Letos na jaře to budou dva roky, co Lucie Brešová opustila prodejce letenek a nejúspěšnější startup české historie, společnost Kiwi, kde loni na jaře prodala svůj podíl. „První rok jsem víc odpočívala, třídila si myšlenky a věnovala se synovi,“ říká bývalá výkonná ředitelka Kiwi, která tráví volné chvíle třeba na lezecké stěně. Kdo ji ale trochu zná, tuší, že jen sportovat a relaxovat nevydržela dlouho. „Pomáhám několika startupům, v některých působím i investorsky a jiným radím,“ naznačuje Lucie Brešová.

Nejvíce energie mimo startupy věnuje projektu, který označuje za školku 21. století. Loni se přestěhovala do Prahy a na podzim koupila 30procentní podíl ve společnosti, která provozuje  ve vile v pražské Bubenči prestižní jazykovou školku Bumble Bee. Jde o jednu z vůbec prvních anglických školek v Praze, kterou zakládala koučka a psycholožka Naďa Grosamová, a má prakticky pořád plné kapacity.

Školka od počátku pracuje s trochu jiným konceptem než běžné školství – kromě výuky a hry v angličtině s rodilými mluvčími tahle instituce razí takzvaný „rogeriánský přístup“ ve výchově. Jinými slovy nabízí dětem návod k věcem a řešení situací, ale nechává je přijít si na ně samy. Nová investorka teď koncept plánuje obohatit také o nové vzdělávací metody a chce do výuky začlenit technologie a nejmodernější prostředky. Odzkoušený koncept by posléze chtěla šířit mezi další školky a školy, ideálně tak, aby se dostal k co nejvíce dětem a jejich rodičům a autoritám.

Proč se rozhodla podnikat právě ve vzdělávání? Lucie Brešová, matka tříletého syna, říká, že do téhle oblasti může vložit své znalosti ze světa technologií a také poznatky, které za poslední roky načerpala mimo jiné i na Singularity University. „Mám přesah do světa startupů a IT, kde vidím, jakým změnám budeme v nadcházející dekádě vystaveni a jak to ovlivní fungování společnosti i jednotlivců,“ zamýšlí se.

Jazyková školka Bumble Bee v pražské Bubenči. Foto: Bumble Bee

Nahlas přitom říká věci, které slýcháme, ale možná si je nechceme připustit. Třeba že technologie opravdu „mění hru“ a že v brzké budoucnosti bude ještě větší tlak na flexibilitu člověka v učení i v práci. Mladá podnikatelka zdůrazňuje, že některá povolání tak, jak je známe, prostě zaniknou a jiná se naopak vytvoří. Nebo že naše děti budou muset být pohotovější a budou mít delší život, během něhož vystřídají mnohem více kariér než jejich rodiče nebo prarodiče. Důležitá bude také odbornost, která odliší člověka od robota.

K vytvoření školky budoucnosti Lucie Brešová přizvala hned několik uznávaných jmen a subjektů ze světa IT, byznysu i vzdělávání. Koncept konzultuje například s organizací Czechitas Dity Přikrylové, jejíž kurzy jsou mimo jiné i pro nejmenší posluchače. „Rodiče ale nemusí mít strach, že budeme předškoláky nutit programovat,“ zdůrazňuje Brešová. Ráda by je pomocí nových technologií a chytrých her učila novým dovednostem, ale i kritickému myšlení. 

Dává jednoduchý příklad. Inspiraci čerpala na křtu knížky o programování pro děti „Hello Ruby“, který pořádaly Czechitas a kde si děti mohly hrát s ozoboty, kteří jsou schopni plnit jednoduché příkazy, třeba chodit po nalajnovaných cestách a reagovat na grafické povely. „Děti se tak mohou naučit, že technologie fungují také jako nástroj k jejich užitku,“ naráží mladá podnikatelka na to, že tenhle pojem neznamená hledět do obrazovek a sledovat YouTube či hrát hry.

Výčet jejích nápadů je pestrý. Zmiňuje i to, že do Bumble Bee školky, která se dá nazvat tak trochu školkou pilotní, by ráda umístila třeba 3D tiskárny, jež umožní dětem produkovat jejich vlastní výtvory nebo pomůcky do výuky. 

„Nový program má zahrnovat základy matematického a logického uvažování, které dá dětem do budoucna základ pro schopnost práce s daty nebo  programování,“ shrnuje Lucie Brešová. 

Lucie Brešová

Absolventka brněnského gymnázia i pařížské univerzity Sciences Po vytýká českému obecnému školství kromě přístupu k výuce zejména to, že je hodně orientované na faktografické poznání světa, ale zapomíná znalosti založit do širšího kontextu a srovnat krok s dobou a technologickým pokrokem. 

O vzdělávání se Lucie Brešová aktivně zajímá již několik  let. Spolupracuje třeba s Nadačním fondem Eduzměna, v němž spojili síly a finance Česká spořitelna, Avast, podnikatel Karel Janeček a další a snaží se změnit český vzdělávací systém. Všichni zmínění jednají a pracují se všemi zúčastněnými vzdělávacího řetězce – nejen s dětmi, ale i s rodiči, učiteli, řediteli i zřizovateli škol. Lucie spolupracuje také s Nadačním fondem Neuron, který podporuje vědu. K té lze děti nadchnout od nejútlejšího věku. „Třeba jednou malý vědec z naší školky objeví lék na rakovinu,“ doufá v úspěch programu.

Snahu o systémovou změnu přístupu ke vzdělání nejmenších má Lucie Brešová i se školkou. „Otevření dalších školek Bumble Bee je jednou z možností. Ještě radši bych ale poskytla hotový koncept našeho přístupu co nejvíce školkám i školám, aby ten zásah byl co možná nejširší,“ uzavírá.