Celosvětové prodeje pečujících i zkrášlujících přípravků mají letos překročit rok 2019. Internetový prodejce Notino loni dosáhl rekordního obratu 14,5 miliardy korun, což je o 42 procent více než předešlý rok. Daří se i menším lokálním hráčům na poli luxusní kosmetiky pro fajnšmekry.

„Zákazníci si zvykli na náš e-shop, vyrovnáváme se se situací dobře,“ říká Jakub Kopčák, spolumajitel etablovaného concept storu Ingredients s kurátorsky vybranými krémy, parfémy, líčidly i svíčkami. Během pandemie na českém trhu dokonce vznikl online obchod Naqed, orientovaný výhradně na luxusní „čistou“ kosmetiku a potravinové doplňky, které mají podpořit imunitu.

Podobně orientovaný, též výhradně v online prostoru operující obchod Byssine hlásí vyprodané pleťové masky, které stojí okolo 500 korun (průměrná cena podobných produktů v řetězcích parfumerií je téměř o polovinu nižší), a extrémní zájem o váleček na masáž obličeje od Joanny Czech. Nástroj na zpevnění obličejových kontur, který vyvinula spolupracovnice Anny Wintour a Kim Kardashian, stojí přes pět tisíc korun.

Jak je možné, že i na celosvětové úrovni kosmetický průmysl roste, zatímco ten módní stagnuje a jeho vzkříšení se podle studie McKinsey nadějně očekává až v příštím roce? Důvodů, proč zákazník chce utrácet za péči a zkrášlení obličeje, který je stejně zakrytý rouškou, je hned několik.

Zaprvé, jedná se o takzvaný Zoom face efekt. Neustálé videohovory nás nutí zkoumat svou tvář do všech možných detailů a výsledek shledáváme nedokonalým. Lockdown je tedy ideální příležitostí, proč o sebe v tomto ohledu více pečovat, nebo se dokonce obrátit na plastického chirurga.

Kliniky v Británii, Turecku i České republice hlásí rostoucí příliv nových i dřívějších pacientů. „Řada mých současných klientů neměla v běžném provozu na zákroky čas. Nechtěli také, aby o nich vědělo okolí, ale nyní mají jedinečnou příležitost překlenout rekonvalescenci během lockdownu,“ říká vedoucí chirurg Mediestetik Miroslav Veliký.

Druhý důvod, proč jsme ochotni stále do zkrášlování a péče o své tělo investovat, je přístup kosmetického průmyslu. Láká nás svými inovacemi, které slibují, že budeme zdravější, krásnější a zastavíme stárnutí. Takové lákadlo funguje o to více, že se nacházíme už skoro rok v neustálém strachu, ať už vědomém, či nikoli, o život svůj a svých blízkých.

Kosmetické firmy využily lockdownu k tomu, aby urychlily své digitální procesy a zapojily do svých služeb takové položky jako online konzultace nebo chatování v reálném čase. Nabídly také systém předplatného, které umožňuje slevy a další výhody, pokud si produkt koupíte opakovaně. Což v rámci krému nebo šamponu, který vám vyhovuje a velmi pravděpodobně si jej pořídíte znovu, dává velký smysl.

Zároveň pořídit si i dražší krém nebo výše jmenovaný masážní váleček obličeje je stále úspornější než nákup nové kabelky či šperku ze slovutných módních domů. Celosvětový kosmetický průmysl generuje podle údajů McKinsey 500 bilionů dolarů ročně a dokázal se rychle vzpamatovat už během krize v roce 2008, z níž se otřepal už okolo roku 2010.

Nyní stojí před kosmetickým průmyslem otázka, jak dál rozvíjet své digitální strategie, které se mu díky covidu-19 podařilo rychle nastartovat. V přetrvávající karanténě jsou globální výzvy na sociálních sítích jako „self-care Sunday“ alias neděle, kdy máte pečovat o své tělo, nebo „lipstick Zoom“ vyzývající k použití rtěnky před videohovorem, samozřejmě výdělek slibující nahrávkou na smeč pro výrobce kosmetiky.