Povolených a předpisových osm ze šestnácti kadeřnických křesel je obsazeno, nůžky se míhají mezi vlasy. A všichni kolem se tváří… no, zkrátka blaženě. Ze samozřejmosti, jakou je návštěva kadeřníka, se zásluhou protipandemické uzávěry stala výjimečná událost.

„Máme úplně plno na tři týdny dopředu. Klienti nás zahltili s tím, že netuší, co přijde za pár týdnů a chtějí termín hned,“ sklání se s uspokojením nad objednávkami majitelka salonu Petra Měchurová.

„V posledních měsících nám tržby spadly o více než devadesát procent,“ zakaboní se vzápětí. V salonu nesoucím její jméno se snažila hledat alternativní cesty: pravidelní klienti si například mohli oblíbeného kadeřníka objednat domů. Ze sedmi set zákazníků, kteří se měsíčně v salonu protočili, však tuto nabídku využilo jen pár procent.

„Otevřeli jsme dokonce výdejní okénko, kde si mohli vyzvednout vlasové produkty nebo předem připravenou barvu, kterou si pak doma dle instrukcí nanesli na vlasy,“ popisuje podnikatelka.

„Přesto jsme stěží vydělali na nájem, byť platíme jenom půlku,“ dodává žena, která dnes platí za jednu z nejlepších českých vlasových stylistek.

Jako malá chtěla být baletkou, jenže přišla nemoc a s tancem byl konec. V páté třídě se proto upnula k dalšímu snu. Trénovala na panenkách, na mamince, na kamarádkách. V šestnácti si na obecním úřadě pronajala první „studio“, kde zákazníkům vytvářela účesy za čtyřicet korun na hlavu.

Z poliček na vás hledí ocenění z prestižních zahraničních i domácích soutěží.

„Stříhala jsem o prázdninách každý den a měla plno, dokonce se i tvořily fronty,“ rozesměje se Měchurová při juvenilní vzpomínce na začátky svého podnikání. Dnes za její střih zaplatíte 2500 korun, v kombinaci s barvením obvykle dvojnásobek.

Z poliček v elegantním salonu na vás přitom hledí ocenění z prestižních zahraničních i domácích soutěží, včetně prvenství v AIPP Grand Trophy, považované ve své době za kadeřnické mistroství světa.

Měchurová přednáší na kadeřnických veletrzích, spolupracuje s módními návrháři doma i ve světě a na mezinárodních vlasových show každoročně prezentuje vlastní kolekce účesů.

Zkraje tisíciletí, kdy si Petra s tehdejším přítelem otevřela svůj první profesionální salon v centru Prahy, její volnou tvorbu provázela extravagance.

„Tehdy mě bavily velké hlavy, umělé příčesky, barvy,“ vzpomíná. Dnes dává přednost přirozenému vzhledu založenému na zdravých, lesklých vlasech a kvalitním střihu.

„Účes musí klientovi především sedět a být udržitelný i delší dobu, na tom si zakládáme. Máme zákazníky, kteří k nám chodí pravidelně, ale i takové, co si na nás našetří párkrát ročně,“ zdůrazňuje majitelka salonu.

Dnes v něm zaměstnává sedmnáct kolegů a poslední roky před koronakrizí se v obratech salon stabilně držel na částkách kolem dvaceti milionů ročně. Logickým krokem se proto zdál růst.

Vydání Forbesu Zázrak

S třemi dalšími společníky a několikamilionovou investicí od L’Oréal Professionnel, se kterým jako brand ambasadorka spolupracuje už čtvrt století, otevřela Měchurová v říjnu 2017 druhý pražský salon. Jenže špatně odhadla situaci na trhu.

„Na každém rohu byl nějaký salon, obrovská konkurence a řada lidí chtěla pracovat na sebe. Nebyli jsme schopni najít dostatek kvalitních kadeřníků,“ připouští Měchurová.

Salon byl dimenzován pro osm kadeřníků, ale obsadit se podařilo jen půlku míst.

„Přibyly nám náklady 700 tisíc měsíčně na provoz další pobočky, ale obrat se držel v zásadě na podobných číslech, jako jsme dřív zvládli udělat na jednom salonu,“ líčí Petra byznysové dobrodružství, které po půldruhém roce uzavřela.

„Bylo to náročné ustát hlavně lidsky,“ říká s ohledem na ztráty, které někteří zúčastnění utrpěli a přivodily i rozchod s dosavadním společníkem.

Následoval návrat zpátky ke kořenům. „Klíčové pro mě je, abychom fungovali jako tým a stále poskytovali špičkový servis,“ říká Měchurová, která se stále nevzdává snu o salonu v Paříži, Londýně či New Yorku.

„To je ale cíl, který zatím leží opravdu ve vzdálené budoucnosti,“ usměje se.