skip to main content

Porsche mezi vlnami. Suchozemci z Česka staví závodní katamarán pro celou rodinu

3 minuty čtení

Znáte to. Někdy stačí jediný pohled a jste ztraceni… Takovým osudným momentem začal i tento příběh. „Tu loď jsem objevil náhodou při brouzdání na webu,“ vzpomíná brněnský podnikatel Jaromír Popek na podzimní večer před čtyřmi lety, který měl co nevidět přenastavit jeho životní kurz.

Zkušený jachtař s transatlantickými závodními plavbami na kontě zrovna žádnou loď nehledal. „Ovšem z této jsem začal jančit. Byl to takový Robur Dobyvatel,“ popisuje Popek katamarán, který jej na první dobrou uchvátil.

„Vnímal jsem, že má ohromný jachtařský potenciál, ale… Byl nedotažený a plný nevzhledných detailů,“ dodává téměř omluvně muž, jehož hlavní byznys se točí kolem designu – jeho firma U1 s úspěchem navrhuje komerční interiéry pro klienty jako IBM, Evektor či Deutsche Telekom.

Loď pod jménem Esence 10 postavil jako svůj dream projekt Tomáš Jonáš Janda, dnes Popkův společník ve firmě Independent Catamaran. Od pohledu solitér a adrenalinový nadšenec má k lodím a speciálně ke katamaránům blízko od dětství. Už za socialismu je v Kamenném Újezdu nedaleko Lipna stavěl jeho otec a Jonáš ve druhé generaci na tradici navázal.

Reklama

„Loď má jezdit rychle a máte z toho mít silný zážitek,“ vysvětluje, proč dává přednost hbitým katamaránům před pohodlnými „bečkami“, jak nelichotivě tituluje tradiční jednotrupé plachetnice. Závodní žihadla na dvou plovácích po vlnách sviští rychlostí 40 uzlů (74 kilometrů) v hodině. Z lodě, kterou si obvykle pronajmete u charterové společnosti, vyždímáte stěží čtvrtinový výkon. A právě tady vycítil Jaromír Popek příležitost.

„Sám miluji dlouhé plavby, kdy se s lodí opravdu sžijete, cítíte každé lano a naplno vnímáte pocit svobody, který vám moře nabízí,“ vypráví nadšený mořeplavec. Zároveň si však všiml, že trendy v komerčním jachtingu se ubírají jinudy.

„Lidé se chtějí rychle přepravit z bodu A do bodu B, stihnout a vidět toho za krátkou dobu co nejvíc. Stejně jako u elektroniky nebo vozu vyžadují za své peníze výkon,“ míní Popek. Zároveň se ale nechtějí vzdát cestovního komfortu, který je v prostředí závodního jachtingu téměř nadávkou.

Proto se rozhodl postavit hybridní katamarán, který propojí obojí: bude využívat technologie a prvky ze závodního světa, ale uspokojí i standardy pro náročnou rodinnou dovolenou.

„IC36 by měla být něco na způsob Porsche Cayenne. Pohodlně do něj naložíte rodinu i golfové bagy, ale když šlápnete na plyn, pod kapotou zařve zvíře a očekávaný sportovní zážitek dostanete,“ pomáhá Popek mé představivosti motoristickou metaforou, zatímco se z monitoru počítače vzdouvají černé plachty první lodě, která by nejpozději začátkem příštího roku měla vyplout pod značkou Independent Catamaran.

Na palubu společné firmy Popek s Jandou od počátku přibrali i designéry Vladimíra Žáka a Romana Vrtišku. Ti dostali za úkol dát Jandovým funkčním konstrukčním řešením designový švih. Že to umějí, přesvědčili Popka už před třemi lety, když mu drze poslali návrh na redesign kancelářského stolu, který jeho vlastní tým dlouho cizeloval k dokonalosti. „Byli jsme přesvědčeni, že lépe to už nejde, ale oni poslali upgrade jako z jiné planety,“ připouští se sympatickou vstřícností Popek.

Výzva pro designérskou dvojici to tentokrát byla nejen proto, že lodními konstrukcemi se dosud nezabývala. Do zadání totiž přibyl další požadavek: aby se katamarán snadno demontoval. „Jako suchozemci jsme pokaždé nuceni přemýšlet, jak loď dostat na moře,“ říká Janda.

A tak se rozhodli ji poskládat. Katamarán pak lze jednoduše zapřáhnout za auto nebo rychle přepravit na libovolné místo v klasickém kontejneru. „Skoro nikdo z konkurentů ve srovnatelné kategorii takovou možnost nenabízí,“ tvrdí Popek.

Pro designéry to ovšem znamenalo navrhnout všechny komponenty tak, aby šly intuitivně rozmontovat a po demontáži je bylo možno narvat do plováků. Od dynamicky řezané střechy kokpitu až po sklopné solární panely, které u nejvyššího modelu tvoří jeden z energetických zdrojů.

Reklama

„Zároveň za sebou nemáme velkou loděnici s neomezeným budgetem na vlastní vývoj, takže bylo potřeba pracovat s komponenty, které už na trhu existují. Každá klika, každý tablet, průřezy oken, zkrátka vše prošlo našima rukama, aby loď získala jednotný výraz a perfektní ergonomii,“ definuje Vladimír Žák jeden z důvodů, proč s Romanem Vrtiškou momentálně patří k nejžádanějším designérům v Česku – umějí zkrátka vytěžit z dostupných materiálů mimořádné výsledky.

Ze závodního světa loď převzala špičkové navigačními systémy či natáčecí stěžeň, který výrazně zvyšuje výkon. „Ve srovnání s katamarány stejné kategorie má ten náš zhruba poloviční hmotnost a úzký profil trupu. Na vodě by tak měl být agilní jako kosatka,“ slibuje Janda s tím, že za vhodných podmínek katamarán po vlnách poletí 1,4násobkem rychlosti větru.

V té nejvyšší výbavě jej budou pohánět dva elektromotory s hydrogenerátorem a solární panely, takže ani v bezvětří nebudou posádku rušit uřvané spalovací motory. „A k tomu popluje zadarmo a ekologicky,“ vrší Jaromír Popek další benefity.

Aktuální vydání magazínu

Česká designovka se závodní duší zaujala už před vstupem na trh i mezinárodní komunitu, největší oborový časopis Multihulls World nominoval IC36 do ankety o nejlepší vícestopé lodě letošního roku. A firma také eviduje první poptávky.

„Aktuálně máme sedm vážných zájemců,“ hlásí Popek s tím, že se stávajícím týmem jsou schopni paralelně pracovat na třech lodích. Vesměs půjde o custom made zakázky, kde si klienti budou moct katamarán nakonfigurovat dle vlastních potřeb.

Tomu bude odpovídat i cena. Ta se dle výbavy a komfortu bude pohybovat mezi 290 a 440 tisíci eury. „Za těch necelých 12 milionů korun dostanete nekompromisní loď nabušenou špičkovými technologiemi, pohodlným designovým zázemím a doladěnou hračkami, jako je JetSurf či karbonové kolo odolné vůči slané vodě,“ slibuje Popek, který plánuje loď oficiálně představit na největším světovém veletrhu v Düsseldorfu, americkém Annapolisu nebo francouzském La Grande Motte.

Reklama
Reklama