Dánský výrobce stavebnic Lego za loňský rok zvýšil tržby skoro o dvě procenta na 65,91 miliardy dánských korun (223,7 miliardy korun), navzdory poklesu prodeje v Číně. Firma to v úterý uvedla v tiskové zprávě. Čistý zisk ale o pět procent klesl a činil 13,11 miliardy dánských korun (44,5 miliardy korun). Firma zároveň uvedla, že situace na trhu s hračkami je teď nejslabší za posledních patnáct let.

Globální trh s hračkami za loňský rok zaznamenal pokles o sedm procent. Tržby z prodeje zboží spotřebitelům dánský podnik zvýšil o čtyři procenta, což je dáno silným růstem ve Spojených státech a v zemích střední a východní Evropy. Generální ředitel Niels Christiansen očekává, že firma by mohla i nadále překonávat globální trh. Letos počítá s jednociferným růstem tržeb, i když prognóza v odvětví zůstává utlumená.

Výroční zprávy Lega

„Očekává se, že situace na trhu stále nebude snadná,“ řekl v rozhovoru s agenturou Reuters Christiansen. V letošním roce trh podle něj klesne méně než loni. Hlavní rivalové Lega, americký výrobce panenek Barbie Mattel a další americký podnik Hasbro, který stojí za sérií My Little Pony, se oba kvůli přetrvávající slabé poptávce potýkají s vlažným zájmem.

Společnost Lego založil v roce 1932 Ole Kirk Christiansen a pojmenoval ji podle dánských slov „leg godt“, což znamená „hezky si hrajte“. Christiansenové jsou teď nejbohatší dánskou rodinou a společnost Lego je podle výše tržeb největším výrobcem hraček na světě. Lego zůstává rodinným podnikem, nemá tedy akcie na burze.

Jeden z výrobních závodů Lega je v Kladně, provoz tam zahájil v roce 2000. V kladenském závodě se stavebnice dekorují, kompletují se menší díly a balí. V České republice a Dánsku se vyrábějí stavebnice pro evropský trh. Další výrobní závody má firma v Mexiku, kde vyrábí zboží pro americký trh, a v Číně, kde vznikají výrobky pro asijský trh.

Firma v posledních třech až čtyřech letech výrazně investovala do rozšiřování výrobní kapacity a do nových prodejen. V loňském roce otevřela 147 nových obchodů, čímž celkový počet obchodů po celém světě přesáhl tisíc. Více než polovinu z toho jich podnik otevřel v Číně, kde tak počet obchodů překročil pět set.

Kvůli celkovému útlumu na trhu ale tržby z prodeje stavebnic Lego v Číně loni klesly. Christiansen vidí příčinu v makroekonomických faktorech. Lego ale podle něj bude v Číně nadále investovat a otevírat nové obchody po celé zemi.