skip to main content
Netflix

Konec karantény vyhnal diváky od streamovacích služeb. Netflix vzdoruje klesajícím akciím

3 minuty čtení

Lidé se přestali bát vycházet do ulic a streamovací služby v čele s Netflixem na tom rázem tratí. Zatímco během prvního pololetí roku 2020 si davy uvězněné v koronavirové karanténě objednávaly Netflix bezprecedentním tempem, jen co se ukázaly vyhlídky na třetí kvartál, sestřelilo to akcie digitální televize až o 15 procent.

Společnost už za druhý kvartál jednak nevykázala čísla, jaká od ní investoři po tom prvním předpokládali, a současně do budoucna předpověděla nižší sledovanost, než se od ní v časech koronavirové proměny lidstva žijícího venku v lidstvo civící v telku očekávalo.

Konkrétní čísla přitom na první pohled vůbec nevypadají špatně: za druhý kvartál roku 2020 vykázal Netflix obrat 6,15 miliardy dolarů, provozní příjem 1,36 miliardy a čistý příjem 720 milionů. To je sice malý, ale signifikantní nárůst proti očekávanému obratu 6,08 miliardy. Čistý zisk na akcii byl ovšem 1,59 dolaru, a tady vězí první kámen úrazu: investoři očekávali 1,81 dolaru.

Zásadní roli hraje výhled do stavu nových předplatitelů.

Současně se do poklesu hodnoty akcií odrazily vyhlídky platformy do třetího kvartálu, kdy se očekává 6,33 miliardy v obratu a 1,25 miliardy provozního a 954 milionů čistého příjmu při čistém zisku na akcii 2,09 dolaru. To sice představuje proti předcházejícímu kvartálu růst, nicméně ne takový, jaký se vzhledem ke koronavirové divácké jízdě původně předpokládal: 6,39 miliardy obratu.

Zásadní roli hraje výhled do stavu nových předplatitelů služby. Netflix očekává ve třetím kvartálu 2,5 milionu nových předplatitelů, což o celou polovinu zaostává za výhledem pěti milionů, vyhlížených podle agentury Bloomberg burziány na Wall Street. Pro srovnání – ve druhém kvartálu vzrostl počet předplatitelů služby o 10,1 milionu nových předplatitelů (což solidně převýšilo odhad analytiků 8,27 milionu) a první půlrok své letošní galajízdy díky tomu Netflix uzavřel s takřka 193 miliony předplatitelů.

Netflix toto zachvění na trhu evidentně nehodlá jen tak přejít přepnutím na jiný kanál. To je vidno jednak z personální změny, která se současně odehrála, stejně jako jeho z nastalé tendence zveřejňovat všechny úspěchy, na které lze zrovna dosáhnout. Došlo také k tomu, že Ted Sarandos, který měl doposud na starosti obsah, byl vedle CEO Reeda Hastingse jmenován co-CEO Netflixu – a to ve stejný den, kdy Netflix výsledky v kategoriích obratu, tržeb a počtu předplatitelů oznámil.

Reklama

Pětapadesátiletý Sarandos je přitom člověk, který je spojený s „hollywoodským“ rozměrem této streamovací platformy. Zatímco devětapadesátiletý Hastings se staral o její chod z technologického Silicon Valley, Sarandos operuje přímo ze studia ve filmovém Los Angeles.

Obsah je pro Netflix alfa i omega a ke cti jeho výsledků slouží, že i během pandemie pral na televizní obrazovky jeden divácký hit za druhým (od poloviny března uvedl více než 30 filmových premiér), ať už šlo o vysokorozpočtový a relativně oceňovaný snímek Vyproštění s Chrisem Hemsworthem v hlavní roli, či o přinejmenším diskutabilní, leč nadmíru populární reality show typu Too Hot To Handle.

Těsně před zveřejněním výsledků a předpokladů také Netflix uvedl žebříček svých 10 vůbec nejsledovanějších filmů. Jde přitom o bezprecedentní krok, neboť platforma obvykle drží svá čísla mimo zraky veřejnosti.

1. Vyproštění (99 milionů diváků)
2. V pasti (89 milionů diváků)
3. Spravedlnost podle Spensera (85 milionů diváků)
4. 6 underground: Tajné operace (83 milionů diváků)
5. Vražda na jachtě (73 milionů diváků)
6. Irčan (64 milionů diváků)
7. Trojí hranice (63 milionů diváků)
8. Ta druhá (59 milionů diváků)
9. Díra (56 milionů diváků)
10. Dokonalé rande (48 milionů diváků)

Na rok 2021 přitom Netflix plánuje více původní tvorby než letos. Jak poznamenává server Engadget, konkurenční souboj s jinými digitálními stanicemi jako HBO Max či čerstvě spuštěné Peacock se vyostřuje – a Netflix proto hodlá svůj obsah takříkajíc hrnout bagrem.

Se Sarandosem za volantem se dá přitom očekávat, že služba se ještě více soustředí na svou roli v nejvyšších patrech filmového průmyslu.

Reklama
Reklama
Reklama