Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i nastupující elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme dřív nebo později jezdit.
Forbes FastWheels je pravidelný souhrn, díky kterému budete mít jasno o tom nejzajímavějším, co se ve světě benzinu, nafty i elektřiny událo. Startujeme!
Elektrická škodovka: Vyrobeno ve Španělsku
Zatímco Slováci budou vyrábět novou generaci Škody Superb, Španělé dostanou na starost výrobu malého elektrického SUV s logem Škoda.
Volkswagen ve Španělsku ve spojení s elektromobilitou hodlá utratit deset miliard eur. Hlavní součástí projektu je výstavba gigafactory za tři miliardy eur ve Valencii, která má výrobu článků zahájit za tři roky. Vedle toho koncern plánuje výrobu čtyř malých elektromobilů.
V Martorellu z linek začne sjíždět například malý hatchback ID2. Právě ID2, jehož téměř finální podobu VW představil minulý týden, bude ze čtveřice elektromobilů nejlevnější. Cena základního modelu se má totiž vejít pod 25 tisíc eur (cca 600 tisíc korun). Ze stejného závodu bude vyjíždět ještě Cupra Urban Rebel, která bude sportovnější a luxusnější.
V automobilce v Pamploně, kde se v současnosti vyrábí VW Polo, se pak budou vyrábět dvě malá elektrická SUV – pro škodovku vůz, jehož název je zatím neznámý, a pro volkswagen ID2X. Výroba všech čtyř aut má začít v roce 2025.
Ferrari se vrací k plátnu
Léto je tady! Tedy alespoň ve světě Ferrari. Italové totiž nečekali na to kalendářní a v marrákešském paláci El Badi ukázali nové Ferrari Roma Spider. Krásku s osmiválcovým motorem 3,9 litru umístěným vpředu a výkonem 620 koní. Jde mimochodem o motor z rodiny V8 turbo, který byl v roce 2018 zvolen nejlepším motorem posledních 20 let.
Tímto autem se Ferrari znovu vrací k použití plátěné střechy. Hlavní důvody jsou dva. Prvním je váha, která jasně mluví ve prospěch plátna. Tím druhým pak design, protože prostorově mnohem úspornější látka tolik netrápí designéry při řešení toho, jak několik dílů plechové konstrukce schovat.
Navíc technologie plátěných střech, v tomto případě pětivrstvé, je dnes na takové úrovni, že se hlavně při hodnocení akustiky pevným střechám vyrovná. Takže teď už si jen připravit něco přes šest milionů, nastartovat, během 13,5 sekundy nechat střechu schovat a vyrazit. Při sešlápnutí pedálu na podlahu to na stovku zvládnete za 3,4 sekundy.
Jeden ford do zásuvky, druhý do těžkého terénu
Trápení evropské části automobilky Ford má pomoci přinejmenším umírnit nový Ford Explorer. Protože vývojové centrum automobilky zaspalo, muselo vsadit na domluvu s koncernem Volkswagen. Právě jeho platformu MEB, kterou používá například Škoda Enyaq iV, bude mít i Explorer. A nebude u Fordu sám, protože dohoda mezi automobilkami má trvat šest let a vztahovat se bude na 1,2 milionu vyrobených vozů.
Explorer je auto, jehož vývoj probíhal v Evropě, a v Evropě se bude i vyrábět. Konkrétně v Kolíně nad Rýnem, kde automobilka kvůli změnám spojeným s elektromobilitou hodlá utratit dvě miliardy dolarů. Bude to potřeba, protože od roku 2030 v Evropě nic jiného než elektromobily v kategorii osobních vozů prodávat nebude.
Téměř čtyři a půl metru dlouhá novinka, kterou má být možné začít objednávat ještě letos, má začínat na ceně lehce přes milion korun. V základní verzi půjde o model s pohonem zadní nápravy, ale v nabídce se objeví i jako čtyřkolka. Dobíjení z 10 na 80 procent zvládne za 25 minut a výbava bude standardně obsahovat například vyhřívání volantu, masážní sedadlo řidiče a za příplatek funkci samostatné změny jízdního pruhu.
Protože ale do konce dekády zbývá ještě dost času, Ford do vybraných evropských zemí včetně Česka doveze omezený počet legendárního modelu Bronco 4×4 postaveného na ocelovém žebřinovém rámu. Vpřed ho žene šestiválec s výkonem 335 koní.
Původní Bronco, jehož vznik inspirovaly vojenské fordy, se ve Spojených státech začalo prodávat v roce 1966. Celkem už existuje pět generací a z výrobních linek sjelo přes milion exemplářů.
Jedno z jeho kouzel spočívá v tom, jak snadno se dá odstrojit. Sundat se dá nejen střecha rozdělená na čtyři díly, ale během deseti minut lze odmontovat i dveře, které jsou díky absenci rámů lehké, takže by to měl zvládnout téměř každý. Navíc se dají uložit do vaků přímo ve voze. V Česku je Bronco k sehnání od necelých dvou milionů korun.
Lamborghini roste, roste a roste
Vezměte jakékoli číslo v souvislosti s automobilkou Lamborghini a můžete si být jistí, že bylo lepší než minulý rok. V roce 2022 supersportovní značka zákazníkům dodala 9233 aut, což znamená meziroční nárůst o deset procent. Jednoznačně nejvíc se prodávalo SUV Urus (3113 kusů).
Dařilo se ale i účetně. Obrat se vyšplhal na 2,38 miliardy eur, přičemž dvoumiliardovou hranici prolomil vůbec poprvé. Ve srovnání s rokem 2021 to znamená růst o 22 procent, oproti roku 2017 je to růst dokonce víc než dvojnásobný. Automobilka navíc dosáhla na provozní marži ve výši 25,9 procenta, což ji mezi luxusními auty řadí na vrchol. Provozní zisk Lamborghini pak byl 614 milionů eur, což je o 56 procent víc než loni.
Kombíky nejsou mrtvé. BMW ho bude mít i elektrický
Zatím to vypadalo, že v Česku tak oblíbená auta v kategorii kombi končí, protože většina automobilek od nich odstupuje a nahrazuje je prodejně úspěšnými SUV. BMW tuhle karosářskou variantu ale opouštět nemíní ani v nové éře.
Mnichovská automobilka osmou generaci BMW řady 5 představí v říjnu. Vedle variant se spalovacími a hybridními motory bude k dispozici i jako čistý elektromobil nesoucí označení BMW i5. Oliver Zipse, šéf celého koncernu, navíc naznačil, že se ve verzi sedan počítá i s elektrickou a extrémně výkonnou verzí M Performance.
Zipse zároveň prozradil, že ke standardním motorům nového BMW řady 5 Touring, jak automobilka označuje verzi kombi, přibude ještě nová varianta. „BMW řady 5 Touring je zejména v Evropě velmi oblíbené,“ poznamenal. „Od jara 2024 se proto bude dodávat také v čistě elektrické verzi,“ uvedl.