Měla dobře našlápnutou kariéru ve světě luxusní módy. A před sebou povýšení na marketingovou specialistku značky Bottega Veneta pro oblast Francie a Monaka. Natália Krätsmar-Šmogrovičová ale nabídku odmítla.

Místo toho se 27letá Češka se slovenskými kořeny vrhla do vlastního podnikání s udržitelnou módou. Založila značku Circlle, která vyrábí sportovní oblečení z recyklovaného textilu, PET láhví i rybářských sítí.

„Celý život jsem snila o kariéře v luxusní módě. Dokonce jsem tento obor odešla studovat do Monaka. Tam a později i v Paříži jsem pracovala pro italskou značku Bottega Veneta. Čím víc jsem se ale nořila do tajů módy, tím víc mi vadil konzumerismus. Začala jsem se víc zajímat o přírodu a ekologii a přemýšlet, jak by se to dalo dělat lépe,“ vypráví mladá podnikatelka.

K jinému vidění světa ji přivedla i jóga, které se v té době začala věnovat. Poté, co odmítla povýšení, odjela na Bali, kde si udělala instruktorský kurz. Po návratu do Česka ale nemohla najít žádnou značku sportovního oblečení, která by se jí líbila a splňovala její požadavek na udržitelnost. A tak se rozhodla založit si vlastní.

„Současný módní průmysl patří k oblastem podnikání s největším negativním vlivem na životní prostředí. Vytváří se až padesát kolekcí ročně za velmi nízkou cenu a ve špatné kvalitě, a tak vzniká enormní množství textilního odpadu. Z toho se zrecykluje pouhé jedno procento. Výroba oblečení se potýká také se špatnými platovými podmínkami. Podle odhadů mají pouze dvě procenta pracujících v módním průmyslu mzdu, ze které dokážou v klidu vyžít,“ líčí Natália Krätsmar-Šmogrovičová.

Značka Circlle vyrábí sportovní oblečení z recyklovaného textilu, PET láhví i rybářských sítí. | Foto Circlle

Její firma se zaměřuje ještě na další problém – plasty v oceánech. Když vědci analyzovali složení nánosu odpadu v Pacifiku známého jako Velká tichomořská odpadková skvrna, přišli na to, že celých 46 procent tvoří rybářské sítě. A právě jejich recyklací vzniká materiál Econyl, který pro výrobu svých produktů využívá i značka Circlle.

„Econyl se zpracovává v Itálii a Slovinsku. A vedle sítí obsahuje i další plastový odpad ze Středozemního moře a textilní zbytky. Na nové kolekce plánujeme využívat také přírodní materiály a recyklovaný polyamid, který vzniká z textilního odpadu a vyhozených PET láhví,“ popisuje podnikatelka.

Z již použitého plastu jsou vyrobené i nitě rPet, z nichž se oblečení značky Circlle šije. Recyklované a nadále recyklovatelné jsou také cedulky na oblečení, hygienické vložky do plavek i obaly, ve kterých zásilky chodí zákazníkům. Firma dbá také na lokální produkci a své oblečení vyrábí ve dvou dílnách na Moravě.

V nabídce má zatím sportovní oblečení pro ženy jako legíny, topy, trička či plavky. Do budoucna plánuje nabídku rozšiřovat a představit i pánskou kolekci. Jako doplněk nabízí i speciální sáček na praní, který zabraňuje vypouštění mikroplastů ze syntetických materiálů.

Značka Circlle vyrábí sportovní oblečení z recyklovaného textilu, PET láhví i rybářských sítí. | Foto Circlle

„Chceme zákazníkům nabídnout nadčasové oblečení. To znamená kousky, které mohou využít na více sportů zároveň, které dlouho vydrží a nepřestanou vás za měsíc bavit,“ přibližuje Natália Krätsmar-Šmogrovičová.

Své výrobky začala firma prodávat loni v prosinci přes e-shop, který je dostupný i v anglické verzi. Díky tomu má Circlle už od začátku zákaznice z celé Evropy. A příští rok se chce na zahraniční expanzi ještě více zaměřit.

Vydání Forbesu Go big!

„Na to, že jsme neinvestovali nic do marketingu, je zájem o naše produkty opravdu velký. Pomáhají nám sociální sítě, ale i karanténa, kdy řada lidí začala nakupovat oblečení pro cvičení doma. Očekáváme, že před Vánoci zájem opět stoupne,“ uvádí zakladatelka značky Circlle.

Web firmy funguje zároveň jako edukační blog o udržitelné módě. „Chceme lidem vysvětlovat, že ani lokální značka, ani ‚eko‘ kolekce nemusí být udržitelná, pokud se vyrábí v neetických podmínkách, kdy lidé pracují přes 16 hodin denně a nemají ani minimální mzdu, jako tomu bývá u rychlé módy,“ říká podnikatelka.

Cílem firmy Circlle je tak vychovat uvědomělé zákazníky, kteří nenaletí na marketingové fráze a greenwashing a budou ochotni za kvalitní a etické oblečení zaplatit adekvátní částku. Časem v Česku plánuje také vybudovat vlastní certifikovanou etickou a ekologickou šicí dílnu.