Hned po škole začaly designérky Kristýna Mikolášková a Tereza Drobná pracovat pro nejlepší značky designu v Česku. Kristýna sbírá zkušenosti ve studiu Jana Plecháče, Tereza navrhuje produkty v Preciosa Lighting. Dohromady ale tvoří úspěšné designérské duo Mikolášková & Drobná. 

Pokud zrovna neposouvají kvalitu designu u populárních značek, společně se věnují tvorbě produktů a děl – především do domácnosti, které nemají být pouze funkční, ale obsahují hlubší sdělení. Třeba nejnovější kolekce polštářů a váz Thanks Girls! vzdává hold ženám designérkám. 

Společnou tvorbu odstartovaly v roce 2021 kolekcí bytových doplňků a hlavně pestrobarevných zarážek do knih s názvem Scene Collection. Kolekci představily veřejnosti ještě téhož roku na Designbloku. A odborníci i veřejnost byli nadšení. 

Projekt obdržel nominaci na Ceny Designbloku 2021 v kategorii Nejlepší instalace. Tereza a Kristýna se také dočkaly zařazení do Erste Premier Talent Display Selection a na festivalu Czech Design Week 2021 získaly cenu za nejlepší instalaci. Dostaly se rovněž mezi nominované na ceny Czech Grand Design 2021 v kategorii Objev roku.

A tak vás možná napadá otázka, zda nebyla taková pozornost hned na začátku stresující.

„Pro nás je to především velká motivace a satisfakce, že má naše práce smysl. Každý nový projekt nebo kolekce s sebou přináší ale i očekávání a obavy, aby byla alespoň stejně tak kvalitní jako ty předchozí,“ vysvětlují designérky. 

Kristýna Mikolášková (na titulní fotce vlevo) a Tereza Drobná společně vystudovaly design na ČVUT v Praze. Kristýna poté vystudovala ještě UMPRUM v ateliéru K.O.V pod vedením Evy Eisler.

„Ačkoli jsme se o myšlence založení společného studia bavily už na škole, paradoxně to byl covid, který nám dal impulz k tomu začít spolupracovat. Obě jsme v tu dobu hledaly cestu, jak uniknout z lockdownové rutiny, a tohle byla skvělá příležitost,“ vzpomínají.

Nechtěly ale hned zakládat společnou značku. Nejdříve potřebovaly zjistit, jak jim to bude společně fungovat a taky jaké budou ohlasy veřejnosti. Vše si sedlo, jak mělo, a od té doby vystupují jako duo Mikolášková & Drobná. Šly na to ale pomalu. Teprve po roce společného působení začaly řešit webové stránky, e-shop a budoucí strategii. 

Zkušenosti získávaly hlavně od starších kolegů a následně z praxe.

„Přijde nám, že tohle se školy teprve učí. Jak nacenit svou práci, to vám nikdo neřekne. Ze začátku se nám párkrát stalo, že jsme svou práci podcenily, ale to k tomu prostě patří,“ shodují se.

Nakonec jim nejvíc pomohlo, že se nebály svých kolegů zeptat, jak při naceňování postupují oni. „Časem jsme si vytvořily svůj vlastní systém a ten teď aplikujeme.“

Odměnu počítají hlavně podle náročnosti projektu. Velký rozdíl je například v tom, jestli projekty i samy vyrábějí, nebo práci delegují na jinou firmu.

„Naše zakázky jsou dost různorodé, jednou je to návrh a realizace produktu, jindy zase instalace, proto nemáme stanovený přesný ceník. Snažíme se ale u všech projektů mít stejné skicovné a následně pak cenu počítáme podle časové náročnosti,“ dodávají. 

Ceny za menší projekty se pohybují v rozmezí několika desítek tisíc. „Pokud se ale jedná o komplexnější či časově náročnější projekt, tak se pohybujeme i ve vyšších částkách.“

Na začátku do své práce investovaly veškerý volný čas a všechny našetřené peníze. Ty šly především na prezentace na design výstavách, prototypů a produktů, které potřebovaly mít skladem. I když počítaly s tím, že se jim peníze vrátit nemusí, investice se vyplatila. „Dnes k nám začínají přicházet projekty, které nám náš vklad postupně vrací.“ 

Aby společná značka fungovala i po praktické stránce, musely si Tereza s Kristýnou rozdělit některé dílčí úkoly, aby ušetřily čas. Tereza obvykle vytváří vizualizace a modeluje ve 3D programech, Kristýna následně vše zpracuje do finální prezentace či připravuje technickou dokumentaci pro výrobu. 

Na každém projektu ale pracují od začátku až do konce společně a práci v tandemu si nemohou vynachválit.

„Práce ve dvojici je přínosná hlavně v tom, že na to nejste sami. Jedna v druhé máme oporu a vzájemně se motivujeme. Výhodou bylo i to, že počáteční vklad, který jsme do našeho studia investovaly, byl rozdělen napůl. Jako jednotlivci bychom si takový start kariéry nemohli dovolit,“ vysvětlují

Práce pro společnou značku jim ale vedle stálých zakázek logicky zbývá až na chvíle, které by jinak patrně měly volné. „Vídáme se hlavně po večerech, kdy řešíme jednotlivé projekty. Poměrně běžná začíná být i práce o víkendu, ačkoli to se snažíme omezovat, aby nám zbyl i nějaký volný čas,“ usmívají se designérky.

Aby ale nebyly na všechno jen dvě, občas spolupracují s kamarády nebo bývalými spolužáky. Díky kontaktům vědí, na koho se obrátit, pokud chtějí produkty skvěle nafotit, či koho oslovit, když zrovna potřebují radu ohledně marketingu.

Nejčastěji spolupracují s designérem Filipem Kominikem, který pro ně navrhl webové stránky a e-shop. A oslovily ho i pro návrh grafického motivu na polštáře z nové kolekce Thanks Girls!

Ve stejnojmenné kolekci si můžete koupit třeba opalínovou karafu nebo skleničky za pár tisíc korun. Za kolekci získaly designérky ocenění Czech Design Awards 2022 v kategorii nejlepší instalace.

Na e-shopu ale najdete i mnohem dražší kousky. Odkládací stolky a vázy z kolekce Scene Collection se pohybují okolo osmnácti tisíc korun, dřevěné paravany nabízejí designérky za 25 až třicet tisíc korun.

Právě od designu produktů se ale dvojice propracovala k poutavým instalacím pro známé značky, magazíny nebo kavárny.

Na loňském Designbloku připravily instalaci pro Forbes, Preciosa Lightening, Elle Decoration či Alex Monhart a samozřejmě nechyběla ani jejich vlastní prezentace. Před Vánocemi vytvořili vánoční instalaci ve výloze kavárny Ema Espresso Bar. 

Mají za sebou ale i trofej pro golfový turnaj, který pořádala J&T Banka, a pro pražskou Kunsthalle navrhly minimalistické doplňky do tamního Book Lounge. „Snažily jsme se ctít charakter celé budovy, a proto jsme zvolily surový ohýbaný plech, který je však povrchově ošetřen.“

Proces tvorby produktu přitom prý není až tak odlišný od navrhování celé instalace.

„Probíhá to podobně. Nejprve se o projektu bavíme, každá popisuje svou prvotní představu, z čehož nám pak vyplyne jednotný koncept, který dál rozvíjíme a řešíme s klientem. Někdy se nápad a celková představa dostaví ihned, jindy to vyžaduje větší úsilí,“ popisují. 

U navrhování instalace musí ale designér pracovat s konkrétním prostorem a ten vždy není takový, jak by zrovna potřeboval. Proto je zapotřebí umět improvizovat, a to často i během samotné realizace.

„I když se snažíme být vždy maximálně připravené, téměř pokaždé se objeví něco, s čím jsme nepočítaly. Může to být nefunkční zásuvka, drolící se omítka či jiný rozměr nebo barva materiálu, který jsme objednaly. Tím, že na instalaci máme často jen několik málo dní, je potřeba jednat rychle a umět si poradit.“

Aby byla instalace co nejvíce povedená, potřebují od klienta přesný brief. Následně vytvoří koncept a ten si pak s klientem odsouhlasí. Nakonec přijde na řadu finalizace návrhu a jeho realizace.

„Když děláme instalaci pro sebe, je to podobný postup, liší se jen v tom, že si téma volíme my, a v tomto smyslu je práce na našich kolekcích svobodnější,“ vyprávějí.

Vytvořit instalaci trvá dva až tři měsíce, osobní rekord designérek je deset dní. Nevadí jim ani připravit více instalací na jednu akci. „Vyžadovalo to jen dlouhé plánování, strategii, přesnou timeline, brigádníky a pevnou ruku.“

Vypadá to, že pracovně jsou Tereza s Kristýnou skvěle sehrané. Až dokončí novou zakázku pro pražskou Kunsthalle, vrhnou se na navrhování dalších vlastních kolekcí, které by rády představily v průběhu roku. Pak už zbývá jen rozběhnout naplno e-shop a zkusit štěstí taky u zahraniční klientely.