První lžičku arašídového másla ochutnali ještě jako děti. A oba mu naprosto propadli. „Dovezl mi ho táta z cest a já už pak vždycky prosila všechny známé, kteří jeli do zahraničí, ať mi ho přivezou také,“ vzpomíná teď podnikatelka Tereza Vlašic. Její manžel Vilém se zase pro arašídové máslo nadchl, když byl poprvé jako kluk v Londýně.

Láska k němu jim vydržela doteď, ale nikdo už jim ho vozit nemusí. 

Dnes ho totiž sami vyrábějí pod značkou Lucky Alvin a loni s ním získali ocenění v rámci nejznámější celosvětové potravinářské soutěže Great Taste, jakýchsi potravinářských Oscarů.

„V porotě tam sedí šéfové z různých michelinských restaurací, nákupčí obrovských firem, učitelé gastronomie. Dostali jsme jednu hvězdu za naše arašídové máslo s bílou čokoládou a dvě hvězdy za kešu krém. Nečekali jsme to a hodně si toho vážíme,“ vysvětluje Vlašic.

Arašídové máslo už sice není na českém trhu taková exotika jako dřív, ale jen několik značek ho skutečně vyrábí – většina nemá vlastní linku a jen na něj tiskne svoje etikety.

„My používáme čerstvé pražené ořechy, čokoládu přímo z Belgie, nedáváme do másel olej. Hodně zkrátka řešíme kvalitu surovin,“ popisuje Vlašic, čím je to jejich výjimečné. „Spousta výrobců bere arašídy podle toho, kde jsou zrovna nejlevnější. My jdeme po dražších surovinách od stálých dodavatelů. Snažíme se také značku vést udržitelně. Nikdy jsme nebalili do plastů, používáme sklo, přešli jsme na kompletně kompostovatelné etikety,“ popisuje společný přístup manželů k podnikání.

Lucky Alvin se chlubí, že je bez přidaného cukru, a nabízí různé příchutě, například mandle s bílou čokoládou a se skořicí, letní piňa coladu nebo speciální arašídový krém připravený s Pavlínou Lubojatzky, finalistkou loňského MasterChefa.

Láska k arašídovému máslu provází Terezu i Viléma už od dětství, ale seznámili se až o mnoho let později. Oba měli rádi sport, pohybovali se ve fitness světě, a tak na sebe díky společnému koníčku narazili na Instagramu. Půl roku si vyměňovali lajky na fotografiích, až se pak potkali v Praze. „Rozuměli jsme si a brzy jsme spolu začali bydlet,“ vzpomínají.

Tehdy měli oba svá zaměstnání, ale ani jeden nebyl úplně spokojený, tak začali přemítat o společném podnikání. Nejprve si oťukávali zájem publika přes e-shop. Nakonec se rozhodli zaměřit na jeden produkt a vsadili na arašídová másla. Stihli ještě svatbu v Římě. A v červenci 2017 spustili Lucky Alvin.

S novou značkou se jim povedlo prosadit i díky kontaktům z fitness světa, kde jsou arašídová másla vděčným zdrojem energie. „Je to vyvážená potravina, co se týče makroživin, má bílkoviny, sacharidy, tuky. Je to chutné, vyživí vás to a je to zdravější než nutella a jiné pomazánky. Jíme to na denní bázi,“ vypráví Tereza Vlašic, matka malé dcerky, která ale nepřestala pracovat ani s dítětem. 

Lucky Alvin každý rok rostl zhruba o čtyřicet procent, až loni se tempo zastavilo vlivem koronaviru. Arašídová másla od Vlašicových se totiž ze začátku nabízela z velké části ve fitness centrech, která musela zavřít. I tak dosáhla firma v roce 2020 na svůj rekord, obrat bezmála deset milionů korun.

Letos by se ráda dostala na dvanáct milionů, k čemuž má pomoci rozšíření výroby i portfolia. „Začínáme nabízet ořechové mouky, sypané ořechy, zkoušíme péct granolu, mohli bychom zacílit na širší publikum,“ přemítá Vlašic. Do toho plánují zahraniční expanzi a jsou blízko k tomu, aby začali prodávat v síti prodejen ve Spojených arabských emirátech.

„Byznysová stránka je jedna věc. Chceme pochopitelně, aby nás to živilo. Ale především máme vizi, aby šlo o kvalitní produkt, který bychom si sami koupili s čistým svědomím,“ tvrdí Vlašic. Loňské ocenění je dobrým důkazem, že se vydali správným směrem.