Tohle auto se narodilo ve Spojených státech a do Evropy se podívalo jen na skok. Pečlivě zabalené v transportní klimatizovaném boxu na palubě letadla. Naživo ho mohlo vidět jen pár lidí včetně zástupce redakce Forbesu. Příští rok jich bude mnohem víc, vyjede totiž na silnice. 

Let trval nějakých jedenáct hodin. Trasa: Los Angeles – Frankfurt nad Mohanem. Dvě ze tří míst na planetě, kde má automobilka Kia designérská centra. Hlavně žádné velké ježdění a riziko poničení. Concept Kia EV9 je jediný kus na světě, takže jeho hodnota se počítá s v desítkách milionů korun.

Popravdě, ono se s tím ani moc jezdit nedá. EV9 totiž jede rychlostí nanejvýš deset kilometrů za hodinu a nemá posilovač řízení, takže zatočit dvadvacetipalcovými koly je pro ty, kteří mají auto na starost, něco jako náhrada za trénink ve fitness centru. A ještě přitom musí trnout, aby jim futuristický volant nezůstal v ruce.

Futuristický není jen volant, tady je futuristické všechno. Slovo „Concept” v názvu je totiž zásadní. Modrý obr „Made in USA” se na silnicích v téhle podobě samozřejmě prohánět nebude, ale v nějaké usedlejší formě tohle SUV do zásuvky na silnice vyjede už příští rok jak v Evropě, tak hlavně v Severní Americe. Kia počítá s tím, že za právě za Atlantikem se mu bude dařit nejvíc.

Doba elektrických miniaut je za námi už dávno a poslední dva tři roky se se ukázalo, že elektromobily dokáží nahradit i auta střední i luxusní kategorie. Potvrdila to i Kia EV6, která se stala Evropským autem roku. Teď přichází éra elektrických SUV, jejichž domovem je Amerika.

Co nám v Evropě může přijít jako nesmyslně velké, ve Státech je standard. Takže bez sedmi centimetrů pět metrů dlouhý  a víc než dva metry vysoký Concept EV9 sice na první pohled Evropana možná šokuje, Američan zůstává v klidu. Tedy pokud jde o rozměry. To ostatní nejspíš rozvibruje i jeho. Tedy pokud to není Texasan, který si zrovna objednal Cadillac Escalade s šestilitrovým osmiválcem.

Koncepty jsou pohledy do budoucnosti a zdaleka ne všechno z nich zůstává v sériovém autě, na které mají lákat. Nastíněné novinky ale přichází v modelech, které se objeví za pět deset let. Co tedy podle Concept Kia EV9 čekat? Elektromobilita je daná. Zatím s relativně běžným dojezdem do 500 kilometrů, ale magická tisícovka už taky padla. A zas takový problém není ani dobíjení, které se dá zvládnout do půl hodiny.

Designéři všech značek napříč světem se shodují v tom, že vnitřek aut se bude měnit na obývák. Otočná sedadla a rovná podlaha, aby pohybu po kabině nic nebránilo. Skleněná střecha a spoustu světla. Displeje a stálé on-line připojení. Řízení a ovládání auta se přesouvá na druhou kolej.

V tomhle autě sice volant pořád je, ale je výsuvný, takže spíš jen pro formu. Kia navíc potvrzuje, že sériové EV9 bude schopné nabídnout autonomní jízdu na úrovni tři, což znamená, že auto může jet samo, ale kdyby něco, zasáhnout musí řidič.

Mozek Česka je na jižní Moravě
Vydání Forbesu Mozek Česka je na jižní Moravě

Taky můžeme zapomenout na světla, jak je známe. Laser, LED diody… Tohle je budoucnost. Je taky na místě se připravit, že solární panely nebudou jen na střeše domu. Přesunou se i na střechy aut. Nebo jejich kapoty, jak v tomhle případě, kdy panel napájí informační a zábavní panel a klimatizaci, což zvyšuje dojezd. Ze stejného důvodu mizí i zpětná zrcátka, která nahrazují kamery a u Kii EV9 se jde i do takových detailů, jako jsou třeba zasouvací ližiny na střeše auta.

Roste i snaha, aby auto nebylo nepřítel planety. Automobilky se tak snaží hledat materiály do výroby všude možně. Koberec na podlaze konceptu EV9 je tak z části z použitých rybářských sítí, látka sedadel z PET lahví a zvířecí kůži nahrazuje ta umělá. Jak „petky”, tak i takzvaná veganská kůže je přitom standard prakticky už dnes.

Taková je budoucnost podle korejské značky Kia. Co z ní opravdu zůstane, uvidíme za rok.