Dodávky ropy z Itálie pokryjí od roku 2025 potřeby České republiky. Státní společnost Mero uzavřela dohodu s konsorciem TAL na rozšíření Transalpinského ropovodu, čímž definitivně skončí závislost země na ruské ropě.

Při návštěvě centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi na Mělnicku oznámil spolupráci premiér Petr Fiala. Projekt za 1,6 miliardy korun zvýší od začátku uvedeného roku kapacity ropovodu pro Česko o čtyři miliony tun ropy ročně, do země tak bude možné ropovodem dodat až osm milionů tun za rok. Náklady na rozšíření zaplatí Mero.

Ropovodem TAL proudí ropa z italského Terstu do bavorského Ingolstadtu, odkud pokračuje do Česka ropovodem IKL. Další ropu dnes čerpáme ropovodem Družba z Ruska.

„Zásadním krokem se zbavíme závislosti na ruské ropě. Projekt TAL-PLUS by měl být dokončen už příští rok, tedy předtím, než začne platit zákaz dovozu ruské ropy, jehož odklad jsme právě z důvodu potřeby navýšení kapacity v ropovodu TAL vyjednali,“ uvedl Fiala.

Mero má podle svého ředitele Jaroslava Pantůčka v příštích měsících a letech zajistit technické úpravy a modernizaci částí ropovodu, aby bylo jeho rozšíření možné. Firma se na tom dohodla s dalšími spolupodílníky ropovodu. Zároveň tak podle Pantůčka posílí svou pozici na evropském energetickém trhu.

Společnost počítá s investicemi ve výši 1,3 až 1,6 miliardy korun, státu by žádné finanční závazky vzniknout neměly. V současnosti se posuzují nabídky na dodavatele klíčových komponentů, zároveň pokračují projektové práce a upřesňování harmonogramu.

V roce 2022 přiteklo do rafinérií v Česku 7,4 milionu tun ropy, z toho padesát šest procent bylo z Ruska. Přes v úvodu zmíněný navazující ropovod IKL je možné dopravit až jedenáct milionů tun ropy ročně, avšak takové využití nyní neumožňuje vytížení aktuálních kapacit ropovodu TAL.

Mero drží v TALu od roku 2012 pětiprocentní podíl. Dalšími podílníky jsou společnosti OMV, Shell, ENI, C-Blue, Exxon, Connoco a Total.

Jediným vlastníkem Mera je prostřednictvím Ministerstva financí stát. Firma je provozovatelem české části ropovodu Družba a ropovodu IKL. Oba vstupují do Centrálního tankoviště ropy u Nelahozevsi, kde společnost vybudovala sedmnáct ropných nádrží se skladovací kapacitou téměř 1,7 milionu metrů krychlových.