Je to jeden z největších automobilových veletrhů světa. Zlé jazyky ale říkají, že teď je z Internationale Automobil-Ausstellung největší cykloveletrh. Přece jen se do Mnichova přijelo ukázat několik desítek značek kol, především těch s elektropohonem. To mají ostatně s auty, která se tady ukazují, společné.
Auta jsou však ještě pořád klíčová. Pojďte se podívat na ty nejzajímavější a nejbláznivější modely, které se na veletrhu s více než stoletou tradicí představují světu.
Skládací auto
Jmenuje se City Transformer, stojí za ním izraelský startup z Tel Avivu a slibuje revoluci v městské dopravě. S tímhle elektroautem pro dvě osoby by už neměl být problém s parkováním: pomocí jednoho tlačítka se dá „sklapnout“ z běžné šířky 140 centimetrů na pouhý metr. Vedle varianty pro dva dospělé jeho autoři chystají i model pro jednoho dospělého a dvě děti.
Mikroauto
Když jsme u těch maličkých: ze Švýcarska přivezli minielektroauto s příhodným jménem Microlino. Nastupuje se do něj předními dveřmi a městské rychlosti 50 km/h dosáhne během úctyhodných pěti vteřin. Umí ale i víc a s maximální rychlostí 90 km/h a dojezdem až 200 kilometrů se s Microlinem dá vyrazit i na výlet za město.
Lamač srdcí
Trochu hezký, trochu ošklivý, každopádně jedna z hvězd mnichovského veletrhu. City One z dílny startupu Adaptive City Mobility je čtyřmístný vůz s kufrem a standardním dojezdem sto kilometrů. Po těch ale nemusí k zástrčce – ve výbavě jsou náhradní baterie, které stačí vyměnit a jede se dál. Jestli všechno půjde podle plánu, začne se vyrábět za dva roky a bude stát okolo deseti tisíc eur.
Život z Wolfsburgu
Jmenuje se ID.Life a jeho autoři z Volkswagenu popustili uzdu své fantazii. Tohle elektroauto s dojezdem 400 kilometrů, odnímatelnou střechou a vnitřním variabilním uspořádáním, díky kterému se dají sedadla změnit na pohovku, má sice herní konzoli, ale zato nemá zrcátka. Postranní i zpětné v něm nahrazují kamery a displej. Jak se sluší a patří, kapota je vyrobená z recyklovaných PET lahví.
Cirkulární BMW
Když jsme u té obnovitelnosti: lídrem v použití recyklovaných a znovupoužitelných materiálů je na veletrhu BMW s modelem iVision Circular. Například jeho pneumatiky jsou z přírodního kaučuku a karoserie z nelakovaného hliníku a oceli, aby se dala opět využít. Ale ano, je to ještě hudba daleké budoucnosti – auto s co nejnižší ekologickou stopou by se mělo začít sériově vyrábět v roce 2040.
Luxus pod čtyřmi kruhy
A teď vážně. Kromě aut, která připomínají spíš hračky, jsou v Mnichově i krásné vozy klasičtějšího střihu jako luxusní Grandsphere Concept od Audi. Interiér připomíná spíš salonek a je určený pro autonomní jízdu. Řídit jde i tradičně, ale stačí dát gestem pokyn a volant i pedály se zasunou. Na jedno nabití má ujet 720 kilometrů a vyrábět by se měl začít za čtyři roky.
Rebel do města
Že elektroauta do města nemusí být nuda, si vzali k srdci Španělé a do Mnichova přivezli sportovního draka CUPRA UrbanRebel. Dravé auto pro lidi s duší závodníků slibuje fantastické zrychlení z nuly na 100km/h za 3,2 sekundy.