Ekologie a udržitelnost se stávají čím dál většími tématy a neupozorňuje na to pouze probíhající akce Týden pro klima a stávkující studenti. Svou roli v tomto ohledu začínají chápat i firmy. Neuběhne týden, aby nějaká společnost nevydala příslib, v němž se do jistého roku zavazuje přestat využívat jistou neekologickou komoditu. Green je cool.

Existují nicméně oblasti, kde se udržitelný přístup už stihl opravdu usadit a kde na něm společnosti postavily vertikálu, případně celý byznys. Tohle je sedm vypovídajících příkladů, kdy měnící se zákaznické preference a svěží byznysový přístup mohou pomoci klimatu.

Lidé jedí maso, co není maso

Beyond Burgery a další náhražky masných výrobků se postupně dostávají do restaurací a řetězců s rychlým občerstvením, a co je možná překvapivé, za většinou objednávek nestojí vegani ani vegetariáni. Jsou to tedy zřejmě negativní klimatické dopady velkochovu dobytka a z nemalé části i zvědavost, co zákazníky na celém světě k alternativní stravovací volbě vede.

Nutno podotknout, že se v tomto oboru pohybuje více hráčů, z nichž za zmínku stojí například společnosti Impossible Foods či Lighlight Foods, jejichž burgery patří k těm vůbec nejvěrohodnějším.

Lidé nekupují (nové) oblečení

Vlajková loď módní skupiny Inditex, populární značka Zara, se v červenci nechala slyšet, že do roku 2025 bude všechno její oblečení vyrobené z udržitelných látek. Na menší škále se k ní připojují i další brandy, avšak pro více a více lidí dává smysl si nové oblečení nekupovat. Uvědomělí spotřebitelé tak pohánějí renesanci second handů, bleších trhů a obecně všech tržišť, kde nachází nové majitele použité zboží.

Na povrch poté vylézá i další trend – oblečení si vůbec nepořizovat, ale pouze půjčovat. Směr, který vytyčil projekt Rent the Runway (určitý počet kousků do zápůjčky za měsíční předplatné) s luxusní módou, začínají kopírovat a modifikovat další společnosti nabízející oblečení na běžné nošení.

Lidé chtějí méně létat

Levné letenky je před lety téměř vymazaly z jízdních řádů, ale jejich éra se vrací. Dopravci po celé Evropě obnovují dálkové a noční vlaky, o které mají cestovatelé zase zájem, protože vlak je oproti letadlům výrazně ekologičtější dopravní prostředek. Švédská vláda proto letos plánuje rozšířit noční vlaky do mnoha evropských destinací, rakouská společnost ÖBB koupila vyřazené spací vagony Deutsche Bahn a obnovení nočních linek zvažuje po 10 letech i švýcarský dopravce SBB.

Lidé jezdí v elektromobilech

Pokud jsme si pod pojmem sexy elektromobil dříve představili jen teslu, dnes už je opravdu z čeho vybírat. Solidní elektrické vozy vyjíždějí z výrobních linek BMW, Mercedesu nebo i Lexusu. Do toho na svět přicházejí dostupnější (i když v českém kontextu zatím úplně ne) modely typu Modelu 3 od Tesly nebo Volkswagenu Golf a pomalu se také vylepšuje nabíjecí infrastruktura.

Ale nezapomínejte: pokud své elektroauto nabíjíte elektřinou, která vznikla v uhelné elektrárně, je vaše uhlíková stopa větší, než kdybyste jezdili vozem s klasickým spalovacím motorem.

Lidé sdílejí vozy

Více řidičům také přichází na mysl otázka, proč vlastnit něco, do čeho jen sypou peníze a co 90 procent času leží nepoužívané. Počet aut v osobním vlastnictví zažívá značně sestupnou tendenci a už i v Česku postupně přibývají smysluplné služby typu Anytime. Do obřích rozměrů pak podle dostupných dat může narůst také firemní carsharing opřený o flexibilitu a menší náklady než u klasického vozového parku.

Lidé o sebe dbají pomocí přírodní kosmetiky

Jen ve Spojených státech se za loňský rok prodala organická kosmetika v hodnotě 36 miliard dolarů a letos to bude ještě o několik procent více. Zajímavostí je, že čtvrtinu celosvětově prodané přírodní kosmetiky mají letos tvořit unisex produkty a zvýšený zájem zažívá i čistě pánská péče.

Lidé používají zelenou elektřinu

Využívání elektrické energie z obnovitelných zdrojů je důležitou součástí energetického mixu budoucnosti. Průkopníkem je v této oblasti česká společnost Nano Energies, která ji z malých udržitelných zdrojů cíleně vykupuje a dodává jak firmám, tak koncovým zákazníkům do domácností. Z původní niky je dnes projekt, který dodává elektřinu i firmám jako DM či Costa Coffee.