skip to main content
Byznys

Největší na světě. Česko-slovenský startup vám půjčí i loď Franka Sinatry

3 minuty čtení

Tak trochu nenápadně vzniká v našich končinách další globálně úspěšný technologický startup. Čech Pavel Přibiš a Slovenka Jana Escher bezmála před pěti lety opustili rezervační síť Booking.com a založili obdobný portál – jen místo hotelů inzerují lodě. Nyní se Boataround.com i díky koronaviru, který mu nahnal vítr do plachet, řadí mezi světovou špičku v oboru.

Probíhající pandemie v posledních měsících totiž částečně proměnila smýšlení společnosti o trávení letní dovolené. Lidé raději mění all inclusive a možné riziko nákazy za soukromí a jistotu. A loď jim tohle nabízí.

„V mnoha zemích ještě donedávna platil zákaz vycestovat, lidé proto začali více řešit dovolené doma a ideálně u vody. Jachtingu zároveň nahrává, že je bezpečný, protože se při něm sdružujete v malé komunitě, obvykle z jedné domácnosti,“ vysvětluje Jana Escher, proč Boataround – stejně jako zájem o pronájem plavidel – extrémně roste.

Portál, jenž je s 15 tisíci nabízenými loděmi největší platformou svého druhu na světě, eviduje zvýšení poptávky po svých službách o stovky procent. Konkrétně v Česku počátkem léta vzrostly výpůjčky pětinásobně. Na předních tuzemských přehradách, jako jsou Lipno, Slapy nebo Orlík, ale také třeba v Baťově kanálu bylo (a dosud je) takřka nemožné dostat se k volné lodi.

Reklama

„Na začátku roku jsme byli, co se týče zprostředkovaných transakcí, celosvětově mezi prvními deseti portály tohoto druhu, teď už jsme v první trojce, přičemž od druhého jsme jen krůček,“ říká čtyřicetiletý Pavel Přibiš s tím, že (po)koronavirové období se pro dosavadní fungování firmy jeví jako zlomové.

Jachty u ostrova nedaleko chorvatského pobřeží | Foto Boataround

Jestliže v loňském roce Boataround zprostředkoval zápůjčky lodí celkem za 150 milionů korun, letos se očekává, že pokoří půlmiliardovou sumu. Z ní do česko-slovenského startupu přiteče zhruba deset procent – taková je obvykle marže z pronájmu.

Je libo motorový člun, plachetnici, katamarán, luxusní jachtu, nebo snad loď, která patřila Franku Sinatrovi? Boataround nabízí plavidla všech kategorií v lokacích od Karibiku přes „evropská moře“ až po Francouzskou Polynésii v Tichém oceánu. K dostání jsou za pár tisíc korun na týden, ale také klidně za čtvrt milionu na stejnou dobu, bude-li si nájemce přát prvotřídní palubní servis a výhled třeba na Britské Panenské ostrovy.

Přibiš i Escher se před vstupem do online světa pohybovali shodně v hotelnictví. V době, kdy Booking.com fungoval pouze na západ od nás, chtěl Pavel vytvořit obdobný hotelový portál pro český trh. Když ale do nizozemské společnosti přišel na stáž, uvědomil si, že se skromnými úsporami nemůže gigantu konkurovat. V Bookingu proto zůstal a staral se o rozvoj služby v Česku. S Janou se setkal později ve vídeňské centrále.

Lodě zakotvené v marině v chorvatském Splitu | Foto Boataround

„Po několika letech, kdy se z velkého startupu stala obrovská firma, jsme už měli Bookingu dost. Neustále přibývalo papírování, zároveň jsme zápasili s tím, že společnost nebyla transparentní. Když jsem si s kamarády půjčil loď v Chorvatsku, byla ve skutečnosti jiná, než bylo inzerováno,“ přibližuje Přibiš strasti, které ho s kolegyní postupně přiměly k myšlenkám na vlastní byznys a k následnému odchodu.

Reklama

Boataround v číslech
15 tisíc – tolik lodí nabízí firma k pronájmu po celém světě (dalších 5 tisíc má v databázi ještě nezařazených).
40 – s tímto počtem plavidel Pavel Přibiš a Jana Escher v roce 2016 začínali.
500 milionů – za takovou sumu portál letos podle odhadů zprostředkuje pronájmy (loni to bylo 150 milionů korun).
2 – pouze dvě platformy na světě ročně půjčí lodě za více peněz než Boataround.
5 – tolik investorů se momentálně podílí na chodu startupu, včetně třeba Mitonu.

Původně přišla Escher s nápadem, že by společně obchodovali s mlékem z kokosových ořechů. Příšerné regulace s tím spojené je ale nakonec odradily. A tak dvojice otočila kormidlo směrem k „Bookingu pro lodě“. Měli know-how, bavil je jachting a cítili potenciál – podobné projekty do té doby fungovaly převážně lokálně.

Na jaře 2016 si tak vytiskli vizitky a bez webu, jen s rozpracovanou ideou vyrazili do Chorvatska za majiteli lodí. Uspěli. V květnu na provizorních stránkách, kde nabízeli k pronájmu 40 plavidel, registrovali první klienty.

„Doteď se té příhodě smějeme. Jak jsme roky působili v globální firmě, mysleli jsme si, že všichni mluví anglicky, a tak jsme i web zpočátku spustili jen v angličtině. Co se nestalo: první zákazník byl Čech, druhý Slovák, ani jeden anglicky nerozuměl,“ vzpomíná Jana Escher na počátky portálu, který nyní funguje ve 26 jazykových mutacích.

Po domluvení spolupráce s prvními pronajímateli v chorvatských marinách Sukošan a Split to šlo rychle. Postupně se se společností Boataround spojovali další majitelé. „Viděli, že s námi podepsal jejich konkurent, tak nechtěli být pozadu,“ líčí šestatřicetiletá žena.

Pavel v Chorvatsku fotil lodě a uzavíral kontrakty, Jana se z Bratislavy, kde má Boataround dosud sídlo, starala o zákazníky a web. Zájem rostl, firma také a čtyři ruce najednou nestačily.

Startup potřeboval první zaměstnance (nyní jich má 50) i patřičné vybavení, a tak k sobě pustil soukromého investora. Ten do projektu, do té doby financovaného z úspor zakladatelů (asi 50 tisíc eur), vložil na podzim 2016 350 tisíc eur. Momentálně je ve firmě investorů pět, poslední přibyl letos v červnu. Je jím skupina Miton, která do platformy vložila 15 milionů korun.

Zakladatelé startupu Boataround Jana Escher a Pavel Přibiš | Foto Boataround

„Díky vlastní zkušenosti vím, jak je služba, kterou Boataround nabízí, na trhu potřeba. Kromě financí přinášíme do projektu také know-how s mezinárodním marketingem a otevíráním nových trhů,“ říká o investici partner Mitonu a mimo jiné milovník jachtingu Milan Zemánek.

Miton, který stál u zrodu několika úspěšných tuzemských společností, mezi něž se řadí Rohlík.cz, Slevomat či Heureka, je navíc podle Přibišových slov při chuti a lze očekávat, že do jachtařského portálu pustí další finance.

„Pro nás je především důležité, aby firma rostla. Rozkolů se neobáváme. Souhra lidí v týmu je dobrá, všichni tahají za jeden provaz,“ tvrdí Pavel Přibiš s tím, že všechny podílníky spojuje vášeň k jachtingu. „Jsme zkrátka na jedné lodi,“ usmívá se Jana Escher.

Reklama
Reklama