Když se narodí dítě, všechna pozornost se často zaměří na něj. Zdánlivě jednoduchá myšlenka nabídnout matkám něco funkčního a estetického jenom pro ně, dala v roce 2017 vzniknout conceptstoru Made for Moms, který za pět let jeho zakladatelky Markéta Šťastná a Monika Rummler vytáhly k šestimilionovému obratu.

Obě ženy jsou několikanásobné mámy a právě vlastní zkušenost s mateřstvím a zejména tím, jak se při narození dítěte všechna pozornost stočí právě na nové miminko a matky a jejich potřeby jsou často zcela odsunuty na druhou a třetí kolej, stála u zrodu Made for Moms.

„Když odcházíte na mateřskou dostanete jenom věci pro miminko,“ krčí rameny Šťastná a srovnává tehdejší situaci na českém trhu s tou na americkém, kde byla široká nabídka různých pečujících balíčků pro čerstvé mámy. Vzhledem k tomu, že se kvůli manželově práci brzy po narození syna přestěhovala za oceán, měla porovnání z první ruky.

A právě tyto balíčky stály na začátku společné byznysové cesty dlouholetých kamarádek, navíc s podobně starými dětmi. Kromě toho je pojila i zkušenost s prací v korporátech – Rummler z finančního oddělení, Šťastná z marketingu, takže jim bylo jasné, že pokud mají podnikat, tak jedině spolu. A protože do korporátů se jim vracet nechtělo, nastala ta správná doba.

Šťastná už tou dobou žila ve Státech a formality vyřizovala během krátkých návštěv Česka. E-shop se jim podařilo spustit pár měsíců po narození dětí, kdy si Rummler produkty nechávala vozit domů, skladovala je ve sklepě a štítkovala v obýváku.

Už tehdy vybíraly produkty hlavně tak, aby šlo o věci, které by se jim samotným hodily, byly přírodní a zároveň se jim líbily, většina ze značek má navíc punc osobního příběhu zapálených malých výrobců, ne sterilních velkovýroben. Všechny značky kromě toho nejdřív dlouho testovaly, ty pak začaly vyhrávat prestižní spotřebitelské soutěže.

„Vždycky dbáme na ekologické složení, ale i na to, aby to pěkně vypadalo. Protože ať chceme nebo ne, krabička prodává,“ vyzdvihuje hlavní požadavky na sortiment Rummler, „A samozřejmě to musí dávat ekonomický smysl.“

„Teď už víme, že směr je dobrý. Rosteme krok za krokem, každý rok o kousek víc,“ líčí Rummler růst byznysu, do kterého na začátku každá z nich vložila padesát tisíc a od té doby fungují bez vstupu dalších investorů. Dnes už mají v portfoliu dvanáct značek z Česka i zahraničí, z toho šest v exkluzivním zastoupení pro Česko a Slovensko, některé i pro Maďarsko.

V posledních letech navíc online conceptstore rozšířil působnost i do velkoobchodu. Značky jako britskou kosmetiku Bloom and Blossom nebo intimní hygienu Lip Intimate teď dodávají třeba do lékáren Dr. Max, Notina nebo Vivantisu, v minulosti spolupracovaly i s Alzou nebo Pilulkou. Zahraniční značky viděly, že jsme je v Česku zavedly a hezky se o ně staraly, tak nám nabídly výhradní zastoupení,“ říká spokojeně Šťastná.

Nabídku postupně dál a dál rozšiřují o další kategorie toho, co se jim s rostoucími dětmi samotným hodí. Nabízí tak teď i sportovní doplňky a čistící prostředky, největším odklonem od původní nabídky kosmetiky nebo kojících triček je americký výrobce nábytku a dekorací z veganské kůže Gathre.

Ve Spojených státech už etablované firmě se nevydařila expanze do Evropy, a tak se rozhodla stáhnout. Dvojice podnikatelek ve skladech plných produktů v Holandsku vycítila příležitost. „Byly jsme oprsklé a řekly jim, aby nestahovali zásoby, že si Evropu vezmeme na starost,“ směje se Šťastná, „Je to velká výzva, ale musíme se posouvat,“ věří ve značku, se kterou své působení expandují i do Německa a Polska.

Wellbeingu matek se věnují i nad rámec byznysu. Vedou vlastní blog, kde se snaží věnovat náročným stránkám mateřství. „Pořád se moc nemluví o tom, když se ženy na mateřské necítí dobře. Chceme, aby byly víc informované o tom, co se může stát,“ vysvětluje Šťastná.

Na začátku přidávaly k objednávkám brožurku o tom, jak zvládnout šestinedělí, teď už se zaměřují naplno na online příspěvky, kde sdílejí zkušenosti sebe a svých známých třeba o císařském řezu nebo poporodních depresích. „Snažíme se maminkám ukázat, že nikdy nejsou samy,“ zdůrazňují podnikatelky.