Wordle. Co je to Wordle? Nenápadný globální fenomén se do povědomí internetového lidu prokousával jako virus. Jeden den Wordle ještě neexistoval, ale už ten druhý jste si na svém Twitteru začali všímat podivných struktur poskládaných ze zelených a žlutých kostiček.

Sdíleli je lidé zleva zprava. Kostičky budovaly mosty mezi zástupci nesmiřitelných politických názorů, klenuly se přes generační propasti a mihotaly se mezi vlákny diskusí o veškerých možných tématech, jaké se na Twitteru objevily od jeho počátku.

Barevné kostičky představují úspěch ve slovní hře, která se rozšířila internetem jako lesní požár továrnou na petrolejky. Wordle vznikl v listopadu 2021, o necelé čtyři měsíce se jeho cena vyšplhala na více než milion dolarů. Zhruba tolik – konkrétní částka je neveřejná – za hru utratilo vydavatelství The New York Times Company.

Nepochybujte o tom, že někdo o tom celém natočí film. A ten film bude romantický. Romanticky totiž vše začalo: programátor a někdejší zaměstnanec Redditu Josh Wardle naprogramoval slovní rébus pro svou partnerku Palak Shah.

Oba byli zažraní do slovních rébusů a křížovek, které denně nacházeli právě na The New York Times. Wardle proto s minimálními ambicemi naprogramoval velice prostou hříčku, pro kterou nevyráběl ani aplikaci – prostě ji pověsil na web a už se hrálo.

Chvíli byla hráčů a hráček jen hrstka, pak ale Wardle (to je skutečně jeho jméno) Wordle vylepšil možnostmi sdílení výsledků na sociálních sítích. Správně, to už jsou ty záhadné zelené a žluté kostičky. A jak se začalo sdílet něco, co bylo záhadné, člověk na to klikl a ono ho to bavilo hrát, takže své výsledky nasdílel…

Vydání Forbesu Zázrak

Wordle ze dne na den explodoval po celém internetu a z devadesáti duší, které hru hrály 1. listopadu 2020, se do 2. ledna 2022 dostal na 300 tisíc – aby o týden později slovíčka luštily už dva miliony hráčů a hráček po celém světě.

Jak se vlastně hraje? Zkuste si to sami a principy rychle pochopíte. Po vzoru dávné deskové hry Mastermind, známé v Československu jako Logik, hádáte slova, skrytá za šedými kostičkami. Když se v navrhovaném slově trefíte do písmene na správném místě, políčko zezelená. Pokud tam písmeno někde je, ale netrefili jste to správné místo, pak je žluté.

V dalším řádku zkusíte slovo trefit s nově nabytou vědomostí. Pokud minete, možná se vám objeví dalších pár písmen. Vzniká tak barevné schéma. A to sdílíte.

Jen mezi 1. a 13. lednem tohoto roku se na Twitteru objevilo přes 1,2 milionu barevných výsledků Wordlu. Davy lidí si z něj udělaly denní rutinu i proto, že každý den můžete hrát Wordle jenom jednou. Pravidelnost, sdílitelnost, prokrastinace, procvičování mozku, uzávěrky… To všechno hříčka nabízí, včetně soutěživosti. Prostě absolutní koktejl úspěchu.

Po dvou měsících, během nichž Wordle dobyl svět, oznámila mateřská společnost listu The New York Times, že za blíže nedefinovanou sedmimístnou sumu Wordle od Wardla koupila. Ve své aplikaci ho přidá právě ke slovním rébusům, které autora k Wordlu inspirovaly.

Do roku 2025 pak Timesy cílí na desetimilionovou hráčskou metu. Nejlepší na tom je, že Wardle teď může hrát se svou partnerkou svůj vynález Wordle úplně stejně jako předtím. Jen má v kapse o nějaký ten milion dolarů víc. Tomu se říká odměna za úspěšné vyluštění rébusu!