Šetřit na předplatném za streamovací službu tak, že jeden účet využívá více domácností, bude čím dál těžší. S blokováním sdílení hesel začal předloni Netflix. A navzdory počátečním steskům uživatelů k žádnému odlivu předplatitelů nedošlo a výsledky společnosti od té doby ukazují, že se takový krok vyplácí. 

A tak se do boje proti „neplatičům“ pustila i jeho konkurence. Služba HBO Max, respektive její nová verze s názvem Max, začne sdílení účtů blokovat tento rok. Před měsícem to oznámil šéf streamování v její mateřské firmě J. B. Perrette. Jako jeden z důvodů uvedl, že Netflix to „implementoval mimořádně úspěšně“.  

A stranou nezůstává ani poslední z trojice nejvýznamnějších hráčů na tomto poli – platforma Disney+. Zástupci společnosti Disney naznačovali už několik měsíců, že se zátah proti sdílení hesel chystá i u nich, jelikož je potřeba divizi streamování konečně překlopit do černých čísel. 

Ve čtvrtečním rozhovoru pro stanici CNBC to nyní potvrdil šéf Disney Bob Iger. Společnost podle něj odstartuje svůj zátah v červnu na několika trzích a v září se do něj pustí ve velkém. 

„Zamezení sdílení hesel je jeden ze způsobů, jak udržet růst počtu nových předplatitelů a zároveň významně vylepšit ekonomickou stránku jednotlivých platforem. Nepochybovala jsem, že zbytek trhu bude Netflix následovat, byla to jen otázka času. Netflix opět nastavil nový standard,“ říká šéfka mediální společnosti Axocom Erika Luzsicza.

Otázkou tak není zda, ale spíš kdy budou následovat i další streamovací platformy, jako je SkyShowtime, Paramount+, čínská iQIYI nebo Amazon Prime Video, kterou však z velké části využívají uživatelé s prémiovým účtem pro nákupy na Amazonu. 

Poslední zmiňovaná si zatím z Netflixu a jeho zákazu dělala spíš srandu. Ještě v roce 2017 totiž Netflix sdílení hesel mezi svými uživateli podporoval.

Když však v roce 2022 vykázal první pokles počtu platících zákazníků za více než dekádu, jeho investory to vyděsilo natolik, že společnost přišla o třetinu své tržní hodnoty. Od té doby zástupci firmy mluvili o nutnosti došlápnout si na zhruba sto milionů lidí po celém světě, kteří sledovali filmy a seriály na Netflixu s účtem někoho jiného.

Od loňského května je sdílení hesla možné pouze za příplatek za každého dalšího uživatele. V Česku je to 79 korun měsíčně, zatímco cena standardního předplatného se pohybuje od 199 do 319 korun měsíčně. 

Zda jeden účet využívají skutečně pouze členové jedné domácnosti Netflix ověřuje například kontrolou, jestli se jednou za čas do služby přihlásí na stejné wi-fi. Na domovském trhu v USA vedlo zavedení nových pravidel k rekordnímu přírůstku nových uživatelů, který překonal i nárazově zvýšený zájem během pandemie.

Počty předplatitelů Netflixu od poloviny roku 2022 opět setrvale rostou. Od loňského zavedení zákazu sdílení navíc kvartál co kvartál překonávají odhady analytiků. Posledním příkladem bylo třináct milionů nových předplatných z posledního čtvrtletí 2023, což se firmě historicky v žádném jiném čtvrtém kvartálu nepovedlo. 

Analytici očekávali přírůstek 8,8 milionu. Celkově si nyní Netflix předplácí po celém světě zhruba 260 milionů lidí.