skip to main content

Kůň na mole a vesmírný skafandr pro miliardáře. Haute couture móda umí stále překvapit

K čemu je v dnešním světě koncept vysoké krejčoviny? Tuto otázku si pokládáme nejen teď, v čase video hovorů a virtuální reality, ale už posledních padesát let, kdy módní byznys ovládl koncept prêt-à-porter. Tedy oblečení, které se vyrábí ve větších sériích a jsou k dispozici zákazníkům po celém světě.

Haute couture je ze své podstaty velmi exkluzivní: oděvy se vyrábějí ručně jako artefakt, mnohdy v jediném exempláři. Je až s podivem, že toto řemeslo doteď přežilo rytmus fast fashion i influencerů na sociálních sítích.

Právě uplynulý týden haute couture módy vnímají luxusní módní domy nejen jako svou příležitost, jak se odprezentovat svým nejmovitějším klientům (pro představu cena večerní róby zde může dosahovat 200 tisíc eur), ale také coby svou povinnost. Předvést, že přes veškerou digitalizaci je základem té nejlepší módy invence, která jde ruku v ruce s řemeslným umem.

A také obrovskými částkami vydanými za přehlídky samotné. Člověk může jen hádat, kolik CEO Chanelu Bruno Pawlowski uvolnil na honorář pro jedenáctou následnici na monacký knížecí trůn. Charlotte Casiraghi, dcera princezny Caroline a vnučka hollywoodské legendy Grace Kelly, totiž defilé přehlídky Chanel absolvovala v sedle – na mole se projela na koni.

Podobnou publicitu získala ale také přehlídka starobylého módního domu Schiaparelli, který vznikl už v roce 1935 a jeho zašlou slávu pomáhá obnovit americký návrhář Daniel Roseberry.

Nejen, že oblékal Lady Gagu na inauguraci Joea Bidena, ale na svou nejnovější prezentaci pozval rapera a podnikatele Kanye Westa. Ten si z účasti udělal svou vlastní show a dorazil s novou přítelkyní Julií Fox. Je možné, že podobným PR chce získat víc pozornosti pro své byznys aktivity.

Reklama

Smlouva na vlastní kolekci, kterou má West s oděvním gigantem GAP, totiž předpokládá, že během jednoho roku bude mít značka miliardovou hodnotu. Kanye ví, že nejlépe mu pomáhá vydělávat zájem spojený s jeho soukromým životem.

Co si oblečou miliardáři na cestu do vesmíru? Šéf designér značky Fendi Kim Jones myslel na potřeby nejen Elona Muska a Richarda Bransona, ale i jejich následovatelů. Odhaduje se totiž, že takzvaná „vesmírná ekonomika“ bude mít do roku 2040 hodnotu jednoho trilionu dolarů. A Jones nechce nechat nic náhodě, a proto jeho aktuální kolekce spojuje sci-fi prvky s těmi antickými.

Jaká bude budoucnost, jak se vztahovat k přítomnosti, a co teprve k minulosti? Na to se ptal Pier Paolo Piccioli ve své poslední kreaci pro Valentina. Přehlídku v komorním prostoru na place Vendome sledovalo pouhých 65 hostů. Návrhář ji vymodeloval na pětici žen, které ztělesňovaly rozličný věk i siluetu.

Což je stále značně ojedinělý přístup, většina módních domů své oblečení navrhuje na jedné postavě modelky a podobné proporce pak hledá ve svém obsazení na přehlídky.

I přesto, že haute couture je velmi exkluzivní záležitostí, u Valentina tomu tak v tomto případě rozhodně nebylo. Prvotřídní materiály a umně zkonstruované střihy dokážou slušet všem. A dokázat zhmotnit sen v realitu – právě to je úkol dnešní vysoké krejčoviny.