skip to main content
Jak být lepší

Malé kroky pro lidstvo, velké pro vás. Jak váš život změní čtvrthodina chůze denně

2 minuty čtení

Víte, co měli společného Darwin, Jobs, Beethoven a Dickens? Kromě toho, že se významným způsobem zapsali do historie lidstva, také to, že milovali dlouhé procházky.

Traduje se, že Steve Jobs dokonce trval na tom, aby významná jednání probíhala za chůze. Při jedné z četných procházek po kalifornském Palo Alto Jobse prý málem srazil autem magnát Marc Andreessen.

Jobs ale na procházky nezanevřel až do své smrti a vědci z přilehlé Standfordské univerzity jeho zvyk podporují výzkumem. V roce 2014 uveřejnili studii, která dokazuje. že pokud sedíme, nepřichází k nám tak dobré nápady, jako když chodíme.

Pohovor i symfonie za chůze

Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg si vzal ze Steva Jobse příklad a rozhodl se pořádat „pěší pohovory“. Připadalo mu, že za chůze může lépe poznat schopnosti konkrétních kandidátů.

Ludwig van Beethoven zase procházkami potřeboval zvýšit produktivitu. Když během dne nedokázal nic kloudného zkomponovat, vydal se s notovým zápisem na toulky okolo Vídně a údajně právě tato aktivita ho inspirovala k napsání 6. symfonie.

Na procházkách na dnešní česko-německé hranici také múzy líbaly Johanna Wolfganga Goetha, který stejně jako Charles Dickens ve svém rodném Kentu prý denně nachodil desítky kilometrů.

Začněte s 15 minutami denně

Reklama

Chůze je pro člověka nejzdravější formou pohybu a nepotřebujete k ní žádné náčiní, jen pohodlné boty. Je to ideální forma, jak začít žít zdravěji po fyzické i psychické stránce.

Pokud si celý život připadáte jako sportovní antitalent, chůze žádné výzvy, které by mohly v tomto ohledu zdecimovat vaše křehké sebevědomí, nepředstavuje.

Zdravé minimum je 15 minut denně, které by měl zvládnout opravdu každý. Čím více budete chodit, tím je to samozřejmě lepší. Někdo namítá, že provozovat procházky bez cíle ho ovšem nebaví. Váš problém vyřeší audiokniha: když bude dostatečně poutavá, ani si nevšimnete, kolik kilometrů jste už zdolali.

Kouzlo i luxus potulky

Až se naučíte chodit oněch 15 a déle minut denně s audioknihou, přichází další úroveň: procházka bez cíle i rozptýlení v uších. To je totiž onen moment, kdy k vám bude přicházet kýžená inspirace. Abyste ji využili, nemusíte být vůbec umělci. Nová kreativní řešení totiž využijete, ať už děláte cokoliv. Důležité upozornění je, že samozřejmě musíte nechat mobil doma.

Nutno ale podotknout, že ona potulka, kdy máte možnost líným tempem kráčet předem neurčenou cestou, je ohrožený druh naší doby. Máme příliš málo času a velké možnosti využití dopravních prostředků.

Proto jeden ze způsobů oblíbené relaxační techniky mindfulness je právě takzvaná všímavá chůze. Spočívá v tom, že ano, správně, pečlivě registrujete vše, co potkáte na cestě.

Fyzikové Otto Frisch a Lisa Meitner přišli na princip atomického štěpení během zimní procházky. Je zcela možné, že přijdete, minimálně pro svůj život, na něco podobně přelomového.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama