Běžně tuhle letenku pořídíte nanejvýš za tři tisíce korun a cestu zvládnete pohodlně bez mezipřistání za dvě a půl hodiny. Dostat se z Prahy do Barcelony je ale v době, kdy letecký provoz nad Evropou téměř kompletně stojí, výrazně komplikovanější – a také dražší.

Přesto to není nemožné. Jen budete muset z Prahy vyrazit s Qatar Airways do katarského Dauhá, tam počkat devět hodin, pak pokračovat do Londýna, odsud s nízkonákladovkou Wizz do Budapešti, dalších šest hodin čekání a nakonec poslední let do Barcelony.

Celkem tedy tři mezipřistání a neuvěřitelných 39 hodin a 15 minut na cestě. Pokud vás to stále neodradilo, ještě dodejme poslední důležitý údaj – tahle kombinace čtyř jednosměrných letenek s odletem v úterý 7. dubna (a příletem do cíle ve čtvrtek 9. dubna) vyjde na 62 902 korun. 

Jde pochopitelně o hypotetickou možnost, kterou byste mohli využít jen v případě, že jste buď cizinec, máte druhý pas, jste diplomat, nebo jste z různých důvodů pro stát momentálně důležití, takže máte nárok na výjimku ze zákazu vycestovat, který jinak platí pro všechny Čechy.

Bizarní varianta, jak se dostat z Prahy do Barcelony, ukazuje, jak rychle jsme kvůli koronaviru přišli o pohodlí při cestování, na které jsme byli dosud zvyklí. A jak moc se zkomplikovala možnost přesouvat se napříč světem, kterou jsme ještě před měsícem brali jako samozřejmost.

Letecká doprava nad Evropou se sice propadla o desítky procent, ale úplně se nezastavila. Například Lufthansa dál operuje třeba přímé lety z Frankfurtu do Londýna nebo Milána a Madridu, tedy měst, která patří k epicentrům nákazy. Letů je jen méně a stojí dvakrát až třikrát víc.

Praze teď zůstalo spojení se světem díky poslední nezrušené pravidelné lince do katarského Dauhá. Díky ní se tak čistě teoreticky dá z Prahy pořád dostat třeba i do New Yorku, jen by to tentokrát trvalo 53 hodin a letenka v economy by stála to, co dřív business class – 67 tisíc korun.

„Opravdu se teď takové letenky kupují. Jsou to bizarní kombinace, ale několik takových letů denně prodáme. Jsou to zákazníci z celého světa,“ potvrzuje i zakladatel online prodejce letenek Kiwi.com Oliver Dlouhý.

Podobně je teď na tom totiž celý svět. Mimo provoz je například i jedna z nejvytíženějších linek mezi Dubají a Londýnem. Pokud byste se dnes nutně potřebovali mezi oběma městy přepravit, museli byste to z Dubaje vzít nejprve na opačnou stranu do filipínské Manily, odtud do Dauhá a následně do Londýna. Normálně osmihodinový let by dnes zabral 55 hodin.

Právě dubajské aerolinky Emirates ale oznámily, že od pondělí 6. dubna dostaly povolení obnovit lety do Londýna, Frankfurtu, Paříže, Bruselu a Curychu. Do Londýna budou létat čtyři spoje týdně, do ostatních měst tři. Zatím ovšem jen jednosměrně, takže zpátky poletí letadla bez pasažérů.

I to je ale záblesk naděje, že se současná nezvyklá situace snad už brzy vrátí do normálu.