tím, že jsme začínaly pozvolna a přístroj pořizovaly z našetřených peněz z jiné práce nebo brigády, jsme vracející se vklad úplně neřešily,“ konstatují. Jednu z nich začala poradna plně živit zhruba po roce, druhou po roce a půl.

Asi po roce fungování začaly nabízet i praxe studentům, protože jako čerstvé absolventky dobře věděly, že sehnat smysluplnou praxi v soukromé poradně je téměř nemožné. „Nakonec se to ukázalo jako skvělý způsob, jak si vybrat posilu do týmu, a tak když v roce 2019 přišla na praxi Karolína, brzy poté jsme se s ní domluvily na výpomoci s edukačními příspěvky na naše sociální sítě.“

Karolína pak také společně s Veronikou zakládala pobočku Ne hladu v Brně. Počet klientů ale stále rostl, a tak se úměrně s tím musel rozrůstat i tým a přišly Magdaléna a Katarína.

„To nám zároveň umožnilo vytáhnout z šuplíku projekty, na které do té doby nebyl čas. A tak momentálně pracujeme na nové kuchařce plné vyvážených receptů, což je něco, co nám na českém trhu chybí.“

Ve výživě se poslední dobou točí velké peníze a lidé jsou ochotni třeba jen za sestavení jídelníčku zaplatit vysoké částky. „My se snažíme nechat naše konzultace cenově dostupné, ale zároveň je potřeba brát v potaz, že nad sestavením každého jídelníčku strávíme několik hodin.

Ale najdou se i poradci, většinou nevystudovaní, kteří prodávají stejné jídelníčky, které vám zašlou třeba jen na základě vyplnění krátkého dotazníku, a tam bývá cena někdy dost přestřelená.“

Reklama

I když klientů stále přibývá, zdražovat musely terapeutky pouze jednou. „Naposledy, kdy přibylo klientů a nabízelo se konzultace zdražit, jsme raději rozšířily tým. Nicméně je nám jasné, že je potřeba i náš ceník uzpůsobovat měnící se době. Určitě ale nechceme uměle zvyšovat cenu a zkoušet, kolik jsou lidé ochotni zaplatit, kdyby nám taková cena už nepřišla za služby zcela adekvátní.“

Pokud toužíte změnit přístup k jídlu i postavu, připravte si několik tisíc – záleží, jak na tom jste. „Pokud do poradny přijde člověk, který má nadváhu a nulové znalosti o výživě, což znamená, že vůbec netuší, co by měl jíst a nejíst, aby zhubl, je potřeba dlouhodobější spolupráce, aby bylo dost času vysvětlit vše potřebné a pohlídat si i udržitelnost konkrétních změn a nových návyků.“

Jídelníček na míru zahrnující šest konzultací, který trvá zpravidla půl roku, stojí 6,5 tisíce korun, ale často si klienti ještě další konzultace připlácejí, dokud nedosáhnou cílených výsledků.

„Klienti se i po dokončení programu objednávají často i proto, že rádi čas od času proberou nastřádané dotazy nebo nad sebou potřebují určitý dohled, aby nesklouzli ke starým návykům. Úplně nejlepší pak je, když se lidé přihlásí do párové spolupráce (šest konzultací s jídelníčkem za 8,5 tisíce korun), protože se mohou navzájem podporovat.“

Ne hladu nabízejí také marketingovou spolupráci. Mají za sebou už například kooperaci s Rohlíkem nebo Activií a shodují se, že nejlepší forma spolupráce je pro ně tvorba edukačních příspěvků nebo přednášek, které může firma spojit se svou propagací.

Pro Rohlík zpracovaly dvouměsíční kampaň o zdravé výživě, připravovaly týdenní mailing, příspěvky o výživě, recepty, podcast a proběhly i livestreamy, kde mohli sledující pokládat dotazy. 

Activia zase v minulosti uspořádala veřejnou přednášku, kde nutriční terapeutky mluvily o mýtech ve výživě, a která byla spojena s ochutnávkou nových produktů.

„Z větších firem spolupracujeme dlouhodobě také se Sportisimem, pro které tvoříme příspěvky o výživě a recepty na sociální sítě. Máme za sebou několik spoluprací s menšími firmami, ale většinou jde o jednorázové záležitosti. Několik firem se také rozhodlo podpořit nás v chystaném předprodeji kuchařky, třeba Ze stodoly, Nominal, Datlea nebo Lok Lok.“

S přibývajícími sledujícími na sítích přibývá i poptávek na spolupráce. Podnikatelky si ale vybírají stále stejně.

„Odmítáme především ty firmy, s jejichž produkty se neztotožňujeme. Někdy odmítneme i spolupráci s firmou, jejíž produkty jsou sice za nás v pořádku a mnohým lidem bychom je doporučily, ale nesouzníme s její filozofií nebo se nám nelíbí, jakým způsobem své produkty nabízí. Také jsme se zatím vyhýbaly spolupracím, které zahrnují provize z prodeje.“

V rámci každé spolupráce se vždy snaží pečlivě vysvětlit, pro koho jsou produkty vhodné a kdo z jejich konzumace může těžit.

„Pokud potravina patří na pravidelné bázi do jídelníčku a filozofie firmy se shoduje s filozofií naší poradny, nevidíme v tom problém. Zvlášť pokud se spolupráce spojí s edukačním příspěvkem o výživě, o což se většinou snažíme, je to skvělý způsob, jak vzdělávat své sledující, a pro firmu je zase výhodné, že je u příspěvku uvedena,“ shodují se.

Jen o edukaci v tomto případě ale samozřejmě nejde. Díky spolupracím s firmami mohou rozjet projekty, na které by jinak finance dlouho šetřily nebo sháněly. „Třeba náš nový podcast O výživě sponzoruje Sportisimo.

Také mnoho edukačních příspěvků na našich sociálních sítích vzniklo díky spolupracím, takže fungují i jako náměty a inspirace. Tvorba příspěvků bývá poměrně časově náročná, a tak by měla být adekvátně ohodnocena, zvlášť když s firmou spojujeme svou značku.“

Dalším spolupracím se do budoucna nebrání, momentálně ale věnují energii přípravě kuchařky, tvoří podcasty, chystají nové přednášky, webináře i komplexní programy na výživová témata – třeba čtyřtýdenní sérii webinářů o zdravém vztahu k jídlu.

„Dále rozjíždíme poradnu a sociální sítě Ne hladu děti, a do toho samozřejmě dál probíhají konzultace v naší poradně, které zaberou mnoho času – zvlášť teď před létem,“ uzavírají Andrea a Veronika.