Ne, na víno Češi během pandemie nezanevřeli. Naopak podle analýzy firmy NielsenIQ, která zkoumá chování zákazníků, prodej vína v českých obchodech loni stoupal a dařilo se i sektu a šumivým vínům, zejména v závěru roku.

Přesto drobní vinaři na loňský rok a zřejmě ani ten letošní nebudou vzpomínat rádi. Zákazníci totiž nakupovali vína především v supermarketech, kam ho dodávají velká vinařství a zahraniční dodavatelé. Malí moravští vinaři oproti tomu zaznamenali silný propad zájmu.

„Nákup vína v supermarketu je dlouhodobě sílící trend, který současná situace ještě akcelerovala. Víno zde kupují dvě třetiny konzumentů,“ upozorňuje ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec.

Vládními opatřeními podle něj přišli vinaři, zejména pak ti malí a střední, o dva naprosto zásadní prodejní kanály. Míní tím především zavřené restaurace a zrušené vinařské akce.

50 %

až o tolik klesl loni prodej vína z malých vinařství

Podle prezidenta Svazu vinařů Tibora Nyitraye se negativně projevila i nízká účast zahraničních turistů. „Každý Čech za rok vypije zhruba dvacet litrů vína, to je oproti západní Evropě na polovině,“ říká a dokládá tím, jak důležitý je pro malé vinaře každoroční zájem zákazníků z ciziny, kteří do vinařských oblastí přijíždějí.

Podotýká, že vinaři zastoupení v nabídce supermarketů se nepotýkají s poklesem zájmu. „Oproti tomu ti, které živí prodej ze dvora, tedy malá vinařství se sklepy, či s prodejem v penzionu, mají propady až padesát procent,“ upozorňuje.

On-line vinaři

Jak z toho ven? Aspoň malou náplastí jsou podle Nyitraye programy státní podpory, do kterých se mají možnost letos na jaře vinaři přihlásit. Důležité je podle něj ale především hledání nových prodejních kanálů. A jeden se přímo nabízí: on-line prezentace a obchod. „Pro řadu z nich je to obrovský krok, doteď e-shopy nepotřebovali,“ popisuje.

Přesunu do nezvyklého on-line prostředí dali šanci třeba v Zámeckém vinařství Bzenec. „Prakticky každý týden přibližujeme naše vína zákazníkům formou on-line degustací, prezentačních videí nebo nákupních akcí,“ popisuje enolog Zbyněk Žiška.

A jaký je zájem Čechů? Vinaře v dobrém překvapil, přestože ve výsledku prodej přes e-shopy tvoří necelých deset procent z celkového prodeje. Nečekaný zájem si pochvaluje i Žiška, přestože doufá, že v dalším roce už taková opatření nebudou nutná. Klíčový je totiž podle něj ve vinařství přímý kontakt se zákazníkem.