Jako každé první pondělí v květnu se i letos v newyorském Metropolitním muzeu umění konalo Met Gala, nejdůležitější módní večer roku. Prestižní fundraisingová akce vybírá finanční prostředky na chod The Costume Institute, který v muzeu jako držitel více než třiatřiceti tisíc módních artefaktů každoročně pořádá očekávanou výstavu.

Minulý rok se Met Gala, poprvé uspořádané v roce 1948, neslo v duchu tvorby a odkazu návrháře Karla Lagerfelda. Letos měli hosté za úkol dodržet dresscode „The Garden of Time“ inspirovaný stejnojmennou povídkou spisovatele J. G. Ballarda z roku 1962. Zadání navázalo na téma nové výstavy Sleeping Beauties: Reawakening Fashion, kterou Met hostí od 10. května do 2. září.

The Costume Institute tu vystaví na 250 vzácných módních kousků a doplňků ze svého archivu sahajícího až čtyři století do historie. V nové expozici nebudou podle všeho chybět róby značky Dior, Schiaparelli, Givenchy, ale třeba ani róba Charlese Fredericka Wortha z roku 1877.

Pomyslnou červenou nití rozsáhlé výstavy má být pomíjivost a prchavost módy. I proto instituce zvolila název odkazující hned k několika módním exponátům, které jsou tak náchylné k zničení, že nebudou vystaveny na běžných figurínách, ale diváci je uvidí díky videu a AI technologiím.

„Inovativní výstava posune hranice představivosti a vyzve návštěvníky, aby si vyzkoušeli vícesmyslové aspekty oděvu – ty, které se po vstupu do muzejních sbírek ztrácejí,“ nechal se slyšet šéf muzea Max Hollein.

„Když se oděv dostane do naší sbírky, jeho status se nenávratně změní. Co bylo kdysi důležitou součástí životní zkušenosti člověka, je nyní nehybným uměleckým dílem, které nelze nosit, slyšet, dotýkat se ho ani cítit jeho vůni,“ dodal kurátor výstavy Andrew Bolton s tím, že právě smysly má výstava za cíl v divácích probudit.

Samotný galavečer opět patřil všem, kdo ve světě nejen módy, ale obecně showbyznysu něco znamenají: letošní ročník kromě Anny Wintour, šéfredaktorky amerického Vogue a celosvětové ředitelky obsahu Condé Nast, rozzářila Zendaya, Bad Bunny nebo třeba Jennifer Lopez.

Ostatně nad seznamem celebrit, které se objeví na červeném koberci (letos byl v duchu tématu béžovo-zelený), se spekuluje už dlouho před samotnou akcí. Možná i proto se v den akce na internetu objevily generované fotografie zpěvačky Katy Perry, vydávající se za skutečné snímky z Met Gala. Na něj zpěvačka z pracovních důvodů vůbec nedorazila.

Vzhledem k tématu Met Gala není překvapením, že i mezi skutečně přítomnými celebritami vévodily květinové modely či kousky s nejrůznějšími přírodními motivy („Florals? For Spring? Groundbreaking!“).

Eddie Redmayne oblékl květinový model britského designéra Steva O Smithe, Kendall Jenner vynesla vintage róbu módního domu Givenchy. Penélope Cruz oslnila v krajkové róbě od Chanelu, zpěvačka Ariana Grande v šatech značky Loewe, Dua Lipa v modelu Marca Jacobse, Naomi Campbell v Burberry a Nicole Kidman v šatech Balenciaga podle modelu z roku 1951.

Sama Anna Wintour měla na sobě sametový kabátek s tulipánovým dekorem od Loewe.

Pokud už si zakládáte spořicí účet na lístek pro rok 2025, zbystřete. Na Met Gala si nemůže koupit vstupenku jen tak někdo. Základem je pozvánka, vstup pak stojí 75 tisíc dolarů, tedy zhruba 1,4 milionu korun. Cena stolu pro deset osob začíná na 350 tisících dolarech (8,1 milionu korun).

Ačkoli ceny vstupenek každoročně dosahují nového maxima (loni vyšla jednotlivce „jen“ na něco málo přes milion), neznamená to, že částky platí samy celebrity. Lístky pro ně většinou nakupují módní domy nebo návrháři a návrhářky starající se o jejich look.

Podle The New York Times neplatí ani nováčci, kteří se na Met Gala mohou dostat na osobní pozvání Anny Wintour. Sama ostatně z akce vytvořila módní událost roku srovnatelnou s filmovými Oscary – a sama rozhoduje, jaké celebrity se jí mohou účastnit.

Spekuluje se o existenci jakési černé listiny: na ní má Wintour podle všeho například Donalda Trumpa či Kanyeho Westa, s nímž se šéfredaktorka amerického Vogue nechce spojovat nejen kvůli jeho antisemitským výrokům.

Ani pečlivě kurátorovaný seznam hostů ale nemusí zaručit hladký průběh akce: letošnímu ročníku je vyčítáno sponzorské spojení s čínskou sociální sítí TikTok. Její šéf Shou Zi Chew získal, vedle kreativního ředitele Loewe Jonathana Andersona, na Met Gala místo čestného předsedy.

TikTok se dostal ve Spojených státech do úzkých: prezident Joe Biden podepsal zákon, podle něhož má čínská společnost ByteDance, která TikTok vlastní, devět měsíců na to, aby aplikaci prodala. Jinak bude ve Spojených státech zakázána.

Spojení s TikTokem není kontroverzní jen kvůli debatám o bezpečnosti aplikace, ale také kvůli zprávě, kterou sponzorství vysílá do světa: opravdu se šéfredaktorka módní bible staví vedle platformy, která je jednou z hnacích sil ultrarychlé módy a neustále se měnících trendů?

Přestože čínská síť odmítla zveřejnit svůj finanční příspěvek na hvězdně obsazenou akci, je známo, že v předchozích letech sponzoři přispěli zhruba pěti miliony dolarů. I díky tomu se vzpomínané Anně Wintour a celé akci daří každoročně pro The Costume Institute vybírat astronomické částky.

Loni šlo souhrnně o 22 milionů dolarů (přes půl miliardy korun), v roce 2022 dosáhla vybraná částka čísla 17,4 milionu. Vzhledem ke sponzorství gigantu TikTok a vyšším cenám lístků lze očekávat, že letos bude pokořen další fundraisingový rekord.