Záliba Čechů v krabičkovém stravování stoupá. Nasvědčují tomu i ekonomické výsledky jednoho z předních tuzemských hráčů, společnosti NutritionPro, která má za sebou rekordní rok.
Technologický startup, založený v roce 2019 kazašským rodákem Nurlanem Abdrassilovem, loni utržil přes 160 milionů korun, když meziročně vyrostl o více než osmdesát procent. Měsíčně to odpovídá přibližně 150 tisícům porcí jídla, kterým se stravují v průměru dva tisíce lidí v deseti českých městech a odnedávna také v polské Varšavě.
„Když jsme začínali, konkurence se soustřeďovala především na lidi, kteří s krabičkovou dietu chtěli hubnout. Dnes jsou našimi klienty převážně ti, kdo nadále chtějí jíst zdravě a vyváženě, ale spíše než kvůli úbytku na váze si krabičky s hotovým jídlem objednávají, aby ušetřili čas,“ komentuje vývoj Abdrassilov.
V Česku se velikost tohoto trhu blíží třem čtvrtinám miliardy korun a momentálně na něm působí kolem třiceti firem. NutrionPro se nicméně odlišuje tím, že jídla sama nevaří, ale skrze svůj systém zpracovává personalizované objednávky a koordinuje je s řetězcem partnerů – ať už průmyslovými kuchyněmi, či kurýrními a fulfillmentovými službami.
„Jsme jakýsi Flixbus na krabičkách. Nevlastníme žádnou kuchyň nebo rozvážková auta, ale máme vyladěný IT model, který vše propojuje,“ pochvaluje si osmatřicetiletý startupista.
V praxi to znamená, že celodenní strava zákazníka může na základě jeho specifických požadavků vznikat v několika různých kuchyních, přičemž se ale v požadovanou chvíli vždy sejde na správném místě. Strávník má zároveň možnost do skladby menu zasahovat a přizpůsobovat si ho dle libosti.
„Každý recept se připravuje zhruba v padesáti alternativách. Software zároveň sleduje a vyhodnocuje, aby byla jídla nejen kaloricky vyvážená, ale taky pestrá. Šest týdnů u nás klient nedostane stejný pokrm, příliš se neopakují ani ingredience, vůně či chutě,“ tvrdí Abdrassilov.
Tahle „obrovská matematika“, jak popisuje svůj projekt, během necelé pětiletky rozdistribuovala přes tři miliony porcí a přilákala i řadu těch, které důsledné počítání živí: investory.
Mezi těmi, kdo NutritionPro finančně podpořili, nechybí známá jména jako Karel Janeček, Michal Dědek a jeho SFG holding, venture kapitálové fondy Nation 1 a Lighthouse Ventures nebo nově zakladatel Ovečkárny Martin Bernátek. Dohromady do startupu poslali kolem sta milionů korun.
„Jako milovníkovi projektů s určitým dopadem mi investice dávala velký smysl. Pomáhat lidem ke zlepšení jejich zdraví a kondice a také zkušenosti a schopnosti foundera Nurlana mě hned oslovily,“ komentuje pro Forbes Michal Dědek, od jehož finanční injekce v létě 2021 vyrostla společnost zhruba pětadvacetkrát.
„Kvalitní jídlo je pro harmonický a zdravý život důležité a Nurlan nás kvalitou svého jídla jednoznačně přesvědčil,“ dodává Martin Bernátek, který do NutritionPro investoval zkraje tohoto roku skrze rodinný vehikl Entita WTF.
I díky tomuto projevu důvěry se karlínská firma, tvořená přibližně čtyřiceti zaměstnanci, chystá letos vstoupit na další jeden až dva zahraniční trhy – jmenovitě se nabízí nizozemský, rakouský, slovenský nebo maďarský. Později by měla následovat Skandinávie a Velká Británie.
„Chceme lidi naučit vnímat jídlo jako hlavní faktor ovlivňující délku i kvalitu života, a to nejen u nás, ale taky za hranicemi,“ přeje si Abdrassilov, držící se svým týmem nadále většinový – konkrétně pětapadesátiprocentní – podíl. Na konci tohoto roku by v tržbách rád překonal hranici deseti milionů eur (přibližně 250 milionů korun) a miliardový obrat chce pokořit do tří let.