skip to main content
Fintech

Konec ždímání klientů. České fintechy spojily síly, aby ozdravily finanční trh

Není to ani rok, co vody retailových investic zakalila zpráva o zbytečné smrti dvacetiletého školáka, který spáchal sebevraždu poté, co se mylně domníval, že v aplikaci na bezpoplatkové obchodování s opcemi dluží několik set tisíc dolarů.

Ne že by tahle smutná událost něco změnila. Od té doby jsme byli nespočetněkrát svědky mnoha dalších špatných finančních rozhodnutí a zběsilých klikacích přestřelek na akciových trzích. Na českém startupovém trhu teď však vzniká iniciativa, která chce podobným chybám s finančními produkty zabránit.

Projekt, za nímž stojí ředitel progresivního životního pojištění Mutumutu Jindřich Lenz, spoluzakladatel Upvestu Petr Volný a tandem za investiční platformou Fondee, má za cíl kultivovat trh se službami a produkty, jako jsou pojištění nebo investice.

Reklama

A primárně míří na samotné poskytovatele těchto služeb, kteří často v klientech vyvolávají nepřiměřená očekávání o návratnosti produktů, a vybízejí je tak ke koupi.

Zatímco všechny e-shopy se snaží zákazníkům průchod košíkem co nejvíce zjednodušit, my děláme opak.

„Lidé si dnes myslí, že podvodníci k světu financí patří. A nepřímo za to může i plejáda termínů, které často používají obchodníci, jako je ‚garance likvidity‘ nebo třeba ‚pohádkový výnos‘. Jenže investice jsou vždy rizikové a neměly by se prodávat stejně jako třeba prací prášky,“ vysvětluje jeden z tahounů projektu Petr Volný.

Volný i Lenz už s touhle filozofií zakládali vlastní byznysy, teď se však rozhodli spojit síly, aby rozproudili diskusi i u jiných firem, které nabízejí finanční produkty. Pořád totiž platí, že dvě třetiny lidí mají s nějakým finančním produktem špatnou zkušenost a jedna třetina na ni dokonce finančně doplatila.

Reklama

„Klienti navíc často ne vlastní vinou nevědí, co vlastně podepisují, protože mnoho finančních produktů je extrémně složitých. Když se o tom začne mluvit, budou firmy muset svoje finanční produkty prostě zlepšit,“ doplňuje Lenz.

Proto se oba finančníci rozhodli dělat věci jinak. „Zatímco všechny e-shopy se dnes snaží zákazníkům průchod košíkem co nejvíce zjednodušit a urychlit, my děláme opak. A myslíme si, že by to měly dělat i jiné finanční instituce,“ vysvětluje Volný.

Předplatné Forbesu

Upvest, který zprostředkovává online nemovitostní fundrisingy, například úplně změnil způsob, jakým tyto produkty nabízí.

„Všimli jsme si, že po jejich spuštění byly třeba do půl dne vyprodané. Jenže to znamená, že nikdo z těch retailových investorů neměl čas si tu dvacetistránkovou analýzu investice přečíst. Přestože nás těší, že lidé našemu produktu důvěřují, tohle prostě není dobře,“ popisuje šéf Upvestu, který prospekty nově zveřejňuje s dvoudenním předstihem, tak aby retailoví investoři měli dostatek času se s investicí seznámit.

S projektem Fér Fintech teď buduje síť podniků se stejným přístupem, které se budou hlásit k tomu, že byznys dělají eticky. I pro samotné obchodníky je podle Lenze s Volným totiž tento přístup výhodný. „Finanční byznys vážně nemusí fungovat tak, že první rok vyždímáte klienta a pak zavřete krám,“ říká Volný.

V rámci iniciativy navíc nabízejí nejen zapojení podobně smýšlejících firem, ale i konzultace klientům, kteří mají pocit, že s jejich smlouvami s finančními institucemi není něco v pořádku. Podobně si u nich ostatní fintechy mohou nechat zprostředkovat audit férovosti, a ubezpečit se tak, že mají férově nastavenou službu, produkt nebo podmínky.

Reklama
Reklama