Matyáš Mandík před šesti lety spoluzaložil vývojářskou společnost Pixelmate, která vytváří aplikace a weby na míru. Na technologické konferenci TOA v Berlíně mluvil o třech chybách, které z jeho zkušenosti startupy nejčastěji dělají. Na tohle byste si tedy podle něj měli dát pozor.

Magický trojúhelník marketing–produkt–prodej

I když je to možná známé a základní schéma, často se stává, že startupy jednu ze složek opomenou. Například mají jen základní marketingový plán a soustřeďují se hlavně na produkt. To ale nestačí. I když může platit, že budete úspěšní s nekvalitním produktem, který má dobrý marketing, naopak už to funguje málokdy.

Když budete přemýšlet, komu chcete produkt prodávat, jděte do hloubky. Nestačí si jen říct, kdo bude váš zákazník, také je třeba zamyslet se nad tím, jak přemýšlí, kolik mu je nebo co dělá ve svém volném čase.

Samotný produkt by pak měl být jednoduchý, abyste jej vysvětlili a popsali v jedné větě. Čím více funkcí budete mít, tím hůře jej budete schopní přiblížit lidem, a tím pádem prodávat.

Malý, silný tým

Většina zakladatelů začíná s velmi malým, ale silným a konzistentním týmem. V momentě, kdy startup začne růst, ale často začnou najímat každého, kdo přijde na pohovor – protože se bojí, že budou mít nedostatek lidí (i kvůli současné situaci na trhu). A pak skončí s velkými kancelářemi a výdaji.

Vybudujte si radši menší a silný tým opravdu schopných lidí. Těm dejte veškerou energii, a spíš než abyste nabírali průměrné lidi do počtu, dejte finance na trénink a školení těch, kteří firmu doopravdy posouvají dál.

Odvedená pozornost

Když startup začne růst a stejně tak jeho zisk, zakladatelé začnou dávat energii do analyzování různých aktivit společnosti. Řeší, jak si vede konkurence, jak jsou produktivní, a může se stát, že zapomenou, proč vlastně startup založili.

Přehnané sledování a analyzování toho, jak si vedete na trhu vy a jak konkurence, pak často odvede pozornost špatným směrem. Neustále byste si měli uvědomovat, že jste společnost budovali pro sebe, pro svůj tým, pro zákazníka – ne pro konkurenci.