skip to main content
Komentář

Konec aut na benzín. Kdy si budete muset i vy koupit elektromobil?

Mor, nebo záchrana? Elektromobilita sešlápla plný plyn. Neozývá se řev motoru, ozývá se jen svist pneumatik a rozráženého vzduchu. Radost? Smutek? Obavy? Dost možná všechno dohromady.

Zemí, kde to zaznělo jasně, jsou už desítky. Jen v Evropě se k zákazu prodeje aut na benzín nebo naftu jasně přihlásilo například Norsko, které počítá s rokem 2025. Velká Británie, Slovinsko, Belgie nebo Dánsko avizují rok 2030.  Portugalsko, Španělsko, Francie rok 2040… A kupa dalších státních elektrovizionářů se dá najít po celém světě.

V Česku tohle téma nikdo z představitelů státu ve velkém nezvedl. Proč asi? Česko s průměrným stářím vozového parku víc než patnáct let není zrovna zemí, kde by se lidé hromadně hrnuli do autosalonů, aby si pořídili elektromobil za milion. Protože na něj prostě nemají. A protože zatím nemusí. A jakmile by je někdo z politiků začal nutit silou, jeho politická kariéra by nejspíš neměla dlouhého trvání.

Reklama

Ono to ale ani není potřeba. Politici v tuzemsku ví, že body elektromobilitou nezískají. A hlavně ví, že tuhle práci za ně udělá někdo jiný. Ve hře je jednak extrémně přísná emisní norma Euro 7 určující množství škodlivin, které z aut vychází, a která je platná pro všechny státy Evropské unie. Ta sice ještě stále vzniká, ale je jasné, že život automobilkám rozhodně nezjednoduší. Mírně řečeno.

Aby výrobci aut dokázali splnit požadované limity, díky čemuž se vyhnou likvidačním penalizačním pokutám, budou muset přidat ještě víc elektromobilů a osekat nabídku modelů, pro které se jim nevyplatí vyvíjet nové spalovací motory. A to jsou ta nejlevnější auta do půl milionu korun. Euro 7 má začít platit od roku 2025. Ani ne za čtyři roky…

Předplatné Forbesu
KUP TEĎ!
9/2021
Reklama

Kdyby pak Euro 7 nějakým zázrakem tak přísné nakonec nebylo, mluví se ještě o jedné cestě, jak spalovací motory dostat ze silnic. Má vést přes pravidla určující pokles CO2. V současnosti se počítá s tím, že osobní auta v EU budou ve srovnání s dneškem v roce 2030 vypouštět o necelých čtyřicet procent oxidu uhličitého méně. Jenže je možné, že i tady se přitvrdí. Na šedesát procent v roce 2030 a sto procent v roce 2035. 

Nic z toho zatím není definitivní, ale je naprosto vidět, jakým směrem Evropa (a nejen ta) frčí. A automobilky se tomu logicky přizpůsobují. Třeba Ford od roku 2030 jiná než elektrická auta prodávat neplánuje vůbec a u Volkswagenu mají tou dobou tvořit sedmdesát procent nabídky. Od benzinu a nafty se odvrací třeba ještě Volvo, Mercedes, Fiat, Audi i Škoda Auto a další.

Česká automobilka hodlá ještě během současného desetiletí prodávat jen s elektromotorem polovinu až dvě třetiny aut. To na ty, kteří se nebudou chtít vzdát ropy, může působit nadějně. Takhle to totiž vypadá, že ještě dalších devět let se najde prostor i pro taková auta, jak je známe dnes. Najde, ale platí to jen zčásti.

Škodovka od Volkswagenu totiž dostala na starost trhy, jako je Rusko, Indie a severní Afrika. A tam s elektromobily ještě dlouho neprorazí. Takže uhádnout, jaká část produkce zbude na Evropu, zase tak složité není. Hlavně ta elektromobilní.

Článek je rozdělený na dvě části, pokud si chcete přečíst jeho zbytek, klikněte na následující tlačítko.

Pokračovat ve čtení 1/2

Reklama
Reklama