Statistiky mluví jasně. A jasně mluví i generální ředitelka společnosti Mastercard pro Česko a Slovensko Jana Lvová. „Bez toho, aby se dařilo malým podnikům, podnikatelům a podnikatelkám, to prostě nepůjde. Česká společnost a ekonomika se bez nich neobejde,“ pronesla Jana Lvová na pódiu konference Forbes Women’s Summit, která proběhla na pražském Výstavišti v Holešovicích. 

Šéfka Mastercardu, která se do Česka vrátila před dvěma lety po téměř dvou dekádách úspěšné kariéry v Londýně, si podporu malých podniků bere intenzivně za svou. „Proč je důležité, aby se dařilo malým firmám? Třeba proto, že právě tyto firmy tvoří padesát procent pracovních míst a přispívají Česku více než čtyřiceti procenty k hrubému domácímu produktu,“ vysvětlovala na konferenci, kterou navštívilo tisíc hostů. 

Podpora malých firem a drobných podnikatelů a podnikatelek je podle Lvové zásadní ale nejen kvůli samotné ekonomice. Jejich velký význam vidí i z pohledu komunit a v tom, že přispívají k tomu, aby se společnosti dařilo nejen ve velkých městech, ale i malých městech a vesnicích. 

V poslední době se podle ní situace mírně zlepšuje a podmínky sice nejsou pro malé podniky ideální, ale alespoň se posouvají k lepšímu. Jeden z velkých problémů vidí hlavně v nadměrné byrokracii, která je pro malé podnikatele obzvlášť zatěžující. 

„Když jsme před třemi lety zaváděli náš program podpory, nikdo nevěděl, s čím se malé firmy potýkají. V rámci našeho projektu sbíráme data, abychom jim pak mohli reálně pomoci i předávat data veřejné správě,“ popisovala Jana Lvová s tím, že vztah mezi fintechovým obrem, jako je Mastercard, a malými podniky není jen byznysový záměr.

„V každé zemi, kde působíme, chceme mít pozitivní dopad. Bereme to vážně, cítíme zodpovědnost pomáhat,“ pronesla v plném sálu Forbes Women’s Summitu generální ředitelka Mastercardu. 

Ten loni v Česku poprvé připravil akci pod názvem Velký týden malých firem, v jehož rámci měli drobní podnikatelé například možnost využít různých vzdělávacích aktivit. „Budeme v tom pokračovat i nadále,“ řekla Jana Lvová a zdůraznila, že to hlavní, co je potřeba, je vytváření příležitostí, zázemí a neházení klacků pod nohy. 

Prostor pro zlepšení vidí i v podpoře žen podnikatelek, které často začínají podnikat spíše z nouze. Ve chvíli, kdy mají děti a péči o ně nemůžou skloubit se svou původní prací, se pouštějí do vlastního podnikání. „Také vidíme, že mají menší přístup k financování,“ řekla Jana Lvová s tím, že to ale jistě není tím, že by o podnikatelské úvěry nestály. 

Podle jejích slov ženy podnikatelky často nemají podporu ve svém okolí a spojení rodiny a podnikání je pro ně dost náročné. „Ale odvahu mají. Jen víme, že pouze odvaha nestačí, a tak se jim snažíme pomáhat. Třeba i s přístupem k informacím, technologiím nebo financím,“ dodala Jana Lvová s tím, že Mastercard o podpoře žen jen nemluví navenek. V jeho české části jsou ženy ve vedoucích pozicích zastoupené z víc než čtyřiceti procent.