Bublinky ve skleničce obvykle šumí, když máte chuť slavit. „Spotřeba sektu je dlouhodobě barometrem spotřebitelské nálady a pozitivních očekávání lidí,“ přitaká Ondřej Beránek, ředitel společnosti Bohemia Sekt, největšího tuzemského producenta šumivých vín.

Touto dobou před rokem byl přitom jeho vlastní optimismus ohledně očekávaných prodejních výsledků společnosti dost podchlazený. Zejména poté, co se ze dne na den razantně propadl prodejní kanál směřující do gastra, který tvoří třetinu obratu společnosti.

„Nakonec to dopadlo mnohem příznivěji. Zhruba třicetiprocentní pokles gastra vykompenzoval nárůst prodejů v retailu a prostřednictvím e-commerce,“ říká Beránek. Pandemický rok byl tak pro Bohemia Sekt nakonec z pohledu objemu prodejů jedním z nejúspěšnějších v dosavadní historii.

Firma, do které spadají kromě výroby stejnojmenných sektů také vinařství Chateau Bzenec, Habánské sklepy, Víno Mikulov nebo Vinařství Pavlov, prodala bezmála třicet milionů lahví. „Meziročně jsme prodali o dvě procenta více, v kategorii sektů a šumivých nápojů byl nárůst dokonce sedm procent. Celkový obrat společnosti se vyšplhal na téměř 1,9 miliardy,“ upřesňuje Beránek.

Největší tuzemský producent šumivých vín za loňský rok eviduje rekordní prodej, hlavně přes e-shop

Vlastní e-shop společnosti, který dříve meziročně rostl v desítkách procent, vystřelil loni o 130 procent. „Museli jsme přidat kompletační místo pro vyřizování zakázek a nabírat nové pracovníky. Věřím, že pokud bychom tento kanál podpořili cílenou kampaní, byl by nárůst ještě větší,“ odhaduje šéf společnosti.

Mimořádně se prodávala i novinka Bohemia Sekt Ice – sekt podávaný na ledu. „Kvůli nečekanému spotřebitelskému zájmu jsme na pár týdnů dokonce vypadli z některých řetězců a narychlo jsme ve výrobě ve Starém Plzenci přidávali směny, abychom byli schopni poptávku pokrýt,“ netají spokojenost Beránek.

Dařilo se ovšem i importovaným značkám. V Česku už několik let zažívá boom prosecco, aktuálně je tuzemský trh pro šumivá vína ze severní Itálie dokonce třináctým největším na světě. Skupina Henkell Freixenet, kam patří i Bohemia Sekt, se na této vlně zájmu veze díky distribuci značky Mionetto – v loňském roce prodeje přesáhly 750 tisíc lahví.

Zkrátka perlící bublinky Čechům loni zpříjemňovaly pandemické chmury. Přesto jsou podle Beránka v Česku ještě velké příležitosti k dalšímu růstu. „Zatímco Němci vypijí pět lahví na hlavu ročně, Češi jen zhruba dvě,“ říká Beránek.

Za uplynulé dvě dekády se také příliš nezměnily chuťové preference národa – podle průzkumů většině zákazníků stále chutnají spíše sekty kategorie demi sec. „Očekávali jsme rychlejší příklon k sušším kategoriím, ale zatímco před dvaceti lety byl poměr prodejů brut : demi sec 1 : 5, dnes je to 1 : 4,“ konstatuje ředitel Bohemia Sektu.

Letos by rád loňské prodejní úspěchy zopakoval. Plánuje také dotáhnout stavbu lisovny ve vinařství Víno Mikulov za 250 milionů korun, která běží od roku 2018 a je aktuálně největší investicí firmy. „Loni na jaře jsme se rozhodli neriskovat a utlumit dodávky technologie od zahraničních dodavatelů,“ říká s tím, že letošní sklizeň by rád stihl.

Desítky milionů nasměruje společnost i do další mechanizace na vinicích. Bohemia Sekt aktuálně na Moravě hospodaří na 580 hektarech vlastních vinic a podobně jako jiné větší vinaře ho trápí nedostatek pracovníků na sezonní práce.

„Nárazově potřebujeme desítky lidí na každé z našich vinohradnických středisek, loni kvůli omezení pohybu a nedostatku brigádníků ze Slovenska a Rumunska byl problém ještě palčivější,“ tvrdí Beránek. „Úroveň mechanizace nicméně zatím není taková, aby ruční práci úplně nahradily stroje, takže na lidi budeme odkázáni i dál.“

Příležitost vidí Beránek také v rozmachu vinařské turistiky. Loňskou jarní uzávěru využili ve Starém Plzenci k rekonstrukci návštěvnického centra, kterým ročně projde deset tisíc návštěvníků. Před dvěma roky přidali také zbrusu novou vinotéku v Habánských sklepích, kterou letos doplní exteriérové úpravy včetně stanoviště pro obytná auta.