skip to main content
Český byznys

Maloobchody tlačí vládu k otevření prodejen 20. listopadu. Jinak vykrvácíme, tvrdí

„Otevřete obchody teď, pak už bude pozdě,“ spílají premiérovi šéfové předních tuzemských maloobchodních firem, kteří se v červnu sdružili v Retailové asociaci. Klesající počty nakažených jsou podle nich dostatečně dobrým důvodem, aby se zavřené prodejny otevřely nejpozději tento pátek.

„Uzavření prodejen v předvánoční sezoně je pro obchodníky vyčerpané ztrátami z jara likvidační, většina z nás má sezonní zboží, které nelze prodat později,“ apelují zástupci Retailové asociace v otevřeném dopise na premiéra.

„Většina firem v maloobchodu musí během listopadu a prosince vydělat dostatek prostředků, aby mohla dotovat celoroční provoz svých prodejen v ostatní měsících,“ konstatuje Václav Hrbek, předseda asociace a zakladatel oděvní značky Alpine Pro.

„Pro nás konkrétně je listopad, kdy uvádíme zimní kolekce za plné ceny, tržebně nadprůměrný a ziskově zcela klíčový měsíc.“

Reklama

Ta poslední dva měsíce v roce zpravidla získá až 27 procent ze 350 milionů, které v maloobchodu ročně utrží. „S ohledem na sortiment je pro nás zimní sezona zásadní, financujeme z ní veškerý vývoj,“ dodává Hrbek.

Podobně to vidí i majitel hračkářského impéria Wormelen Group Petr Homolka. Od října do prosince prý jeho společnosti utrží stejně peněz jako ve zbývajících devíti měsících roku. „Kvůli aktuální uzávěře nám chybí 200 milionů v cash flow,“ konstatuje nevesele.

Maloobchodníci argumentují tím, že jsou připraveni dodržovat přísná hygienická opatření, včetně limitovaného počtu zákazníků na prodejní plochu. Tím se ostatně musí od středy řídit i všechny ještě otevřené obchody v Česku.

Předplatné Forbesu

Na každých 15 metrech čtverečních prodejní plochy v nich smí v jednu chvíli nakupovat jen jeden zákazník. Alespoň než se trochu zlepší epidemiologická situace.

A zatímco obchody, které zůstávají otevřené, proti takovému opatření zpravidla brojí, maloobchodníci jsou ochotni ho dodržovat. Pokud by jim dovolilo obsloužit alespoň nějaké zákazníky.

„Při takových opatřeních dochází k přenosu zcela minimálně. Za uplynulých sedm měsíců jsme nezaznamenali žádný případ nebo ani podezření, že by se prodejce nakazil od zákazníka nebo naopak,“ říká Roman Kocourek, ředitel společnosti Electro World, která si v posledních dvou měsících roku přijde rovněž na necelou třetinu celoročních tržeb.

Reklama

Jedni mohou, druzí ne. Není to fér

Kocourek se snaží předem odrážet nařčení z nezodpovědnosti. „Rozhodně si nepřejeme současným částečným rozvolněním znovu nastartovat růst epidemie. Chceme se v této nové době naučit fungovat jinak, ale nechceme skončit,“ říká.

Asociace vládu současně upozorňuje, že stávající vládní omezení nastavují v maloobchodě nerovné podmínky. „Není fér, že v hypermarketech mohou zákazníci nadále nakupovat i oblečení, školní či domácí potřeby nebo elektroniku. Denně se tam shromažďuje velké množství osob, které by se díky rozvolnění vládních opatření mohlo rozprostřít do menších specializovaných prodejen,“ míní Hrbek.

Zákazníci by si podle něj tak mohli sami vybrat, jaký obchod pro své nákupy v době pandemie koronaviru zvolí.

Přestože maloobchodníkům masivně rostou prodeje přes online kanály, výpadek kamenných prodejen podle nich nahradit nemůžou. „Nákup hraček je impulzivní, a to i o Vánocích, e-shop nám dělá maximálně 10 procent obratu,“ tvrdí Homolka z Wormelen Group, kam spadají hračkářství Sparky’s nebo Bambule – celá skupina ročně protočí 1,5 miliardy.

Podobné je to i jinde. V Alpine Pro sice online prodeje v listopadu narostly čtyřnásobně, přesto ani Václav Hrbek nevěří, že by mohly vykrýt ztráty ze zavřených prodejen. 

Čeští maloobchodníci se navíc obávají, že díky dotacím v Německu a Rakousku – kde stát plánuje ušlé tržby krýt až ze tří čtvrtin – by mohli v příštím roce převzít řadu oslabených tuzemských firem zahraniční investoři.

„Naopak tržby z obchodů by přinesly peníze do státního rozpočtu a pomohly snížit čerpání pomoci v rámci programů COVID a Antivirus,“ dodává Hrbek.

Asociace momentálně sdružuje přes 100 českých i zahraničních společností, mezi něž vedle zmíněných firem patří například Crocodille, Fruitisimo, Gant, Neoluxor, Sklizeno či Grand Optical. Dohromady zaměstnávají desetitisíce lidí a jejich obraty se pohybují v řádech desítek miliard korun.

Reklama
Reklama