Přijet elektromobilem k Lidlu, skočit si na nákup a mezitím zdarma dobíjet. Dvě mouchy jednou ranou. Jenže s tím je teď konec. Lidl u svých čtyřiceti obchodů bezplatné nabíjení zarazil. Důvod? Zájemců o elektřinu zdarma už začalo být moc.

Ve skupinách na sociální síti Facebook věnovaných elektromobilitě to je ostatně jedno z nejčastějších témat – blokování bezplatné dobíjecí stanice u obchodů společností Lidl nebo Kaufland. Stačí přijet, zapojit kabel a zdarma čerpat elektřinu. Někdy na dlouhé desítky minut, v některých případech i na hodiny.

Ti, kteří si tak přijedou s plánem auto částečně dobít během dvacetiminutového nákupu, mají často smůlu. Dohledat se dokonce dají i zprávy o tom, jak konflikty u bezplatné nabíječky končily slovní přestřelkou, někdy i pěstním soubojem majitelů elektromobilů v ceně, která se běžně pohybuje kolem milionu korun.

Tohle pnutí u poboček obchodní sítě Lidl snad skončí. „V poslední době došlo k výraznému nárůstu ceny elektřiny, zvýšení počtu elektromobilů a tím k navýšení cen za dobíjení na veřejných dobíjecích stanicích. Tento krok vedl k tomu, že řidiči elektromobilů začali více a více využívat naše dobíjecí stanice, které byly dosud zdarma, a to i v případech, kdy u nás nenakupovali,“ potvrzuje mluvčí Lidlu Tomáš Myler.

Lidl proto během srpna všech čtyřicet dosud bezplatných dobíjecích míst zpoplatní. Dobíjení u Lidlu ale bude pořád cenově zajímavé. Jeho pomalá varianta totiž vyjde na 5,90 koruny za jednu kilowatthodinu, rychlejší verze na 6,90 koruny. Plné dobití elektromobilu, jehož baterie má kapacitu 80 kWh, tak vyjde na 552 korun, což zaručí dojezd kolem 350 kilometrů.

Konkurence tří společností, které mají na trhu dominanci, je na tom z pohledu motoristy s cenami o poznání hůř. Registrovaný zákazník na dobíjecí stanici ČEZu, který má stojanů po republice rozmístěných nejvíc, platí 8 a 13 korun za kilowatthodinu. Klienti PRE pak 7 a 9 korun a zákazník, který zastaví u stojanu E.ON, musí počítat s cenou 7,90 a 11,90 koruny.

I levný Lidl si ale nechává dveře ke zdražování otevřené. „Ceny se v budoucnu mohou samozřejmě měnit v závislosti na ceně elektrické energie. Zákazník však vždy uvidí aktuální tarif před zahájením nabíjení,“ podotýká Myler. Platit pak bude na základě faktury, kterou mu obchodník pošle do e-mailové schránky.

Posledním mohykánem, který elektřinu řidičům prostřednictvím pomalého dobíjení nabízí bezplatně, tak zůstává Kaufland, který má u skoro sedmdesáti prodejen 89 dobíjecích míst. A změnu zatím nechystá. „V nejbližší době neplánujeme ukončit nabíjení elektromobilů zdarma,“ potvrzuje mluvčí řetězce Renata Maier.