skip to main content
Miliardáři

Křetínský vyrazil dveře s Googlem. Práci svých francouzských médií nechce dát za hubičku

3 minuty čtení

Třetí nejbohatší Čech zuří. Když už to totiž vypadalo, že nově přijatá evropská směrnice odkloní část zisků od nadnárodních gigantů zpět k tradičním francouzským médiím, Google našel cestu, jak ji obejít.

„Místo toho, aby Google hledal férový, odpovědný a transparentní model odměn za autorská práva, snaží se koupit média a vnutit jim vlastní vůli a vlastní model,“ napsal Daniel Křetínský ve svém nejnovějším komentáři pro francouzský deník Libération.

V něm si ostatně ohledně Googlu nebral vůbec žádné servítky. Americká firma mu totiž narušuje velmi úspěšný mediální byznys, do kterého český miliardář loni vstoupil, a to se mu ani trochu nelíbí.

Reklama

Daniel Křetínský

  • Majetek v hodnotě 78,0 mld. Kč
  • 3. nejbohatší Čech v žebříčku roku 2020

Problém tkví v tom, že Google spolu s dalším významným hráčem, společností Facebook, dlouhodobě vydělává ná práci redakcí a novinářů, když na svých platformách odkazuje na jejich články. Z toho nadnárodním firmám plyne návštěvnost i velký zisk, o ten se ale s vydavateli odmítají podělit.

Místo toho se podle Křetínského vytrvale brání pokusům o legislativní regulaci svého byznysu a snaží se diktovat vlastní podmínky. Poslední takový příklad přichází z Francie, kde Křetínského Czech Media Invest (CMI) vystupuje v pozici spoluvlastníka několika významných médií, jako je večerník Le Monde a magazíny Elle či Marianne.

A právě situace na zdejším mediálním trhu nedá Křetínskému spát. Řada lidí přitom očekávala, že „parazitování“ Googlu na francouzských tradičních médiích naopak brzy skončí. Poté, co totiž Evropská unie vydala směrnici o autorském právu na jednotném digitálním trhu, byla země galského kohouta bůbec první, která ji zapracovala do svého národního práva.

Směrnice přitom jasně říká, že není možné využívat profesionální práci druhých zadarmo k vytváření velkých zisků, čímž dává novinářům a vydavatelům právo na odměny i ze strany takových hráčů, jako jsou právě Google a Facebook.

Reklama

Jenže Google podle Křetinského nařízení obešel tím, že se za jednotlivými vydavateli vydal s vlastní nabídkou. Za jasně danou částku tak plánuje některé redakce „najmout“ pro svou novou informační platformu a zajistit si tak od vybraných vydavatelů nekončící příval obsahu.

Celkem Google podle Křetínského za účast ve své platformě nabízí 30 milionů eur, o které by se měly podělit všechny vybrané redakce. „Pro mnohé vydavatele bylo zjevně velmi těžké to odmítnout. Ovšem já to nepodepíšu,“ uvedl Křetínský, který dohodu odmítá.

A to hned z několika důvodů. Za prvé jde podle něj o příliš malou částku – už vzhledem k tomu, že ročně Google ve Francii utrží zhruba dvě miliardy eur. Vadí mu také to, že se vydavatelé podpisem dohody vzdávají svého práva vymáhat na Googlu poplatky za využití svých článků u soudu.

A do třetice se českému miliardáři nelíbí ani fakt, že se technologický gigant nesnaží dohodnout se všemi vydavateli, ale jen s hrstkou hlavních politických deníků. Americká firma tak vlastně sama vybírá, které z redakcí získají přístup k odměnám z digitálního prostoru, na který má Google z velké části monopol, a které redakce nedostanou nic.

Související vydání

Svým postupem sice podle Křetínského Google na rozdíl od jiných platforem udělal krok směrem k vyjednávání, nepochopil však smysl přijaté evropské směrnice.

„Místo toho, aby hledal férový, odpovědný a transparentní model odměn za autorská práva, snaží se koupit média a vnutit jim vlastní vůli a vlastní model. Google nabídl účast na nové propagační službě informací za poplatek. Je to globální licence, která obsahuje i autorská práva. Toto není odměna za autorská práva,“ přiblížil miliardář, který nicméně dodal, že v zásadě není proti společnostem jako Google nijak vyhraněný.

„Obdivuji jejich inovační kapacitu a oceňuji benefity, které společnosti přinášejí. Nicméně naprosto odmítám myšlenku, že jejich inovace a ekonomický model nemohou existovat ve vyváženém a férovém prostředí,“ dodal Křetínský.

Reklama
Reklama