S příběhem Maurizia Gucciho vyprávěném na pozadí historie italského módního impéria se mnozí z nás setkali už loni, kdy do kin vstoupilo životopisné drama v režii Ridleyho Scotta, s Lady Gaga a Adamem Driverem v hlavních rolích.

Pozornosti milovníků světa módy a dramat by ale neměla uniknout ani předloha tohoto filmu – kniha Klan Gucci od Sary Gay Forden, jejíž český překlad vyšel v nakladatelství barecz & conrad books. A kdy jindy se do ní ponořit než teď během podzimních dnů.

Na co se můžete těšit? To hlavní prozrazuje citace z Wall Street Journal otištěná na přebalu publikace: „Klan Gucci podrobně zachycuje vzestup a pád rodinného podniku, jasně ukazuje, že velké a úspěšné rodinné firmy nepřežijí bez profesionálního řízení a externího kapitálu – a také, jak je kvůli osobnosti nástupců zakladatelů prodej firmy nejen rozumný, nýbrž i nevyhnutelný.“

klan gucci

Na rozdíl od populární filmové adaptace se v knize dozvíte – nepřekvapivě – mnohem více. Publikace není jen příběhem o bohatství, lásce, zradě a vraždě. Může sloužit i jako nadčasová příručka pro začínající podnikatele.

Hned na začátku příběhu značky Gucci najdeme mezi řádky byznysovou radu, která by mohla znít třeba takhle: Poznejte svou cílovou skupinu dřív, než se do podnikání vůbec pustíte.

Guccio Gucci, Mauriziův dědeček, se s bohatou klientelou seznámil ještě předtím, než otevřel svůj vůbec první podnik s koženým zbožím. Když ve slavném londýnském hotelu Savoy umýval jako mladík nádobí, sledoval v hotelovém foyer, jak s sebou viktoriánská smetánka vozí luxusní věci od kufrů po oblečení, kterými dává na odiv své bohatství i vkus.

Co může znít víc jako inspirativní byznysová story než příběh Guccia Gucciho, který se od mytí nádobí dostane až k statusu milionáře a majitele podniku, jehož sláva se rozšířila během jeho života na dva kontinenty. A věřte, že příběh rodiny Gucci má v sobě podnikatelských rad víc.

Na své si přijdou ale nejen podnikatelé prahnoucí po inspiraci od nejpovolanějších. Kniha je samozřejmě „must have“ i pro milovníky světa módy a značky Gucci.

Oceníte rodinné legendy o tom, jak vznikaly ikonické výrobky italského módního brandu jako Gucci mokasíny, šátek Flora (který vznikl vlastně úplnou náhodou) nebo samotné logo a obvyklý materiál – kůže natolik specifická, že často pomohla rozeznat i vysoce kvalitní padělky od originálu.

Že se nebudete u čtení nudit, je dané už jen tím, že v hlavních rolích vystupují pestrobarevné postavy rodiny Gucci. Vedlejší linky příběhu ale také stojí za to. Těšit se můžete na celebrity, módní ikony i umělce napříč 20. stoletím. Setkáte se Sarah Bernhardt, milenkou prince z Walesu Lilly Langtry, monackou princeznou Grace i návrhářem Tomem Fordem nebo s Andym Warholem.

To hlavní, co od knihy čekáme, také dostaneme – vzrušující příběh vraždy, zešílení, okouzlení a hamižnosti. Jestli z rodiny Gucci něco kromě peněz a úspěchu tryská, jsou to emoce – a to až na krev. Kniha vás dost možná vtáhne i přesto, že od začátku víme, kdo zemře a kdo je vrah.

Velké významné plus na konec – autorka v knize shromáždila a zpracovala neuvěřitelné množství faktografických detailů, výpovědí svědků i vzpomínek rodinných příslušníků. K ruce měla výpovědi od těch nejpovolanějších.

Generální ředitel firmy Gucci Domenico De Sole a kreativní ředitel Tom Ford jí poskytli hned několik rozhovorů. Řadu hodin strávila s někdejší kreativní ředitelkou značky Dawn Mello, jež se podělila o své dojmy ze spolupráce s Mauriziem Guccim. Forden v knize pracuje i se vzpomínkami zaměstnanců firmy Gucci, členů rodiny a dalších osob, které měly k příběhu co říct.

Detailní popisy vás možná zlákají k virtuálním výletům po milánských ulicích a k nesčetnému googlení řady osobností, módních výrobků nebo haciend miliardářů 20. století. Ať už tomuhle lákadlu podlehnete, nebo si rekonstrukci příběhu budete promítat jen ve vlastní představivosti, čeká vás s knihou Klan Gucci divoká jízda podzimními večery.