Enormní úspěch nástrojů typu ChatGPT v posledních měsících zpopularizoval téma umělé inteligence pro širokou veřejnost. Firmy z celé řady oborů v současnosti řeší, jak by jim nové nástroje mohly pomoct v byznysu.

Že výjimkou není ani svět financí a investic, potvrdila na úterním Forbes Women´s Summitu 2023 čtveřice vysoce postavených manažerek z oboru. Umělá inteligence se využívá k finančnímu scoringu, poradenství a v budoucnu by mohla také bránit podvodům.

„Umělou inteligencí se zabýváme dnes a denně, využíváme ji k různému scoringu a snažíme se tato řešení nabízet i našim klientům,“ říká Barbora Tyllová, šéfka sekce digitálních produktů ve společnosti Mastercard. Jedním z klientů je Komerční banka, s níž karetní společnost testuje možnosti umělé inteligence u předvídání podvodného chování.

„Líbilo by se mi využívat umělou inteligenci k zadržování pochybných transakcí,“ zmiňuje COO Komerční banky Jitka Haubová, která je zároveň jedinou ženou v jejím představenstvu. Obratem však dodává, že její přístup k umělé inteligenci je poměrně konzervativní. „Využíváme ji také k různým scoringovým modelům, ale na konci pořád stojí člověk,“ upozorňuje.

„Umělá inteligence není ve finančním světě novinkou, ale teď se o ní skutečně mluví. Pomocí ní můžeme například digitalizovat poradenství,“ přidává se COO investiční společnosti Fondee Laureen Höllge.

Nové technologie podle ní mohou pomoct řešit problémy, s nimiž se potýkají zástupci generace Z, tedy lidé narození koncem 90. let a později. „Tito lidé právě vstupují do produktivní fáze života a ukazuje se, že jen osmnáct procent z nich by šlo v otázce peněz za finančním poradcem a jedenáct procent by u investic šlo za bankou. Což znamená, že budeme svědky decentralizace finančnictví,“ míní Höllge.

Nových technologií, které mají potenciál zásadně proměnit finanční sektor a platební styk, je však víc. „Podle mě má velkou budoucnost internet věcí. Když pojedete autem, nemusíte nikde vystupovat a vytahovat kartu, o vše se postará systém vozu. Tohle teď testujeme s jednou automobilovou společností v Německu,“ uvádí Barbora Tyllová.

S rostoucí mírou využívání digitálních inovací ve finančnictví stoupá i důraz na kybernetickou bezpečnost. „Terčem útoku na platební kartu už byl každý druhý z nás, i já. Doporučuji udělat si kybertest na stránkách České bankovní asociace,“ zdůrazňuje Jitka Haubová.

„Jsou v něm otázky typu kam byste vložili či nevložili své osobní údaje, jakou aplikaci byste si stáhli nebo jaké jsou varovní signály u podvodů,“ popisuje výkonná ředitelka České bankovní asociace Monika Zahálková. Češi v testu dosahují v průměru úspěšnost pětasedmdesát procent, což podle ní není dobré číslo.

Dalším problémem je podle ní finanční gramotnost, v níž mají Češi stále značné nedostatky. „Ráda bych z České bankovní asociace udělala moderní asociaci, která bude hrát zásadní roli ve vzdělávání, nejen manažerského typu, ale i dětí a seniorů. Senioři jsou v tomto ohledu jedna z nejohroženějších skupin obyvatel, kterou tady máme,“ říká Zahálková.

Téma finanční gramotnosti se snaží otevírat i společnost Fondee. „Základní instituce, školy a rodiče v tomto selhávají. Jen šest procent rodičů vede své děti k investování, což je strašně malé číslo,“ uvádí Laureen Höllge.

„U dětí vidím velký handicap. Mně samotné dělá problém vysvětlit synovi, že nemá neomezený rozpočet, že peníze na kartě se jen tak neobjeví a že nemůže číslo karty zadat kamkoli. Finanční gramotnost se postupně zlepšuje, ale stále máme obrovské mezery,“ uzavírá Barbora Tyllová.