Více než pětinásobné tržby proti běžným dnům mají květinářství ve svátek matek, který připadá na 12. května. Vzhledem k přeřazení řezaných květin do základní 21procentní sazby DPH na začátku roku ale ve srovnání s loňskem očekávají mírný pokles poptávky. Uvedl to člen předsednictva Svazu květinářů a floristů ČR Milan Dopita.

Na Den matek se podle něj obvykle prodá nejvíce hrnkových kvetoucích rostlin v roce, v řezaných květinách dlouhodobě vede svatý Valentýn. Nejen kyticí ale dnes lidé obdarují své maminky. Obchody pozorují také zvýšenou poptávku po čokoládě nebo kosmetice, sdělili obchodníci.

„Nejčastěji lidé ke Dni matek nakupují míchané, barevně veselé kytice kolem cca pěti set korun. V posledních letech je velmi aktuální trend ‚lučního‘ kvítí a počítám, že tyto kytice budou hojně poptávané i na tento svátek,“ řekl Dopita. Zvýšené DPH na řezané květiny od začátku roku podle něj vedlo k poklesu poptávky o zhruba desetinu. Proti loňsku podle něj ceny květin vzrostly v průměru o pět procent.

Dopita upozornil na to, že před Dnem matek rostou nejen tržby, ale také nákupní ceny květin. Navýšení ale podle zakladatele květinářství Florea.cz Jiřího Hemerle není tak výrazné jako před svatým Valentýnem.

Loni na Den matek květinářství Florea.cz obdrželo 3300 objednávek za 4,5 milionu korun. Letos Hemerle očekává stejný počet zakázek. „Ceny jsme zvýšily v průměru o deset až dvanáct procent, ovšem za tímto navýšením nestojí pouze nárůst DPH, ale také navýšení všech vstupů,“ doplnil.

Na Den matek se podle Aleše Máchy z květinářství Flowersgohome oblibě těší květiny, které jsou spojovány s láskou a důvěrou.

„Sem patří třeba tulipány, gerbery, lilie a růže. Velice oblíbené jsou ale také pivoňky, které právě v tomto období zahajují svoji plnou sezonu, nebo opojně vonící hyacinty,“ uvedl. Ve svátek matek podle něj zákazníci Flowersgohome za květinu utrácí osm set až 1200 korun.

Mluvčí rozvážkové služby Wolt Jana Jarošová řekla, že se loni na Den matek prodaly čtyři stovky kytic, tedy zhruba polovina toho, co na svatého Valentýna. „Když se podíváme na košíky Wolt market na Den matek, tak sedmnáct procent z nich obsahovalo čokoládu a 6,5 procenta květiny,“ řekla.

Právě čokoládu, bonbony nebo kosmetiku koupí maminkám na jejich svátek zákazníci online supermarketu Košík.cz, uvedl mluvčí František Brož.

„V případě květin očekáváme až trojnásobný prodej oproti klasickému víkendu. Nejvyšší poptávka je u řezaných růží a řezaných tulipánů,“ uvedl. Větší než na Den matek podle něj útraty bývají na Den dětí, který se slaví 1. června. To potvrzuje také mluvčí online supermarketu Rohlík.cz Denisa Morgensteinová.

„S blížícím se Dnem matek pozorujeme rostoucí poptávku po dárkovém sortimentu, zejména pak sladkostech, květinách a kosmetice. U sladkostí vidíme větší odbyt již čtyři dny dopředu,“ uvedla Morgensteinová.