skip to main content
Sdílená ekonomika

Lehčí půjčování kol. Freebike spustil s Mastercard službu, na kterou lidé slyší

Česká bikesharingová společnost Freebike, která je známá spíše v zahraničí než tuzemsku, si připisuje další zářez. V pilotním projektu se spojila s mezinárodní platební společností Mastercard, a v Helsinkách tak mohou uživatelé více než tisícovky kol Freebiku přijít ke sdílenému elektrokolu, přiložit svou platební kartu k čipu a rovnou odjet.

„Freebike tak může používat každý, kdo má u sebe platební kartu,“ vypichuje lakonicky ředitel Mastercard pro Finsko Pekka Laaksonen hlavní přednost projektu, na kterém ve Freebike podle šéfa Ludvíka Jaroše intenzivně pracovali poslední dva roky.

Je to náš vůbec první projekt a myslím, že i na celém světě. Pracovali jsme na něm intenzivně poslední dva roky,“ říká k tomu šéf Freebiku Ludvík Jaroš. Firma, fungující původně pod názvem Homeport, patří čechoanglickému podnikateli Charlesi Butlerovi, který v Česku dříve spoluvlastnil Datart.

Freebike sídlí v pražském Karlíně a právě tam vznikají jeho největší technologické finesy, kam nově spadá i zápůjčka kol jen prostřednictvím platební karty. Pro odemčení kola stačí stisknout brzdu, přiložit kartu na určené místo a uživatel může na elektrokole okamžitě vyrazit.

Neplatí se žádný poplatek za odemčení a minuta jízdy stojí uživatele patnáct eurocentů, v přepočtu necelé čtyři koruny. Náklady za ujetou dobu v reálném čase vidíte na displeji na kole a k parkování jsou určeny virtuální stanice. Parkování mimo ně služba pokutuje částkou 1,5 eura, tedy zhruba sedmatřiceti korunami.

Reklama
Šéf Freebiku Ludvík Jaroš | Foto Jan Rasch

Freebike si tento systém může dovolit. Není totiž klasickou bikesharingovou službou, která míří přímo na spotřebitele. Freebike má po osmi zemích Evropy na patnáct tisíc sdílených kol a poskytuje je buď přímo městským samosprávám, které chtějí pro své občany nabídnout bikesharing, nebo soukromým provozovatelům, postrádajícím „hardware“ v podobě elektrokol.

I proto Freebike na rozdíl od konkurenčních firem typu Bolt nebo Lime nepotřebuje aplikaci, do které se uživatel musí před odemčením kola přihlašovat. „Už na prvních dnech od spuštění služby je vidět, že v drtivé většině převažuje půjčování sdílených kol platební kartou,“ pochvaluje si Ludvík Jaroš novou službu, kterou by rád postupně rozšiřoval.

V druhém kole je proto v plánu rozšíření počtu kartou odemykatelných kol o další tisícovku přímo v Helsinkách, novinku pak chce Freebike dostat i do dalších měst, kde by ji ráda viděla i Mastercard – v nové službě vidí odstranění velké bariéry pro uživatele.