Upoutat a ideálně prodat. Po staletí zažité vnímání tištěných plakátů. Český umělec Vratislav Pecka se však jednomu z nejrozšířenějšího propagačních formátů současnosti snaží vtisknout novou tvář.

Zaujal tím téměř čtvrt milionu lidí po celém světě a kolem nich vybudoval vlastní byznys. Designový projekt PosterLad, který Pecka založil před šesti lety, k plakátu přistupuje jako k výtvarnému umění.

Nadále má veřejnost zaujmout, ale kromě toho ji přimět přemýšlet a zejména se líbit. Proč? Protože svět potřebuje dobře vypadající věci, jak s oblibou opakuje čtyřiatřicetiletý tvůrce.

„Jsem přesvědčený, že plakát může být mnohem více než pouze médium propagující produkt nebo událost,“ tvrdí. „Není mým cílem svým uměním vyjadřovat něco konkrétního či třeba nějaký názor. Svou prací chci především vizuálně zaujmout. V každém svém plakátu se prací s barvami a kompozicí snažím najít rovnováhu, protože v té se skrývá krása.“

Při navrhování designových plakátů, inspirovaných německou výtvarnou školou Bauhaus a vzpomínkami na devadesátá léta tak využívá především jednoduchých geometrických tvarů a živých, vyvážených barev.

Jde o neotřelý přístup, díky němuž sbírá mezinárodní designová ocenění (Silver A’Design Award 2019, German Design Winner Award 2020), navazuje spolupráce s globální značkami (Hewlett Packard, Pringles, Adobe) a vystavuje svá díla po celém světě – ať už fyzicky, či online.

V současnosti jeho tvorbu na Instagramu sleduje téměř čtvrt milionu uživatelů napříč kontinenty. Mezi nimi i věhlasný grafický designér Stefan Sagmeister, držitel dvou cen Grammy, který navrhoval obaly alb pro hudebníky, jako jsou Lou Reed, Rolling Stones, Aerosmith, David Byrne nebo Jay–Z.

„Oceňuji, že jeho práce je prostá a nesnaží se nic propagovat. Zároveň neobsahuje jediný zbytečný prvek, kvůli němuž by bylo možné ji označit za škvár,“ komentuje Sagmeister pro Forbes Peckovu tvorbu.

„Vratislav je jedním z mála designérů, kteří skutečně přišli na to, jak správně používat Instagram, a po zásluze se mu za jeho vynikající práci podařilo získat mezinárodní publikum,“ dodává šedesátiletý rakouský designér.

Přitom Pecka původně věřil, že si kariéru vybuduje ve filmovém průmyslu. Vystudoval střih videa a krátce se věnoval také animaci. Už během akademických let ho to ale více táhlo ke grafice.

Mimo jiné i díky možnostem navrhnout vizuální identitu několika ročníků Filmového festivalu v Písku nebo nové logo tamní filmové školy, které instituce využívá dodnes. Byť se později jako střihač krátce živil, výtvarné umění nakonec zcela upřednostnil.

Coby grafický designér na volné noze svou prací upoutal ke spolupráci české obce, nadnárodní firmy, jako třeba Julius Meinl a H&M, nebo fotbalovou Slavii Praha. O zakázky brzy neměl nouzi, časem jej však začal sužovat pocit nedostatečné seberealizace a využití své kreativity. Mnohdy totiž ve výsledné podobě návrhů neměl poslední slovo.

V roce 2016 tak založil instagramový účet PosterLad, na nějž čistě pro potěšení pravidelně přidával umělecké plakáty. Místo úniku od každodenní pracovní rutiny ovšem postupně vyvolalo nečekaný zájem a stalo se zdrojem zajímavého přivýdělku. „Nabíjelo mě dělat něco svého, kde jsem nebyl ničím a nikým omezován. Tehdy jsem vůbec neplánoval, že by z toho měl být byznys,“ líčí Vratislav Pecka.

Vzrůstající poptávka jej však přiměla změnit své uvažování. Vytvořil si e-shop, prohloubil si základy znalosti o e-commerce a začal brát obchodní stránku vážně.

Když následně zkraje roku 2021 přišla už několikátá vlna covidu, která mu umožnila věnovat projektu více času, nasměroval do něj veškerou svou energii a úsilí. „Pociťoval jsem, že grafická práce pro zákazníky mě brzdí v rozvoji, tak jsem si řekl, že do toho půjdu naplno,“ ohlíží se.

Zakladatel projektu PosterLad Vratislav Pecka
Foto: PosterLad

„Jsou okamžiky, kdy to není jednoduché. S prodeji je to jako na houpačce, přeci jen nabízím zboží, které si spousta lidí v době krize odpustí. Jsem ale přesvědčený, že to bylo správné rozhodnutí,“ konstatuje.

Měsíčně Pecka prodá kolem dvou stovek plakátů. Při jejich průměrné cenovce nad padesát eur se tak v tržbách ročně přiblíží třímilionové hranici. K zákazníkům pocházejícím převážně z Velké Británie, USA, Kanady či Francie (Česko představuje méně než deset procent prodejů) už doputovalo přes pět tisíc děl s podpisem PosterLad.

Vyjma e-shopu je lze koupit u distributorů v Londýně, Brightonu, Dublin či Pekingu nebo v kamenných prodejnách, jako třeba v uměleckém obchůdku PageFive na pražské Letné.

Kromě designu plakátů se Pecka věnuje také tvorbě krypto umění, které prezentuje a prodává na nejprestižnější světové platformě SuperRare, hostící pouze hrstku předních současných umělců. Rovněž pracuje na vytvoření další byznysové větve, která by měla fungovat spíše pro designéry a umělce jako takové.

Umělecký plakát PosterLad
Foto: PosterLad

„Chtěl bych s dalšími tvůrci sdílet svoje know-how, grafické prvky, templaty nebo třeba i vzorníky barev. Lidé se mě na to často ptají. Zrovna laděním barev vždy strávím nejvíc času. Musí spolu souznět, zároveň mezi nimi musí být dostatečný kontrast, aby nesplývaly. Poptávka po tom tedy je,“ vysvětluje Vratislav Pecka a dodává, že spuštění nového projektu plánuje počátkem nadcházejícího roku.

Možností, jak podnikatelsky dále vytěžit své dovednosti, se tak před ním otevírá dost. Jisté nicméně je, že minimálně jedna věc je bude vždy spojovat –⁠ snaha zaujmout a polichotit lidskému oku.